شناسهٔ خبر: 45151 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«من پیش از تو» چگونه پرفروش‌ترین رمان ماه‌های اخیر کشور شد؟

مترجم پرفروش‌ترین رمان این روزهای بازار کتاب، با بیان اینکه اثرش را در زمره آثار «همه پسند» می‌داند ، می‌گوید: این رمان احساسات خواننده را آرام می‌کند و همین آن را پرفروش کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  همزمان با آغاز طرح فروش یارانه کتاب با عنوان «تابستانه کتاب» و بر اساس آمار مندرج در پایگاه اطلاع رسانی موسسه خانه کتاب، رمان «من پیش از تو» نوشته جوجو مویز که با ترجمه مریم مفتاحی از سوی نشر آموت منتشر و تاکنون در ۹ نوبت تجدید چاپ شده با فروش بیش از ۸۰۰ نسخه در صدر پرفروش‌ترین آثاری است که در قالب این طرح توسط مخاطبان مورد خریداری قرار گرفته شده است.

مریم مفتاحی  در پاسخ به سوالی درباره علت اقبال مخاطبان ایرانی به این اثر اظهار داشت: به باور من مخاطبان ایرانی لطیف بودن این اثر را دوست دارند. احساساتی که در این رمان به بازی گرفته می‌شود، خواننده ایرانی را آرام می‌کند و در نهایت وقتی خواننده کتاب را به پایان می‌رساند، شاید اول دچار هیجانات مختلف روحی شود، اما بعدش به نوعی آرامش می‌رسد و به زندگی و مقوله هستی جور دیگری نگاه می‌کند.

وی ادامه داد: سوژه این رمان اصلا بومی نیست و در عین حال کاملا ملموس و واقعی است. این رمان تمام مردم جهان را به چالش کشیده و دلیلش هم این است که به یک مقوله کاملا انسانی پرداخته است.

مفتاحی همچنین گفت: واقع گرا بودن داستان بسیار به جذابیت رمان کمک کرده است. به راحتی در افراد اثر کرده و خواننده خودش را جای تک تک شخصیتهای داستان قرار می‌دهد. شخصیت‌های داستان آدم‌هایی هستند که ما در اطراف خود می‌بینیم. اتفاقی که برای ویل می‌افتد می‌تواند برای هر کسی رخ بدهد. پس باید زندگی را جدی گرفت و لحظاتش را لمس کرد. وقتی یک دانشجوی پزشکی پیغام می‌گذارد که بعد از اینکه کتاب را بستم رفتم شروع کردم به خواندن درس آناتومی تا برای امتحان آماده شوم، دوست دارم نهایت بهره را از لحظه‌لحظه عمرم ببرم چون زندگی به مویی بند است، خانم مویز به هدفش رسیده است.

این مترجم در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه این استقبال داخلی و خارجی از چنین رمانی را می‌تواند به عامه پسند بودنش تعبیر کرد یا خیر، گفت: من فرق می‌گذارم بین همه پسندی و عامه پسندی. خوشبختانه رمان من پیش از تو طیف وسیعی از مخاطبان را خشنود کرده است.

وی تصریح کرد: من این رمان را در زمره رمان‌های همه پسند قرار می‌دهم که شامل طیف وسیعی از خوانندگان می‌شود. از نظر من رمانی است که می‌توانم بگویم از نگاه جدی خوان‌های ادبیات حرف و پیام ارزشمندی دارد و پیام و تفکر در آن نهفته است. طیف خوانندگان رمان‌های عامه پسند درست که وسیع است و از نظر شمار زیاد هستند اما می‌بینیم از نظر ذهن و اندیشه در محدوده خاصی قرار دارند. در صورتی که می‌بینیم خوانندگان رمان «من پیش از تو» فراتر از این محدوده قرار دارند. از طرفی، قلم نویسنده و پرداختی که به رمانش می‌دهد کارش را پر مایه می‌کند و غنایی به کتاب می‌بخشد که موجب می‌شود سطح رمان از یک اثر معمولی بالاتر برود و خاص شود.

مفتاحی در پایان گفت: قطعا «رمان من پیش از تو» یک شاهکار ادبی به آن مفهمومی که منتقدان ادبیات انتظار دارند نیست یا اثری که در دانشگاه تدریس شود اما اصلا یک کار  معمولی هم نیست. ظرافت و پرداخت جزئیات از نظر من بسیار خوب انجام شده، به قول خوانندگان با خواندن کتاب هم فیلمش را در ذهن دیدند و هم  شنیدند.

نظر شما