شناسهٔ خبر: 45031 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ریزهزینه‌های سازمان میراث فرهنگی در سال۹۵/ کاهش سهم زیرساخت‌ها

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی میزان افزایش اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان در سال ۹۵ را ۴۱ درصد و میزان کاهش سهم زیرساخت‌ها را حدود ۱۰درصد اعلام کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سمیع‌الله حسینی مکارم گفت: معاونت توسعه و مدیریت سازمان، مقایسه‌ای در رابطه با اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ انجام داده است که بر اساس این مقایسه اعتبارات هزینه‌ای سازمان در سال گذشته ۱۲۱ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۵ به ۱۷۷ میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی این اعتبارات معادل ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی گفت: اعتبارات عمرانی و یا به تعبیر دیگری اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان هم از ۳۰۵ میلیارد تومان در سال ۹۴ به ۴۳۵ میلیارد تومان در سال ۹۵ رسیده؛ یعنی معادل ۴۲.۵ درصد افزایش داشته است. درآمد حاصل از ورودی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی نیز از ۷۰ میلیارد تومان به ۹۰ میلیارد تومان رسیده یعنی حدود ۲۸ درصد افزایش داشته است.

حسینی مکارم ادامه داد: بودجه توسعه زیرساخت‌های گردشگری و حمایت از میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز در سال گذشته ۳۶ میلیارد تومان بوده که امسال به ۳۲ میلیارد تومان رسیده و در این بخش با ۱۰ درصد کاهش مواجه بودیم.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی ادامه داد:‌ درآمد حاصل از اخذ عوارض از واردات کالاها و محصولات فرهنگی و صنایع دستی هم در سال گذشته ۱۲ میلیارد بوده که امسال به ۱۴ میلیارد تومان رسیده است و رشد ۶ درصدی را داشت. یک ردیف جدیدی نیز ایجاد شده با عنوان «اشتغال و ترویج صنایع دستی» که بودجه‌ای معادل ۲۰ میلیارد تومان برای آن در امسال لحاظ شده چون چنین ردیف اعتباری در سال‌های گذشته وجود نداشته است.

۱۷ میلیارد تومان کمک فنی اعتباری بخش غیردولتی در حوزه میراث

وی افزود: در سال جدید و در ارتباط با پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی سازمان، در بخش کمک های فنی و اعتباری سه طرح جداگانه داریم که یکی از آنها تحت عنوان کمکهای فنی و اعتباری بخش غیر دولتی در حوزه میراث فرهنگی شناخته شده است که ۱۷ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته ایم.

حسینی مکارم تصریح کرد: کمک‌های فنی و اعتباری به بخش غیردولتی در حوزه گردشگری نیز ۳۴ میلیارد تومان است و برای کمک‌های فنی  واعتباری به بخش غیردولتی در حوزه صنایع دستی نیز معادل ۲۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است؛ یعنی مجموعاً امسال برای کمک‌های فنی و اعتباری به بخش غیردولتی ۷۹ میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: پنج پروژه جدید برای نخستین بار در ذیل طرح کمک های فنی و اعتباری به بخش غیر دولتی در حوزه صنایع دستی امسال در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور مصوب شده است که عبارتند از ایجاد مراکز طراحی و خانه‌های ترویجی صنایع دستی، مطالعه و تامین زیرساخت پایانه‌های صادرات صنایع دستی، تامین و توسعه زیرساخت دهکده ها و مجتمع های کارگاهی و روستاهای هدف صنایع دستی، تامین، آماده سازی و تجهیز ابنیه تاریخی و اماکن برای تبدیل به بازارچه های صنایع دستی و خرید آثار ارزشمند صنایع دستی که نشان بین‌المللی و نشان مرغوبیت داشته باشند.

