شناسهٔ خبر: 45240 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجموعه قوانین مدارس غیردولتی، از زمان مشروطیت تا روزگار کنونی کتاب شد

کتاب «سیری در قوانین و مقرارت مدارس غیر دولتی ایران» مجموعه قوانین مدارس غیردولتی از زمان تصویب اولین قانون اساسی مشروطیت تا قوانین خاصی است که به منظور تأسیس و راه‌اندازی مدارس با مشارکت مردم صورت می‌گیرد.

 

 

مجموعه قوانین مدارس غیردولتی، از زمان مشروطیت تا روزگار کنونی کتاب شد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ انتشارات تیرگان به تازگی کتاب «سیری در قوانین و مقرارت مدارس غیر دولتی ایران» نوشته ابوطالب حافظی را روانه بازار نشر کرده است.

نویسنده در ۶ بخش اصلی با عناوین قوانین و مقررات مدارس غیر دولتی طی سال‌های (۱۳۵۷-۱۲۸۶)، قوانین و مقررات مدارس غیر دولتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی (۱۳۹۴-۱۳۵۷)، قوانین و مقررات در حمایت از مدارس دولتی، قوانین و مقررات مربوط به آموزشگاه‌های علمی آزاد، قوانین و مقررات مربوط به واگذاری امور به بخش غیر دولتی و تفسیر اصل سی‌ام قانون اساسی به بررسی موضوع اصلی کتاب پرداخته است.

به گفته حافظی در مقدمه این کتاب، همیاری و مشارکت مردم در امور آموزش و پرورش ریشه کهن و دیرینه دارد. در ایران باستان تربیت فرزند برعهده دو نهاد خانواده و دین بوده است. بنابراین مشارکت مردم در امور آموزش و پرورش را در پیوند با این دو نهاد باید بررسی کرد. 

وی درباره تاریخچه موضوع آموزش و و پرورش نیز در مقدمه کتاب می‌نویسد: «در ایران باستان همیاری خانواده و موبدان، بنیاد آموزش را پی‌ریزی می‌کرد. در دوره اسلامی، مساجد نخستین نهادهای آموزشی ـ عبادی بود. آموزه‌های پیامبر عظیم‌الشأن اسلام درباره ثواب احداث مساجد و نگهداری از آنها همواره الهام‌بخش صالحان و نیکوکاران ایرانی بوده است.
 
در دوره قاجار کمی تحول و تغییر در مکتب‌خانه‌ها و شیوه‌های به جا مانده از روزگاران قدیم در امر آموزش، به وجود آمد. در این دوره با همیاری و مشارکت مردم، مدرسه‌های جدید تأسیس شد. البته نخستین مدرسه جدید به سبک مدارس اروپایی از سوی دولت با تدبیر امیرکبیر تأسیس یافت و پس از آن در برخی شهرها چون تبریز، اصفهان، مشهد و ... گسترده شد.
 
انقلاب مشروطیت در ایران، تأثیر فراوانی بر تأسیس مدارس جدید در ایران داشت؛ به گونه‌ای که تأسیس مدارس، مخصوصا دبستان‌ها به فرهنگ عمومی تبدیل شد و فرهنگ دوستان در بسیاری از شهرها با تشکیل «انجمن معارف» به مشارکت در امر آموزش و پرورش پرداختند؛ همانند انجمن معارف تبریز، جمعیت فرهنگ رشت، انجمن حقیقت ساری، انجمن سعادت ساری و جمعیت سادات رضوی که عموما در کار فرهنگی مشارکت داشتند.»
 
نویسنده معتقد است، گرچه از دیرباز آموزش و پرورش وظیفه‌ای دولتی محسوب نمی‌شده و سهم دولت در مقابل سهم مردم خیر، نهادهای خیریه و خودجوش ناچیز بوده است، ولی مشارکت بخش غیردولتی و مردمی در این عرصه از ابتدای قانونی شدن آموزش و پرورش بر طبق اصل نوزدهم قانون اساسی مشروطیت (۱۲۸۶ شمسی) و اصل هشتم قانون اساسی معارف (۱۲۹۰ شمسی) در کنار بخش دولتی به رسمیت شناخته شد.
 
وی تاکید می‌کند: «اینک در آستانه هزاره سوم، نظام‌های آموزش و پرورش سراسر جهان، با چالش‌های متعددی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از جمله دانش محور شدن جامعه و تقاضای روزافزون برای دانش و آموزش و ارتقای کیفیت آن، محدودیت شدید منابع مالی دولتی، رشد فزاینده جمعیت، مسایل زیست محیطی و ضرورت تربیت شهروند جهانی مواجه شده‌اند.»
 
کتاب حاضر مجموعه قوانین مدارس غیردولتی است از زمان تصویب اولین قانون اساسی مشروطیت تا قوانین خاصی که به منظور تأسیس و راه‌اندازی مدارس با مشارکت مردم صورت می‌گیرد. مولف کتاب امیدوار است مطالعه این کتاب تواند گامی برای توسعه و تعمیق فرهنگ مشارکت در آموزش و پرورش و بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت‌ها و توانمند‌ی‌های بخش غیردولتی در راستای تحقق اهداف متعالی آموزش و پرورش مؤثر باشد. 

انتشارات تیرگان کتاب «سیری در قوانین و مقرارت مدارس غیر دولتی ایران» نوشته ابوطالب حافظی را با شمارگان هزار نسخه در ۳۰۲ صفحه به بهای ۲۶ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

نظر شما