شناسهٔ خبر: 45241 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقاشی کودکانه در حاشیه دست‌نوشته‌ای از قرون وسطی

اخیراً فاش شد طراحی حیوانات عجیب در حاشیه دست‌نوشته‌های قرون وسطی تقصیر کودکانی است که از دروس ملال‌آور لاتین خسته شده بودند.

 

نقاشی کودکانه در حاشیه دست‌نوشته‌ای از قرون وسطی

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ این کتاب که اکنون در کتابخانه دانشگاه «پنسیلوانیا» موجود است اولین بار توسط راهبی در نپال و در قرن چهاردهم به نگارش درآمده است و شامل نجوم، طالع‌بینی، مراسم مذهبی، تاریخ‌نگاری انجیل و ساعات ورزش یک بار در هفته است که همگی برای کودکان آن هم در چند قرن بعد اصلاً جالب نیست.

«دبورا تورپ»، محقق دانشگاه «یورک» که مقاله‌ای در این باره در مجله «هنر و علوم انسانی» منتشر کرد معتقد است این طراحی‌های در حاشیه این دست‌نوشته‌ها کار حداقل دو کودک است.

یک نقاشی تصویر یک مرد فضایی با شاخک‌های تیز است و سرهای بزرگ و درازی دارد و در واقع می‌خواستند تصاویری از شیطان ترسیم کنند.

تصویر دیگری نیز از یک گاو وجود دارد که «تورپ» معتقد است کار یک کودک بزرگ‌تر است. او معتقد است دو کودک بزرگ‌ و کوچک‌با هم در طراحی این تصاویر همکاری کرده‌اند. «تورپ» این نقاشی‌ها را هنگام تحقیق درباره موضوعی دیگر در مجموعه اینترنتی از متون قرون وسطی پیدا کرده است.

وی در طی تحقیقاتی متوجه شد این کتاب توسط یک کتابدار ایتالیایی در سال 1327 به امانت برده شده است و با وجود اینکه وی برای امانت گرفتن این این کتاب مبلغ زیادی به عنوان امانه پرداخته بود اما هیچ‌وقت آن را به کتابخانه بازنگرداند. «تورپ» دریافت که نام اصلی این کتاب نابود شده است و این اتفاق احتمالاً به دلیل دست به دست شدن زیاد این اثر قدیمی صورت گرفته است.

«تورپ» در این باره می‌گوید: «این نقاشی‌ها نشان از این دارد که این آثار در جایی نزدیک کودکان و در مجموعه‌ای خصوصی در قرن پانزدهم یا شانزدهم نگهداری و خوانده می‌شد. هیچ جزئیاتی درباره این نقاشی‌ها وجود ندارد به همین دلیل تاریخ دقیق آن مشخص نیست. البته این موضوع اصلا تقصیر این کودکان نیست. ممکن است این نقاشی‌ها را به دور از چشم والدین و بزرگ‌سالان دیگر انجام داده باشند اما با اینکه آن متن را دوست نداشتند از این موضوع آگاه بودند که نباید متن را خراب کند و نقاشی‌های خود را در حاشیه این نوشته‌ها کشیده‌اند.

البته مشکل کودکان با این نوع کتاب‌ها برای کتابداران مبرهن بود. نویسنده‌ای در قرن شانزدهم در باب مراقبت از کتاب‌ها مقاله‌ای نوشته بود و معتقد بود باید از آنها مراقبت کرد تا حداقل 200 سال سالم باقی بمانند. این نویسنده در بخشی از مقاله‌اش نوشته بود «باید این آثار را از کودکان زیر هشت سال دور نگه داشت تا عمر بیشتری داشته باشند زیرا هر چیزی در دست کودکان این سن باشد آن را به سرعت خراب می‌کنند.»

نظر شما