جدول مقایسه اعتبارات هزینه‌ای و تملکی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال‌های ۹۴  و ۹۵ 

ردیف

عنوان

مصوب سال ۹۴

 مصوب سال ۹۵

نسبت سال ۹۴ به سال ۹۵

۱

اعتبارات هزینه ای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

۱.۲۱۲.۰۰۰

۱، ۷۷۵، ۶۸۳

۴۷

۲

اعتبارات تملکی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

۳.۰۵۸.۳۰۸

۴.۳۵۹۳۷۶

۴۲.۵

۳

درآمدحاصل از ورودی موزه ها و محوطه های تاریخی و سایر منافع حاصله

۷۰۰.۰۰۰

۹۰۰.۰۰۰

۲۸

۴

درآمدهای حاصل از اجاره ساختمانها و اراضی

۸۰.۰۰۰

۱۰۰.۰۰۰

۲۵

۵

توسعه زیر ساخت ها و تأسیسات گردشگری و حمایت از میراث فرهنگی و صنایع دستی

۳۶۰.۰۰۰

۳۲۴.۰۰۰

۱۰-

۶

درآمد حاصله از اخذ عوارض از واردات کالاها و محصولات فرهنگی و صنایع دستی(۱۵% سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)

۱۳۵.۰۰۰

۱۴۳، ۱۰۰

۶

۷

اشتغال و ترویج  صنایع دستی

-

۲۰۰.۰۰۰

۱۰۰

جمع کل

۵.۵۴۵.۳۰۸

۷.۸۰۲.۱۵۹

۴۱

 

حسینی مکارم بیان کرد: در حوزه صنایع دستی سه برنامه عمده داریم. برنامه ترویج صنایع دستی عمده فعالیت‌های آن برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، تبلیغ و آموزش صنایع دستی با کاربرد در رسانه و کمک به انجمن‌ها و تشکل‌های ترویج و آموزش صنایع دستی است و برنامه احیا و رشد تولیدات صنایع دستی عمده فعالیت‌های آن کمک به ایجاد و تقویت تشکلهای صنفی تولید کننده و خانه‌های صنایع دستی و کمک به نوسازی تجهیزات و ابزار صنایع دستی است و برنامه حمایت از ارتقا صادرات صنایع دستی که از مهمترین برنامه های حوزه صنایع دستی بوده و عمده فعالیت ها تسهیل و حمایت از افزایش سهم تجارت الکترونیکی در صنایع دستی و حمایت از حقوق نام تجاری و ساماندهی بازارچه های صنایع دستی و امکان سنجی بازارهای هدف و کمک به ایجاد و تقویت تشکلهای صنفی صادر کننده است.

معاون توسعه مدیریت تصریح کرد: بخش خصوصی باید در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی توانمند شود. باید به بخش خصوصی از محل طرح های کمک فنی و اعتباری تسهیلات لازم را داد تا به لحاظ منابع مالی تقویت شده و بتواند به اهداف ما در این سه حوزه برسند.

برنامه‌های راهبردی برای گردشگری داخلی و جذب گردشگری ورودی

وی درباره بودجه بخش گردشگری افزود: در بخش گردشگری دو برنامه راهبردی گردشگری برای داخلی و برنامه جذب گردشگر ورودی به کشور را داریم که به عنوان نمونه عمده فعالیت ها در برنامه راهبردی گردشگری داخلی، کمک به تشکل‌ها، انجمن‌ها، دفاتر، هتل‌ها و حمایت از فعالیت‌های ستاد هماهنگی خدمات سفر و حمایت از برگزاری تورها، تهیه اقلام تبلیغاتی، حمایت از جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها است. در ارتباط با گردشگری خارجی؛ برخی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی با کاربرد در رسانه‌ها و کمک به فعالان غیردولتی در جذب گردشگر خارجی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در حوزه اعتبارات عمرانی سرمایه گذاری و گردشگری  سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ میزان ۲۲/۶ درصد رشد داشته است و عمده فعالیت های آن مطالعه، شناسایی، امکان‌سنجی وایجاد زیرساخت های مورد نیاز قطب‌ها و محورهای گردشگری و مطالعه و ایجاد اردوگاه‌ها و مجتمع‌های خدمات گردشگری و کمک‌های فنی و اعتباری به بخش غیر دولتی حوزه گردشگری است.

حسینی مکارم در پاسخ به اینکه برنامه‌های حمایت از برگزاری تورها چیست گفت: این برنامه‌ها باید در معاونت گردشگری تهیه شود. ما هم در تامین منابع مالی کمک می‌کنیم که بودجه لازم به آنها تخصیص داده شود.

