شناسهٔ خبر: 45152 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از پرونده پزشكی كيارستمی تا تغيير اعضای شورای نمايش

بيست و نهمين نشست سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حالي برگزار شد كه روزهاي پرحاشيه و تلخ فرهنگ‌وهنر، سبب شد موضوعات متعدد و مهمي همچون پيگيري پرونده پزشكي عباس كيارستمي، وضعيت محمدرضا شجريان، پايش به اين نشست هم باز شود.

فرهنگ امروز/پيام رضايی:

 

بيست و نهمين نشست سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حالي برگزار شد كه روزهاي پرحاشيه و تلخ فرهنگ‌وهنر، سبب شد موضوعات متعدد و مهمي همچون پيگيري پرونده پزشكي عباس كيارستمي، وضعيت محمدرضا شجريان، پايش به اين نشست هم باز شود. علاوه بر اينها اكران رستاخيز و همچنين مصوبه جديد هيات وزيران درباره نقش و وظيفه نيروي انتظامي در برگزاري كنسرت‌ها ديگر مسائل پرحاشيه‌اي هستند كه فرهنگ همچنان با آن دست و پنجه نرم مي‌كند و همه اينها مسائلي بود كه سخنگوي ارشاد در نشست خبري‌اش نيم‌نگاهي به آنها داشت.
هفته گذشته اعلام شد كه دو عضو شوراي پروانه نمايش فيلم‌ها يعني محمدحسين لطيفي و ضياءالدين دري از اين شورا كنار گذاشته‌ شده‌اند، برخي گفتند كه اين دو به خاطر مصاحبه‌هاي تندي كه با رسانه‌ها كرده بودند از شورا كنارگذاشته شدند اما حسين نوش‌آبادي، در اين نشست مانند حجت‌الله ايوبي تاكيد كرد تغييرات در اين شورا هيچ ارتباطي به مصاحبه‌هاي دو عضو پيشين يعني محمد حسين لطيفي و ضياءالدين دري ندارد. «من هم مانند شما درباره چنين شايبه‌هايي، صحبت‌هايي را در منابع غيررسمي شنيده‌ام اما لازم است كه در اينجا به يك نكته اشاره كنيم و آن اينكه تشكيل شوراي پروانه نمايش بر اساس چارچوب‌ها و طي يك دوره مشخص است كه به تعبير دوستان ما مي‌توانيم از آن به عنوان گردش نخبگان و استفاده از همه افراد نام ببريم و مطمئن باشيد انتخاب‌هاي جديد بر اساس تقويت وضعيت موجود انجام گرفته و آنهايي كه حذف شدند قطعا افراد ناتواني نبوده و نيستند.»
اين اظهارنظر در حالي مطرح مي‌شود كه تنها چند روز پس از مصاحبه دري و لطيفي مبني بر اينكه فيلم «ارادتمند نازنين، تينا، بهاره» ساخته عبدالرضا كاهاني غيرقابل نمايش است اين تغييرات انجام شد تا گمانه‌زني‌ها مبني بر دخالت مستقيم علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين حجت‌الله ايوبي، رييس سازمان سينمايي در اين اتفاق بالا بگيرد. با اين حال، سياسيون و مديران سينمايي اين موضوع را رد كردند. در همين راستا ديروز نوش‌آبادي نيز ضمن سياسي دانستن اين حاشيه‌ها درباره ورود مستقيم علي جنتي در برخي مسائل گفت: « به نظر من اينها بحث‌هاي سياسي است كه طي روزهاي اخير پيش آمده و مطمئن باشيد اگر برخي مواقع شخص وزير مي‌آيد و وارد ماجرايي مي‌شود به خاطر اين است كه ايشان بايد پاسخگوي بسياري از موارد در همه حوزه‌ها باشند. ورود وزير در بخش سينما، رسانه و هر حوزه ديگر جزو اختيارات و وظايف اوست اما شخص وزير اين روحيه را دارد كه كارها با مشورت انجام پذيرد. به هر ترتيب سازمان سينمايي مجموعه عريض و طويلي است كه مسوول دارد و فكر نمي‌كنم اين موضوع واقعيت داشته باشد كه در بحث انتخاب اعضاي جديد شوراي پروانه نمايش ورود مستقيم داشته باشد كما اينكه ايشان به لحاظ قانوني نيز مي‌توانند چنين كاري انجام دهند.»
