شناسهٔ خبر: 45069 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رحمانیان: نخستین شماره فصلنامه «مردم‌نامه» از راه می‌رسد/ نوشتن به زبان ساده تنزل تاریخ نیست

داریوش رحمانیان، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تهران از انتشار نخستین شماره فصلنامه مردم‌نامه در اواخر شهریور خبر داد و گفت: منظور از نوشتن تاریخ به زبان ساده تنزل تاریخ نیست بلکه نوشتن تاریخ به شیوه‌ای است که عده‌ بیشتری بتوانند از آن بهره ببرند.

 

رحمانیان: نخستین شماره فصلنامه «مردم‌نامه» از راه می‌رسد/ نوشتن به زبان ساده تنزل تاریخ نیست

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ داریوش رحمانیان، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تهران درباره فصلنامه «مردم‌نامه» گفت: این فصلنامه در حوزه تاریخ مردم است و در آن مطالبی درباره تاریخ اجتماعی و فرهنگی منتشر خواهد شد.
 
وی افزود: اصطلاح مردم‌نامه را در برابر «people history» وضع کردم و این اصطلاح در برابر سنت شاهنامه‌نویسی ایرانی است که از گذشته مرسوم بوده و به شرح احوال شاهان و بزرگان کشور پرداخته است. در فصلنامه «مردم‌نامه» به مردم از منظر تاریخ و فرهنگ پرداخته می‌شود و به نوعی نوشتن تاریخ با زبان ساده است تا مردم بیشتری بتوانند از مطالب آن بهره‌مند شوند.
 
این دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تهران ادامه داد: منظور از نوشتن تاریخ به زبان ساده تنزل تاریخ نیست بلکه نوشتن تاریخ به زبانی است که عده‌ بیشتری بتوانند از آن بهره ببرند.
 
رحمانیان اظهار کرد: نخستین شماره «مردم‌نامه» در اواخر شهریورماه منتشر خواهد شد که حاوی مقالات بسیار قابل تاملی است از جمله یکی از نخستین مقالات دکتر زرین‌کوب پس از 15 سال از درگذشت وی در این شماره به چاپ خواهد رسید؛ مقاله‌ای که از سوی روزبه زرین‌کوب در اختیار ما قرار داده شده است.
 
وی بیان کرد: مقاله‌ای از تورج اتابکی درباره کارگران صنعت نفت که به نوعی تاریخ فرودستان در این حوزه را بررسی می‌کند. همچنین مقاله‌هایی از دکتر حسن حضرتی، دکتر نعمت‌الله فاضلی، روزبه زرین‌کوب، دکتر علیرضا ملایی‌توانی و دکتر هاشم آقاجری در نخستین شماره «مردم‌نامه» گنجانده شده است.
 
این پژوهشگر تاریخ عنوان کرد: برخی مقالات نیز ترجمه شده که به بیان مباحث روشی و نظری تاریخ توجه دارد.

رحمانیان گفت: تیمی پربنیه از نظر علمی و اندوخته‌های تاریخی این فصلنامه را حمایت می‌کنند و استادان رشته تاریخ داخل و خارج از کشور و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های مختلف به ویژه دانشجویان دانشگاه تهران در آن قلم می‌زنند.

وی با اشاره به آینده این نشریه افزود: امیدوارم این فصلنامه که به بررسی و بیان تاریخ مردم خواهد پرداخت بتواند علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب کند. فصلنامه‌ای که نوآورانه است و برای نخستین‌بار منتشر خواهد شد و زندگی و زیست مردم را از منظر تاریخ و از زبان اهل تاریخ روایت خواهد کرد.

نظر شما