شناسهٔ خبر: 45130 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هایدگر به چه معنا هگلی است؟

نخستین جلسه از دوره‌ «هایدگر در برابر هگل» با تدریس محمدمهدی اردبیلی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازمهر؛ نخستین جلسه از دوره هایدگر در برابر هگل با تدریس محمد مهدی اردبیلی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد. در آغاز دوره، اردبیلی با بیان اینکه موضوع دوره، هگل و هایدگر و نسبت این دو با هم خواهد بود، گفت: اینجا هایدگر درس داده نخواهد شد؛ بلکه قصد ما بازخوانی هایدگر از دریچه‌های متفاوت است. خیلی‌ها بر این باورند که با کمی اغماض می‌توان هایدگر را آخرین فیلسوف غرب دانست. وی آخرین فیلسوف نظام‌سازی است که توانسته جهان‌بینی نوینی را به‌صورت ایجابی ارائه کند. اگر بپذیریم هر قرن، فیلسوفی غول‌آسا دارد، غول قرن بیستم را هایدگر و غول قرن نوزدهم را هگل دانسته‌اند. این دو عصاره‌ی دو قرن اخیر هستند. ما در این دوره می‌خواهیم نسبت این دو را روشن کنیم. مسأله‌ اصلی ما چیزی است که در پس رابطه‌ هگل با هایدگر پنهان است.

اردبیلی افزود: ابتدا بحث‌هایمان را در مورد مقدمات هایدگر مطرح خواهیم کرد و بعد به نسبت زیست وی با سیاست خواهیم پرداخت؛ نسبتی که بسیار پیچیده است. بعد از آن به اگزیستانسیالیسم می‌رسیم و معنایش را مشخص می‌کنیم. یکی از پرسش‌های ما این است که ببینیم هایدگر اگزیستانسیالیست است یا نه؟ و اگر باشد، به چه معنا؟ اشاره‌ای هم به بسترهای فکری وی می‌کنیم و در نهایت به بخش منبع‌شناسی می‌رسیم.

مدرس دوره‌ «هایدگر در برابر هگل» تأکید کرد: در ادامه‌ دوره خواهیم دید که مسأله و ایده‌ اصلی هایدگر چیست؟ برای این کار متنی از او را بازخوانی خواهیم کرد. متنی که بررسی خواهیم کرد «درآمد هستی و زمان» است. هستی و زمان درآمدی دارد که خیلی مهم است. هایدگر در این درآمد مسأله‌اش را طرح می‌کند و راه‌حل‌های خود را به کتاب حواله می‌دهد. ما به هایدگر از موضع هایدگری نگاه خواهیم کرد. در تمام این مراحل هم شبح هگل حضور خواهد داشت. ما هایدگر را بی‌طرفانه نخواهیم دید؛ زیرا مفسر بی‌طرف یا متن‌خوانِ بی‌طرف نیستیم. هر کس با موضعی سراغ متن می‌رود و موضع ما همچنان کشف نسبت هگل و هایدگر است. همچنین روی دو متن هایدگر تمرکز خواهیم کرد: یکی درس‌گفتارهای وی درباره‌ی پدیداشناسی روح است که درس‌گفتار معروفی است و سه چهار سال پس از هستی و زمان نوشته شده است. می‌خواهیم بدانیم موضع مستقیم هایدگر در قبال هگل چیست. مقاله‌ دیگری هم که خواهیم خواند، نوشته‌ متأخری است به اسم «هگل و یونانیان».

اردبیلی تصریح کرد: سرانجام دیدگاه‌های هایدگر در مورد هگل را نقد خواهیم کرد و در این بخش چیزهایی را که دریدا در مورد روح نزد هایدگر گفته است بررسی خواهیم کرد. آخر سر خواهیم رسید به بخشی که آن «هگلی بودن هایدگر» می‌نامیم. خواهیم دید که هایدگر به چه معنا هگلی است و به چه معنا در ادامه‌ سنت هگلی قرار می‌گیرد و البته در عین حال مواجهه‌ انتقادی هایدگر را با هگل پیش چشم خواهیم داشت.

این دوره روزهای یکشنبه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود و حضور در آن صرفا با ثبت‌نام امکان‌پذیر است.

نظرات مخاطبان 1 3

  • ۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۲۱:۰۴ 1 5

    از دید آقای اردبیلی عزیز هر فیلسوفی که حرف مهمی زده به یک معنایی در نهایت هگلی ست :)
                                
  • ۱۳۹۵-۰۵-۰۶ ۱۷:۱۷ 1 4

    ایشان فلسفه را به سه بخش تقسیم می کنند: مقدمات هگل، خود هگل، پساهگلی ها
     
                                
  • ۱۳۹۵-۰۶-۲۰ ۲۳:۰۶ 0 2

    متاسفانه فرصت نکردم در این دوره شرکت کنم. به نظرم آقای اردبیلی روح تازه ای در شناخت هگل در ایران دمیده اند. و البته هنوز جوانند و جای کار زیادی دارند.
                                

نظر شما