وی درباره بودجه تبلیغات گردشگری در رسانه های خارجی نیز گفت: در معاونت گردشگری باید با رسانه‌هایی که بُرد بیشتری دارند و با نظام جمهوری اسلامی هماهنگ هستند، صحبت کنند تا بتوانیم در این شبکه‌ها تبلیغات داشته باشیم. این صحبت‌ها باید در راستای بودجه و در چارچوب منابع مالی که در اختیار ما است، باشد چون هزینه‌ها گران است و بودجه‌ها محدود.

۱۹ میلیارد تومان درآمد موزه‌ها و محوطه‌ها در دو ماه اول سال

وی درباره اینکه سال گذشته چقدر از  درآمد حاصل از بازدید  موزه ها و بناهای تاریخی به سازمان میراث فرهنگی برگشت داده شد، گفت: در سال گذشته به دلیل مشکلات بودجه‌ای دولت، تا پایان سال، بخش قابل توجهی از بودجه‌ها تخصیص داده نشد. البته پایان سال ۹۴ بودجه کمی دادند که ما هم آن را به استان‌ها ارسال کردیم. در بودجه امسال مصوب شده که ۹۰ میلیارد تومان درآمد از موزه‌ها، ابنیه و محوطه‌های تاریخی کسب شود؛ که امکان دارد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ابلاغ اعتبارها آن را کاهش دهد ولی بر اساس تاییدیه خزانه تاکنون در دو ماه اول سال مبلغ ۱۹میلیارد تومان از این محل کسب شده است که همه این درآمدها به خزانه دولت واریز می‌شود و طبق موافقتنامه‌ای که با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور  مبادله می کنیم  بخشی از آن برگشت داده می‌شود.

مکارم ادامه داد: با توجه به مشکلات پیش روی موزه ها و پایگاههای ملی، منطقه ای و جهانی با سازمان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای برگشت درآمدهای سال ۹۵ مکاتبه شده است. بنا به شرایطی که در سال گذشته وجود داشت بخش عمده ای از این بودجه به ما تخصیص داده نشد.

وی درباره اینکه درآمد حاصل از بازدید مردم از پایگاه‌های ملی به استانها داده می شود و این درآمد در استانها برای بخش های دیگری غیر از پایگاهها هزینه می شود نیز گفت: بودجه‌ پایگاه‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یک بخش بودجه عمرانی است که مستقیماً به آنها برمی‌گردد و بخش دیگر آن برای هزینه های پشتیبانی و غیره پرداخت می شود.

باید به تشکل‌های میراث فرهنگی کمک شود

حسینی مکارم گفت: معاونت میراث فرهنگی دو  برنامه عمده دارد یکی برنامه تأمین، حفاظت و مرمت میراث غیرمنقول با ارزش فرهنگی و تاریخی است که عمده فعالیت‌های آن ثبت ملی و جهانی آثار غیر منقول و ناملموس تاریخی فرهنگی و طبیعی، حفاظت فیزیکی از بناها و محوطه های تاریخی فرهنگی، مرمت میراث غیر منقول با ارزش فرهنگی تاریخی، کمک به تشکلها و انجمن های میراث فرهنگی و برنامه تأمین، حفظ و مرمت اشیاء با ارزش فرهنگی و تاریخی عمده فعالیت های آن ثبت ملی و جهانی آثار منقول تاریخی فرهنگی و طبیعی، انجام امور حقوقی مربوط به اشیاء فرهنگی تاریخی در داخل و خارج از کشور  است. در این برنامه ها از آثار تاریخی ثبت ملی و جهانی شده حفاظت فیزیکی از آنها صورت گرفته و مرمت می‌شوند. 

وی افزود: باید به تشکل‌ها و انجمن‌های میراث فرهنگی کمک شود. در حوزه میراث فرهنگی، حفاظت فیزیکی را داریم و بناهای تاریخی نیز مرمت می شوند  اینها بودجه‌های عمرانی است که به آنها بر می گردد. اما پولی‌ که از بناها و موزه‌ها و از طریق بازدید مردم گرفته می‌شود را به خزانه می‌فرستند. این بودجه نیز بسیار کم است. این پول در پایگاه‌ها و استان‌ها هزینه خواهد شد. بخشی از نیروی انسانی پایگاه‌ها نیز از این طریق تأمین می‌شود. ما این بودجه را به استان‌ها به دلیل اینکه ذی‌حسابی دارند، می‌دهیم تا آنها هم در پایگاه‌ها این پول را خرج کنند.

نظر شما