شناسهٔ خبر: 45112 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ممنوع‌الخروجی کتاب ادعیه جواهرنشان مسیحیت از انگلستان

کتاب طلااندود ادعیه مسیحیت متعلق شاه فرانسوای یکم با هدف افزایش قیمت و این‌که خریدار خارجی آن بتواند تمامی پول آن را تهیه کند تا اطلاع بعدی از انگلستان ممنوع‌الخروج شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ خروج این کتاب ادعیه جواهرنشان که متعلق به «فرانسوا»ی یکم پادشاه فرانسه در سال 1532 میلادی بود و اینک در انگلستان نگهداری می‌شود، 8 میلیون پوند قیمت‌گذاری شده است.

 
جلد این کتاب از پوست آهوست و روی آن طلااندود و با یاقوت، فیروزه و دیگر سنگ‌های گران‌بها تزئین شده است. این کتاب از سال 1720 در انگلستان نگهداری می‌شود. مالک این اثر ارزشمند به «هوراس والپول»، مجموعه‌دار آثار هنری مرتبط با خاندان سلطنی است و یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های قلعه «استرابری هیل» در جنوب غربی لندن محسوب می‌شود.
 
این کتاب ادعیه به دست هنرمندی که کتاب‌هایی لوکس برای درباریان فرانسه کار می‌کرد ساخته  و توسط «فرانسوا»ی یکم که حامی هنرمندان بود خریداری شد. او از طرفدارا «لئوناردو داوینچی» بود و مجموعه آثار هنری‌اش یک از مجموعه‌های مهم موزه «لوور» فرانسه بشمار می‌رود. این کتاب پس از «فرانسوا» میان چندین خانواده اشرافی از جمله خواهر او «مارگارت دآنگولم» (Marguerite d`Angouleme)، «هنری چهارم» و کاردینال «مازارین»، وزیرالوزرا حکومت فرانسه در سال 1642 دست به دست شده است.
 
کمیته‌ مستقل مسئول صدور مجوز صادرات گنجینه‌ها این کتاب را با اهمیت و ارزش بسیار بالا و شکوهمند توصیف کرده است. ممنوعیت خروج این کتاب تا ماه اکتبر ادامه دارد و تا زمان پرداخت مبلغ حقیقی این اثر توسط خریدار خارجی قابل تمدید خواهد بود.

نظر شما