شناسهٔ خبر: 45091 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «تاریخ و تبیین مفهوم خرد» منتشر شد

«تاریخ و تبیین مفهوم خرد» نوشته هربرت شندلباخ (فیلسوف معاصر آلمانی) با ترجمه رحمان افشاری منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  «تاریخ و تبیین مفهوم خرد» نوشته هربرت شندلباخ (فیلسوف معاصر آلمانی) با ترجمه رحمان افشاری در ۲۵۶ صفحه به قیمت ۲۰۰۰۰ تومان توسط انتشارات مهراندیش منتشر شد.

خرد چیست؟ هربرت شندلباخ، فیلسوف معاصر آلمانی، در سراسر «تاریخ و تبیین مفهوم خرد» می‌کوشد به این پرسش مهم پاسخ دهد. پرسش اگر به ظاهر ساده است، پاسخش اما ساده نیست. این کتاب یکی از نمونه‌های موفق در کندو کاو یک مفهوم فلسفی و تحولات آن در سیر تاریخ است. از آنجایی که مفهوم خرد یکی از مفاهیم پایه‌ای فلسفه به شمار می‌آید، خواننده کتاب شاهد امتزاجی میان تاریخ فلسفه به طور اعم و تاریخ مفهوم خرد به طور اخص است.

کتاب «تاریخ و تبیین مفهوم خرد» اگرچه تحقیقی تخصصی برای کارشناسان فلسفه نیست، اما به مهمترین چرخش‌های خرد در طول تاریخ اشاره می‌کند، هر چند در پاره‌ای موارد تاملات فلسفی به گونه ای موجز و گاه ناکافی بررسی شده اند. شندلباخ خرد را مسئول تمامی‌فجایع جهان نمی‌داند و بیش از آنکه تعریفی از آن در آغاز کتاب ارائه دهد، خواننده را دعوت می‌کند تا در جلوه‌های گوناگون خرد در دوره‌های مختلف نظر کند. بی شک تغییرات خرد و نحوه بروز آن در پیوند با تغییرات فرهنگی و اجتماعی است، اما در این کتاب به جز در مواردی معدود به زمینه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر دگردیسی خرد اشاره ای نمی‌شود و مولف تاکید می‌کند که با نگاهی فلسفی تغییرات مفهومی‌آن را مبنای کار خود قرار داده است. کتاب تاریخ و تبیین مفهوم خرد به ترجمه «رحمان افشاری» و همت انتشارات «مهراندیش» برای علاقه مندان منتشر شده است.

نظر شما