شناسهٔ خبر: 45191 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«جهان فلسفی استنلی کوبریک» خواندنی شد

کتاب «جهان فلسفی اسنتلی کوبریک» به قلم جرالد جِی. آبرامز و ترجمه محمدرضا اسمخانی به کتاب‌فروشی‌ها رسید.

 

 

جلد کتاب

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ انتشارات ققنوس کتاب «جهان فلسفی استنلی کوبریک» نوشته جرالد جِی. آبرامز را منتشر کرده است.

این کتاب که محمدرضا اسمخانی ترجمه آن را بر عهده داشته است، باهدف بررسی نسبت‌های موجود بین فلسفه و سینما و ارائه دلایل مختلف در برتری این دو در قیاس باهم نگاشته شده است.

در 
«جهان فلسفی استنلی کوبریک» پس از پیشگفتار مترجم، ذکر منابع پیشگفتار، فیلم‌شناسی و مقدمه، سوژه و جنگ، سوژه و عشق، سوژه و معنای زندگی، سوژه و تاریخ و سوژه و آینده در پنج بخش جداگانه آورده شده است.

در پایان کتاب، فصلی با نام تصاویر آمده که عکس‌های مختلفی از استنلی کوبریک در حین فیلم‌برداری و لوکیشن‌هایی از فیلم‌های او را در خود جای داده است.

در صفحه ۱۵۷ این کتاب زیر عنوان «راند سوم: در کنج دور، مرلوپونتی در مقام نقاد کوبنده»، آمده است:

«مرلوپونتی، گرچه پراگماتیست نیست، در مقام پدیدارشناسی وجودی، برداشت مشابهی از جایگاه گشتاری فلسفه دارد. به‌محض اینکه تصمیم به جدی گرفتن بدن بگیریم، پدیدارشناسی می‌شود، قلمروی از فلسفه که نمونه‌ها و ظهورها را جدی می‌گیرد (مسئله تمایز پیش‌گفته میان نماد و واقعیت را به یاد بیاورید). پدیدارشناس از این سنخ سؤالات نمی‌پرسد: «من این سیب را این‌گونه تجربه می‌کنم، اما خودِ سیب واقعی چیست؟» برعکس، پدیدارشناس تجربه سیب را به‌خودی‌خود مهم لحاظ می‌کند و بررسی تجربه پدیدار شناختی نمودِ سیب را کلیدی برای درک فهم تأملی، فلسفی، یا نظری بعدی‌مان از آن قلمداد می‌کند.»

 کتاب «جهان فلسفی استنلی کوبریک» به قلم جرالد جِی. آبرامز با ترجمه محمدرضا اسمخانی در ۴۱۶ صفحه و ۱۱۰۰ نسخه باقیمت ۲۸۰۰۰ تومان از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار نشر شده است.

 

نظر شما