شناسهٔ خبر: 45038 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سوژه‌هایم را از دل جامعه پیدا می‌کنم/ لذتِ رسیدن به آگاهی

رضا بانگیز که آثارش این روزها در گالری ایرانشهر به نمایش در آمده می‌گوید سوژه‌هایش را از دل جامعه پیدا می‌کند و لذت کار هنری در رسیدن به آگاهی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ، گالری ایرانشهر که از اردیبهشت ماه به جمع گالری های پایتخت پیوسته است در جدیدترین نمایشگاه خود میزبان آثار حکاکی- نقاشی و مجسمه های رضا بانگیز، نقاش و مجسمه ساز پیشکسوت است.

وقتی وارد گالری می شوی، می توانی یک جا ایستاده و از دور تابلوهای سیاه و سفید و گاه رنگی کوچک و بزرگ رضا بانگیز را ببینی که روی دیوار چیدمان شده است. همچنین تعدادی از مجسمه های سفالی که به ندرت دیده شده اند نیز در این نمایشگاه ارائه شده و میز کار این هنرمند پیشکسوت نیز به میان گالری آمده است. آثار بانگیز روی بوم خلق نشده اند بلکه این آثار حکاکی- نقاشی روی یک میز کار و به شیوه ای متفاوت و البته دشوار خلق شده اند برای همین کمتر این روزها شاهد نمایش تابلوهایی با این سبک و سیاق در گالری ها هستیم.

موضوع اکثر آثار بانگیز از دل اجتماع و داستان های فولکلور گرفته شده و می شود در آثار او مردم کوچه و بازار و داستان های عاشقانه ای چون لیلی و مجنون را دید.

بانگیز در حاشیه افتتاح نمایشگاهش درباره موضوع آثارش گفت: ما فرهنگ و سنت غنی داریم که می توانیم از آنها در کارهایمان استفاده کنیم. برای من حتی کار کردن روی موضوعاتی چون روحوضی جذاب است و از آن تاثیر گرفته ام یا قهوه خانه هایی که در آن پرده خوانی نقل می شد برایم بسیار جذاب است. دوست دارم وقتی می توانم صحنه هایی از محرم را خلق کنم آن را روی تابلوهایم بیاورم و خلاصه هر موضوعی که از حضور مردم تاثیرگرفته است برایم اهمیت دارد.

او که آخرین نمایشگاهش را سال ۹۲ برگزار کرده بود و سابقه ۶۵ ساله در تدریس دارد درباره برپایی این نمایشگاه توضیح داد: من از خلق کردن انرژی می گیرم اما سرم به کار خودم و تدریس و کار است. درباره این نمایشگاه هم باید بگویم شانس آوردم که آقای امیریان مرا پیدا کرد تا این آثار به نمایش درآید.

بانگیز همچنین درباره شیوه خلق آثارش عنوان کرد: من سوژه هایم را از دل جامعه پیدا و چند روزی در فکرهایم روی آن تمرکز می کنم. وقتی پشت میز کارم قرار می گیرم دیگر بدون طرح زدن ترکیب بندی کار در ذهنم مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه کار به شیوه حکاکی و نقاشی را دوست دارد درباره پرداختن به این شیوه گفت: من از سال دوم برپایی بی نال در ۴۰ سال قبل که داوران خوبی از ایتالیا و فرانسه هم آمده بودند و هنرمندانی مثل سهراب سپهری، tرامرز پیلارام و حسین زنده رودی شرکت داشتند، مدال زرین گرفتم و همین برایم بسیار تاثیرگذار بود. ضمن اینکه ما هم سن و سال ها عموما شاگردان زنده یاد مارکو گریگوریان هستیم. او ما را به این سمت و سو وداشتن نگاه نو راهنمایی کرد و تمام نقاشان آن دوره این شیوه را بلد هستند. من همین امروز هم به شاگردانم این شیوه را تدریس می کنم اما چون مشکل است دنبالش را نمی گیرند.

وی ادامه داد: الان اکثر هنرمندان رنگ و روغن کار می کنند و بهترین راه را در شیوه آبستره یافته اند که بسیار شیوه ساده ای است. آنها چند رنگ را کنار هم می گذارند و یک کار انتزاعی می سازند و در میان هر هزار تابلو به این شیوه یکی از آنها زیباست.

این هنرمند نقاش در پایان گفت: لذت یک کار خوب، آگاهی است و اینکه هنرمند بتواند چاشنی خوبی به اثرش بزند و بگذارد مزه آن جا بیفتد.

نمایشگاه آثار نقاشی، مجسمه و چاپ دستی های رضا بانگیز تا ۲۹ تیرماه به نشانی کریم خان زند، خیابان آبان جنوبی (عضدی) خیابان سپند، شماره ۶۹ میزبان علاقمندان است.

رضا بانگیز متولد ۱۳۱۶ تهران و فارغ التحصیل هنرهای زیبا، دارای مدرک درجه یک هنری معادل دکتراست. برگزاری نمایشگاهای متعدد انفرادی و گروهی، شرکت در نمایشگاهای بین المللی توکیو، بلژیک، پاریس، عربستان، ارمنستان، زاگرب، آمریکا، استانبول و فرانسه، شرکت در بی‌نال های تهران و آسیا، برنده بی‌نال دوم و سوم، مدال زرین، اخذ بورس یک ساله انگلیس، بورس سه ماه اروپا، بورس یک ساله پاریس، بورس بازدید مناطق نفتی خوزستان، ساخت آثار سفالی در موزه پورت اسموت آمریکا، ویرجینیا، ساخت دو اثر نقش برجسته در متروی تهران، شرکت در نمایشگاه گروهی در زاگرب از طرف موزه هنرهای معاصر تهران و خرید یک اثر از طرف وزارت فرهنگ و هنر زاگرب، مدرس هنرهای تجسمی به مدت چهل و پنج سال از جمله فعالیت های وی است.

نظر شما