اما از ديگر موضوعاتي كه مورد پرسش قرار گرفت وضعيت پرونده پزشكي عباس كيارستمي بود؛ داستاني كه در روزهاي اخير حواشي زيادي را ايجاد كرده و با اظهارنظرها، نامه‌ها و بيانيه‌هاي متعدد از سوي دو طرف، به نوعي رويارويي بخشي از جامعه پزشكان و جامعه سينمايي محسوب مي‌شود. نوش آبادي با اشاره به اينكه كيارستمي بنيانگذار سبك نويني در سينماي معناگراي ايران بود، گفت: «در حوزه پرونده درماني ايشان نيز بايد به اين نكته اشاره كنم كه كميسيون ويژه‌اي پيرامون اين موضوع تشكيل شده كه سازمان سينمايي نيز يكي از اعضاي حقوقي اين كميسيون است. هم‌اكنون به صورت دقيق اين موضوع در حال بررسي است و مجموعه‌هايي چون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان نظام پزشكي در اين كميسيون به دقت مشغول رسيدگي موضوع هستند كه اميدوارم نتايج اين كميته بتواند نسبت به رفع شبهات و اينكه آيا قصوراتي در رسيدگي به پزشكي آقاي كيارستمي وجود داشت، نتايج مشخصي را به مردم اعلام كند. تاكنون مساله روشني اعلام نشده اما مطمئن باشيد نتايج نهايي شوراي پزشكي و همچنين جلسات كميسيون به زودي اطلاع‌رساني خواهد شد.» بيماري محمدرضا شجريان چهره برجسته موسيقي ايراني نيز يكي از موضوعات مطرح شده در اين نشست بود. در روزهاي گذشته و در حالي كه جامعه هنري ايران همچنان در شوك درگذشت كيارستمي بود ناگهان خبرها و زمزمه‌هايي مبني بر وخامت حال شجريان نيز وارد فضاي عمومي شد؛ خبرهايي كه نزديكان شجريان آن را تكذيب كردند. چند روز بعد وزير ارشاد اعلام كرد كه سعي مي‌كنند استاد شجريان را به ايران منتقل كرده و روند درماني‌اش در كشور پيگيري شود. حسين نوش آبادي ابراز تمايل علي جنتي نسبت به انتقال شجريان به ايران را نشانه اهميت موضوع و دلسوزي علي جنتي نسبت به بيماري استاد شجريان دانست. «اين پيشنهاد تنها نشان‌دهنده اهميت موضوع و دلسوزي آقاي وزير به مساله بيماري آقاي شجريان است و به آن معناست كه در صورت مهيا بودن شرايط و پذيرش تعهدات حقوقي و درماني امكان اين جابه‌جايي وجود دارد اما هنوز هيچ آمادگي به لحاظ حقوقي و پزشكي در اين خصوص از سوي نهادهاي مرتبط اعلام نشده است.» به گفته او «البته طبق اعلام انجام گرفته بهبودي مطلوبي در بيماري صعب‌العلاج اين هنرمند موسيقي كشورمان حاصل شده كه اميدوارم اين روند ادامه پيدا كند و ما شاهد بهبودي كامل آقاي شجريان باشيم. به هر حال همان طور كه گزارش شده اتفاق نگران‌كننده‌اي فعلا وجود ندارد.» همچنين در اين نشست نكاتي نيز درباره وضعيت فيلم «رستاخيز» ساخته احمدرضا درويش مطرح شد. نوش‌آبادي پيامك ارسال‌شده به روزنامه‌نگاران را نيز مصداق اقدام مجرمانه دانست.
از جمله نكاتي كه او درباره فيلم رستاخيز گفت اين بود كه ارشاد آمادگي اكران اين فيلم را دارد، اما در عين حال تاكيد كرد كه موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تهيه‌كننده و كارگردان فيلم رستاخيز هيچ تغييري نكرده ولي همچنان بن‌بست موجود در اكران اين فيلم باقي است.

روزنامه اعتماد

نظر شما