شناسهٔ خبر: 45153 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاهی به صندلی مديران خانه سينما و سهم اندك زنان

بالاخره هيات‌مديره خانه سينما، نامه استعفاي رضا ميركريمي را پذيرفت و منوچهر شاهسواري را براي تكيه زدن بر صندلي مديرعاملي اين خانه انتخاب كرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ بالاخره هيات‌مديره خانه سينما، نامه استعفاي رضا ميركريمي را پذيرفت و منوچهر شاهسواري را براي تكيه زدن بر صندلي مديرعاملي اين خانه انتخاب كرد. اين جابه‌جايي بيش از هر چيز به اصرار خود ميركريمي انجام شد.او با استقرار دولت يازدهم و بازگشايي خانه سينما، براي فراموش كردن دوره سخت و تاريك چهار سال گذشته سينماگران تمام تلاش خود را به كار گرفت و در نهايت در آستانه برگزاري هجدهمين دوره جشن خانه سينما، جاي خود را به شاهسواري داد.ميركريمي پيش از اين نيز در سال ٨٥ مديرعاملي خانه سينما را تجربه كرده بود. او كه اين روزها فيلم سينمايي «دختر» را روي پرده دارد، ترجيح مي‌دهد بيشتر وقت خود را صرف فيلمسازي و برگزاري آبرومند سي‌وپنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر كند.رويدادي كه در سي و چهارمين دوره آن با همت اين سينماگر و تيم همراهش به شكل مطلوب برگزار شد و نويد معرفي تازه‌اي از اين جشنواره به دنيا را مي‌دهد. اما خانه سينما به عنوان يكي از اركان مهم سينمايي كشور، فعاليت خود را به صورت رسمي و با تشكيل هيات‌مديره از سال ٧١ آغاز كرد.اين خانه از همان ابتدا مورد توجه اهالي سينما قرار گرفت چرا كه تا آن زمان نهادي صنفي براي بررسي امور مربرط به هنرمندان وجود نداشت. رفته رفته با تعريف اساسنامه، فعاليت‌هاي خانه سينما شكل رسمي‌تري به خود گرفت و در هر دوره اعضاي هيات‌مديره تلاش كردند بخشي از مشكلات سينماگران اعم از امور رفاهي و بيمه، صيانت از حقوق مادي و معنوي صاحبان آثار، تكريم هنرمندان، برگزاري جشن‌ها و گراميداشت رويدادهاي سينمايي و...، را مرتفع كنند. اعضاي هيات‌مديره از تمام صنوف نماينده يا نمايندگاني را در ١٣ دوره خانه سينما داشته‌اند.اما نكته قابل توجه، حضور كمرنگ سينماگران زن در ميان تصميم‌گيران تنها نهاد صنفي سينمايي كشور است. فاطمه معتمدآريا، فرشته طائرپور، مهناز مظاهري و رويا تيموريان تنها زنان فاتح صندلي‌هاي هيات‌مديره خانه سينما بودند.در ميان سينماگران مرد نيز، برخي اسامي در بيشتر دوره‌ها تكرار شده است.

نظر شما