شناسهٔ خبر: 45235 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار «تحلیل روانشناختی پدیده داعش»/ درامی هولناک با بازی تکفیری‌ها

کتاب «تحلیل روانشناختی پدیده داعش» با تاکید بر روانشناسی سیاسی تالیف سعید عبدالملکی خاستگاه، روند خیزش و چشم‌انداز این پدیده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

 

انتشار «تحلیل روانشناختی پدیده داعش»/ درامی هولناک با بازی تکفیری‌ها

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب «تحلیل روانشناختی پدیده داعش» با تاکید بر روانشناسی سیاسی تالیف سعید عبدالملکی، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور به عوامل و ریشه‌های روانشناختی تشکیل‌دهنده این گروه پرداخته است.
 
کتاب از ۸ فصل تشکیل شده است. «چارچوب تئوریک کتاب»، «پدیدارشناسی داعش»، «داعش به مثابه یک رفتار گروهی»، «وضعیت شیزوفرنیک جهان عرب و غرب»، «داعش به مثابه یک رفتار جنایی»، «بررسی شخصیت و رفتار»، «همدستی نیروهای درون فردی و برون فردی» و «جمع‌بندی» فصل‌های کتاب را شامل می‌شود.
 
در مقدمه کتاب آمده است: «پدیده داعش اکنون به عنوان یک گروه تکفیری - تروریستی از آن یاد می‌شود، محصول عوامل چندگانه‌ای است، که در کتاب سعی شده به عوامل و ریشه‌های روانشناختی تشکیل‌دهنده این گروه پرداخته شود.
 
در بخش دیگری از همین قسمت می‌خوانیم: «هدف دیگر این کتاب تهیه خوراک فکری برای دانشجویان و استادان این عرصه است. تلاش شده تا با پرهیز از هر گونه نفرین و آفرین گفتن، رویکردی آکادمیک اتخاذ شود و با بکارگیری غالب نظریه‌های روان‌شناسی این پدیده واکاوی شده، خاستگاه روند خیزش و چشم‌انداز آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.»
 
مولف در تشریح ویژگی‌های ظاهری داعش می‌نویسد: «افراد داعش از منظر تیپولوژی، ظاهری نامتجانس و غریب همچون بازیگران یک صحنه تئاتر سده‌های بسیار دور تاریخ بشر، به خود گرفته‌اند و برآنند تا با گریمی متفاوت درامی هولناک به اجرا درآوردند. صحنه تئاتر آنان قلمرو سرزمینی کشورهای محدود و تماشاگران آن از شرق و غرب و جنوب و شمال جهان هستی و از طریق گیرنده‌های تلویزیون و سایر وسائل ارتباط جمعی است. در این صحنه تئاتر هر اتفاقی واقعی است. اگر قرار است کسی گردن زده شود و یا مکانی تخریب شود و در آتش بسوزد، بدون شک رخ می‌دهد.»
 
کتاب «تحلیل روانشناختی پدیده داعش» با تاکید بر روانشناسی سیاسی در ۲۲۵ صفحه، شمارگان ۵۵۰ نسخه و به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی نشر علم روانه بازار کتاب شده است

نظر شما