شناسهٔ خبر: 45194 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​کشف نوشته‌های ۱۳۰۰ ساله بر روی جلد چرمی کتاب‌های آغاز عصر مدرن

نوشتارهایی از «سنت بیدا» (Saint Bede) روحانی انگلیس در قرن هشتم میلادی و متونی بسیار قدیمی‌تر در بررسی‌های انجام شده به روش اشعه ایکس بر روی جلد کتاب‌های متعلق به سال‌های آغازین اختراع صنعت چاپ یافت شد.

 

​کشف نوشته‌های 1300 ساله بر روی جلد چرمی کتاب‌های آغاز عصر مدرن

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دست‌نوشته‌های قرون وسطای یافت شده پس از سال‌ها پنهان ماندن توسط فناوری جستجو با اشعه ایکس کشف شده‌اند.
 
دانشمندان آلمانی و دیگر پژوهش‌گران با استفاده اشعه ایکس توانسته‌اند جملات باقی‌مانده از یک دست‌نوشته بر روی چرم را که به عنوان جلد یک کتاب مورد استفاده قرار گرفته بود و با چشم غیرمسلح قابل رویت نبود، کشف کنند. گفته می‌شود پس از دوران قرون وسطی این نسخ خطی پس از بازیافت به همراه کاغذهایی در لایی جلد کتاب‌ها با هدف استحکام آن مورد استفاده قرار گرفته بود. کارشناسان بر این باور هستند که این نوشته‌های جسته و گریخته ممکن است بقایایی از آثاری ویژه باشند.
 
دکتر «اریک کواکل»، تاریخ‌نگار کتاب‌های قرون وسطی در دانشگاه «لیدن» به نشریه «آبزرور» گفته است: «درست به صندق‌چه گنج می‌ماند.»
 
پروفسور «یوریس دیک»، استاد دانشگاه فناوری «دلفت» در توصیف فناوری به‌کار رفته برای کشف این نوشتارهای خطی گفته است که این روش نه تنها متون را قابل دیدن می‌کنند بلکه آن‌ها را قابل خواندن نیز می‌کند.
 
دست‌یابی به نوشتارهای پنهان از طریق روش طیف‌سنجی فلورسانی ماکرو ایکس ری (Macro x-ray fluorescence spectrometry – MA-XRF) انجام شده که خواندن متون بدون کنار زدن جلد را امکان‌پذیر می‌سازد.
 
شیرازه کتاب‌ها بین قرن ۱۵ تا ۱۸ میلادی ساخته شده و حاوی قطعاتی از دست‌نوشته‌هایی که که به احتمال قدیمی‌تر باشند. بنابر برخی فرضیه‌ها جلدسازان دوران قرون وسطی در پی اختراع دستگاه چاپ نسخ نطی قدیمی‌تر را که از مد افتاده می‌دانستند، برش داده و به عنوان مواد لازم برای جلد مورد استفاده قرار می‌داده‌اند. این تکه‌های نوشتارها که «کواکل» آن را «مسافران قاچاقی از گذشته دور» توصیف کرده است در لابه‌لای یکی از هر ۵ کتاب چاپ شده در سال‌های آغازین عصر مدرن یافت می‌شوند.
 
«کواکل» می‌گوید: «بیشتر آن‌چه که ما یافته‌ایم متعلق به قرن ۱۵ یا ۱۴ میلادی است؛ هر چند بررسی برخی داده‌ها این احتمال را به وجود می‌آورد که برخی از این نوشته‌ها مربوط به قرن نهم و یا حتی قدیمی‌تر باشد. نکته هیجان‌انگیز این است که ممکن است بخش‌هایی از انجیل بسیار قدیمی که در قرون وسطی بسیار اهمیت داشت نیز در میان این گنجینه کشف شده باشد. هر کتاب‌خانه‌ای هزاران جلد این کتاب‌ها را در اختیار دارد و اگر به کتاب‌خانه انگلستان و یا «بودلین» در آکسفورد سر بزنید از این نمونه جلدها خواهید یافت. بنابراین حدس می‌زنیم حجم بالقوه‌ای از آثار قدیمی پنهان شده را بیابیم.»
 
تیم تحقیقاتی کاشف این متون روش ویژه اشعه ایکس خود را در سال ۲۰۱۱ برای یافتند لایه‌های پنهان نقاشی‌های اساتید قدیمی اختراع کردند که یکی از اکتاشافات با این روش کشف پرتره‌ای از «رامبرانت» بود که زیر یک اثر دیگ نهان مانده بود. و اکنون این روش برای بررسی و آشکارسازی جوهر مورد استفاده در قرون وسطی نیز کاربرد پیدا کرده است. در این روش پرتو از باریکی از اشعه ایکی برای شناسایی موادی چون آهن، مس و روی که در ساخت جوهرهای قرون وسطی مورد استفاده قرار می‌گرفت، حتی اگر در لایه‌های زیرین چرم و کاغذ قرار داشته باشند، استفاده می‌شود.
 
«دیک» می‌گوید که اشکال این روش کندی کار است و اسکن کردن یک سطح بیش از ۲۴ ساعت طول می‌کشد؛ تلاش برای ساخت فناوری با سرعت بیشتر در حال انجام است.

نظر شما