شناسهٔ خبر: 45174 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دفاع جنتی از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم ایجاد فضای باز برای رشد و توسعه فرهنگ در جامعه از عملکرد وزارتخانه متبوعش در ایجاد چنین فضایی در سه سال گذشته دفاع کرد.

 

علی جنتی

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز سه شنبه ۲۹ تیر ماه در سیزدهمین جلسه گفتگوهای راهبردی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت که در مرکز الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت برگزار شد، در سخنانی فرهنگ را جزوی از هویت ملی هر کشور، ملت و قوم خواند و گفت: ما وقتی درباره فرهنگ اسلامی- ایرانی خودمان صحبت می کنیم، در واقع هویت کشور خودمان را بیان می کنیم؛ کشوری که پیشینه درخشان فرهنگی و تمدنی دارد و آوازه اش در سراسر دنیا پخش بوده است.

وی افزود: امروز همه، حتی دشمنان ما، مثلا زمانی که آقای جان کری و یا آقای اوباما می خواهند درباره ایران پیامی بدهند، از ما به عنوان ملتی صاحب فرهنگ و تمدن یاد می کنند.

جنتی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تدوین یک الگوی کامل اسلامی- ایرانی در حوزه پیشرفت که نه برگرفته از فرهنگ شرق باشد و نه فرهنگ غرب، یادآور شد: امروزه نیاز به چنین الگویی در همه بخش های کشور احساس می شود البته قدم های خوبی در مرکز اسلامی- ایرانی پیشرفت در این زمینه برداشته شده است.

وزیر ارشاد گفت: در برنامه پنجم توسعه کشور هم تاکید شده بود که دولت الگویی را در این زمینه تعیین و به مجلس ارائه کند که در ابتدای فعالیت دولت این کار انجام شد و طرحی توسط کمیسیون فرهنگی دولت تهیه شد اما به دلیل اینکه کار می بایست به صورت ریشه ای تر و عملی تر انجام می شد، آن طرح را از دستور خارج کردیم چون باید طرح قوی تری بیاید.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: علی رغم پیشرفت های علمی خیلی خوب در کشور، اما در عین حال در بسیاری از بخش ها ما نقایص جدی داریم و با توجه به اینکه ما خودمان را یک حکومت اسلامی می دانیم، اینکه اقدامات چه مقدار منطبق با معیارهای اسلامی- ایرانی است، هنوز جای بحث دارد.

وی توضیح داد: ما حتی در حوزه های اقتصادی هم در خصوص موضوع بانکداری اسلامی، هنوز با چالش های جدی روبرو هستیم .

وزیر ارشاد در این رابطه در توضیح بیشتر گفت: الان ۳۷ سال از انقلاب می گذرد ولی هنوز اینکه حکم موسیقی چیست و کدام یک حرام است و کدام یک حلال برای ما کاملا مشخص نیست و در این رابطه اختلاف نظرهای جدی وجود دارد البته خوشبختانه مقام معظم رهبری با توجه به اشرافی که در این حوزه دارند، مباحث عمیقی را در این رابطه مطرح کردند و آن را توسعه دادند، اما به هر حال مراجعی هم هستند که مطلقا موسیقی را قبول ندارند. به هر حال ما به عنوان دستگاه رسمی حکومت در عرصه فرهنگ باید بر پایه نظر رهبر معظم انقلاب عمل کنیم، اما نمی توان منکر شد که سایر آقایان مراجع و علما هم، مقلدهایی دارند، این تنها یک مورد از ده ها مسئله ای بود که ما در رابطه با یک الگوی واحد با آن دست به گریبان هستیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم سیاست این دولت را در حوزه فرهنگ، ایجاد فضای باز و با نشاط برای کلیه فعالیت های فرهنگی چه در عرصه کتاب، چه مطبوعات، چه سینما  و چه سایر عرصه ها عنوان کرد و گفت: اعتراض ما این است که رشد و توسعه فرهنگی در یک فضای بسته و تاریک خانه که افراد در آن جرأت ابراز نظر نداشته باشند، مقدور نیست و باید یک فضای آزاد در این زمینه وجود داشته باشد.

جنتی از عملکرد وزارتخانه متبوعش در این رابطه در سه سال گذشته دفاع کرد و گفت: در این دولت نسبت به دولت های گذشته حداقل نسبت به دولت های نهم و دهم که خرده گیری های بی مورد در این رابطه اعمال می کردند، اجازه داده شده تا افراد در چارچوب قانون نظراتشان را در حوزه های مختلف بیان کنند. در نتیجه این تبادل آراء است که فکر رشد پیدا می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: به عنوان مثال الان در حوزه مطبوعات اگرچه برخی مطبوعات فراتر از قانون عمل می کند و گاه مرتکب بی اخلاقی هایی هم می شوند، در عین حال سعی ما این است که فضا را باز بگذاریم تا موافق و مخالف دولت مباحثشان را مطرح کنند، در سایه این فضای باز است که دیدگاه های افراد مشخص می شود.

در این نشست، همچنین صادق واعظ زاده رئیس شورای عالی و رئیس مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در سخنانی با اشاره به دیدگاه های ماتریالیستی و مارکسیستی در خصوص بهره گیری از فرهنگ گفت: ما بر خلاف این دیدگاه ها، فرهنگ را هم در نظر و هم در عمل مورد توجه قرار می دهیم و اساسا بعد از انقلاب اسلامی ایران که یک انقلاب فرهنگی بود، مقوله فرهنگ مورد توجه سایر ساختارهای سیاسی و فکری نیز قرار گرفت.

نظر شما