شناسهٔ خبر: 45150 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«مسعودیه» نیازمند مرمت اضطراری است/ آینده نامعلوم واگذاری عمارت

مدیرعامل صندوق احیا گفت: عمارت مسعودیه طی ۶ سال اخیر مرمت نشده و نیاز است مرمت اضطراری آن انجام شود سپس برای واگذاری یا عدم واگذاری آن به بخش خصوصی تصمیم بگیریم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بنای تاریخی عمارت مسعودیه فقط یک ساختمان نیست، کل مجموعه و حتی باغی که سال‌ها قبل در آن وجود داشت نیز جزو خانه مسعود میرزای دوره قاجار بوده و بنایی که تصاویر آن بیشتر منتشر شده و حالا این عمارت را با تصاویر می‌شناسند دیوان خانه است.

این بنا بیشتر از بخش‌های کوچک‌تر خانه در معرض آسیب قرار دارد آسیبی که قرار بوده ۶ سال پیش مرمت شود اما آنقدر به آن بی‌توجهی شده که اکنون صندوق احیای آثار تاریخی اعلام می‌کند، خسارت های زیادی به دلیل اهمال در مرمت، به این مجموعه وارد شده است. 

این بنای تاریخی سال ۸۹ به همراه خانه عامری‌های کاشان و کاروانسرای وکیل کرمان به یک شرکت بهره بردار به مدت ۵۹ سال واگذار شد و قرار بود که طی ۱۰ سال مرمت و آماده سازی آن برای تبدیل به هتل انجام شود اما در طی این مدت خانه عامری‌ها به هتل تبدیل شد و کاروانسرای وکیل کرمان هیچ رنگی از مرمت و تغییر کاربری ندید.

در عمارت مسعودیه نیز اگرچه کارهای فرهنگی انجام می‌گرفت اما به هتل تبدیل نشد و برای مرمت‌های آن نیز قدمی برداشته نشد. به همین دلیل صندوق احیای آثار تاریخی چند ماه قبل قرارداد کاروانسرای وکیل و عمارت مسعودیه را فسخ کرد.

اما شرکت بهره بردار نسبت به تخلیه عمارت مسعودیه تمکین نکرد به همین علت صندوق نیروهای خود را در عمارت مستقر کرد. این اتفاق موجب درگیری‌های قانونی بین صندوق و شرکت شد تا جایی که شرکت بهره‌بردار از صندوق به مقامات قضایی شکایت کرد و این عمارت به روی مردم بسته شد.

بسته ماندن عمارت تا زمانی که تکلیف حقوقی آن مشخص نشود، ادامه خواهد داشت. 

زمانی که خبرنگاران از بخش‌های مختلف عمارت بازدید کرده بودند، اکبر تقی زاده، مجری طرح مرمت و احیای عمارت مسعودیه از سوی شرکت بهره‌بردار گفته بود: مرمت بخش‌هایی از عمارت مسعودیه مانند دیوان خانه، به نوع کاربری عمارت بستگی دارد. مرمت یک بنای تاریخی به نوع کاربری آن بستگی دارد. ما نمی‌خواهیم این عمارت به هتل تبدیل شود چون برای این کار مجموعه تغییرات زیادی خواهد کرد.

به رغم این اظهارات محمدرضا پوینده مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی و فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: مرمت یک بنای تاریخی برای حفاظت از آن و جلوگیری از تخریب بیشتر، ربطی به نوع کاربری آن ندارد.

پوینده تأکید کرد: اکنون آینه کاری‌های عمارت مسعودیه درحال تخریب هستند این عمارت هر کاربری که داشته باشد، در مرمت آینه‌کاری‌های آن هیچ دخالتی ندارد. این شرکت در طول ۶ سال اخیر تنها از عمارت مسعودیه بابت فعالیت های فرهنگی و هنری بهره برداری کرده اما ۱۰ درصد از درآمد مسعودیه را برای مرمتش خرج نکرده است.

وی ادامه داد: بنایی که قرار بوده ۶ سال پیش مرمت شود، همین طور رها شده است قطعا در این مدت میزان آسیب‌ها بیشتر خواهد شد. در و دیوار این عمارت درحال ریزش است. مرمت اضطراری هم برای آن انجام نشده است. 

پوینده درباره اینکه بالاخره تا چه زمانی قرار است مسعودیه بسته بماند گفت: بعد از حل مشکلات، این عمارت باز می‌شود اگر به دست ما بود از همین فردا این بنای تاریخی برای بازدید مردم باز می شد با این وجود تصور می کنم تا هفته دیگر بتوانیم آن را باز کنیم. 

پوینده درباره قراردادهای دیگر شرکت بهره‌بردار در کاروانسرای وکیل کرمان و خانه عامری‌ها هم گفت: در کاروانسرای وکیل هم هیچ کاری انجام ندادند. اما در خانه عامری‌ها خوب کار کردند. ما از قرارداد خانه عامری ها رضایت داریم. 

وی درخصوص واگذاری عمارت مسعودیه به بخش خصوصی هم گفت: درباره واگذاری آن به بخش خصوصی و یا در اختیار داشتن آن توسط سازمان میراث فرهنگی من به تنهایی نمی‌توانم تصمیم بگیرم قبل از هر کاری این عمارت به مرمت اضطراری نیاز دارد. سپس باید با همفکری سازمان میراث فرهنگی تصمیم بگیریم که این بنا را می خواهیم واگذار کنیم یا نه.

از آنجا که در عمارت مسعودیه برخی از هنرمندان قراردادهایی برای اجرای تئاتر و... داشتند اما با بسته شدن عمارت، تبلیغات آنها برای اجرای تئاتر و موسیقی بلاتکلیف مانده است، صندوق احیا درصدد است تا جلسه‌ای را با گروه‌های هنری که در این عمارت فعالیت می‌کردند، بگذارد تا از نحوه قرارداد آنها با شرکت بهره‌بردار مطلع شود بنابراین درحال حاضر هیچ برنامه‌ای در عمارت مسعودیه تا روشن شدن موارد حقوقی آن برگزار نخواهد شد.

نظر شما