شناسهٔ خبر: 45265 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاریخ آران و بیدگل فدای یک خیابان شد/تخریب شبانه خانه های ثبتی

خانه های ثبتی و ارزشمند بافت تاریخی آران و بیدگل شبانه تخریب می شود تا فردای آن، لودرها باقی مانده خانه ها را برای احداث یک خیابان جمع کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شهرهای کوچک ایران اگر بافت تاریخی داشته باشند چون از پایتخت دور هستند، همه نوع اتفاقات عجیب و غریب در آنها رخ می دهد، همه حق به جانب می شوند برای تخریب بافت های تاریخی آن شهرها که دورتر از پایتخت قرار دارند شاید چون مسئولان میراث فرهنگی کمتر از آنها با خبر می شوند. هر چه شهرها کوچک تر باشد، تخریب خانه های تاریخی آن بیشتر می شود. نمونه آن را میتوان در شهرستان آران و بیدگل دید. شهرستانی که دارای بافت تاریخی در محله بازار و چارسوق است. در این بافت تاریخی خانه های تاریخی ثبت شده و ارزشمندی قرار دارد اما یک خیابان به نام افتخار الاسلام از روی آنها رد شده و همه آنها را تخریب کرده است.

خط سیاه خیابان افتخار الاسلام را نشان می دهد

در چند روز گذشته، تعدادی از شهروندان ساکن در آران  تصاویری از تخریب خانه های تاریخی این محله های قدیمی را در فضاهای مجازی منتشر کرده اند تا شاید صدایشان را به گوش مسئولان برسانند.

بخش هایی از خانه صفایی که تخریب شد

آنها نسبت به تخریب این بناها واکنش نشان داده و معترض هستند و می گویند که خیابان افتخار الاسلام نه مصوبه میراث فرهنگی را دارد و نه تخریب خانه های با ارزشی که در این محدوده قرار گرفته قانونی است.

تزئینات داخلی خانه تاریخی حاج آقا (صفایی)

محله بازار و چارسوق شهرستان آران یک محله قدیمی و در حقیقت بافت تاریخی آن است که شهرداری قصد دارد در این محله دو خیابان ۱۷ شهریور و مفتح را به هم متصل کند برای این کار باید خیابانی ایجاد شود که نامش را خیابان افتخار الاسلام گذاشته اند در راستای احداث این خیابان در این محله تاریخی، تعدادی خانه ثبت شده در فهرست میراث ملی و خانه دارای ارزش معماری وجود داشته که در روزهای اخیر یا به کلی تخریب شده اند و یا باقی مانده های آن در انتظار تخریب هستند.

تصویر خانه اسفندیار رئوفی یکی از خانه های دارای ارزش قبل از تخریب

یکی از این بناها خانه حاج آقا یا صفایی است که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده بود اما از هفت ماه پیش تا کنون ۷۰ درصد آن تخریب شده است خانه اسفندیار رئوفی نیز اگرچه در فهرست ملی ثبت نشده بود اما دارای ارزش بوده است این خانه نیز اکنون کاملا صاف شده است. شهروندان آران و بیدگل تصاویر و مدارک آن را در اختیار قرار داده اند تا ادعای خود را ثابت کنند حتی تصاویری از تزئینات آن دارند که نشان می دهد این خانه ارزش معماری و میراثی داشته است.

خانه رئوفی پس از تخریب

خانه تاریخی شیخ الاسلام نیز یکی از خانه های ثبتی این محله تاریخی بوده است که آن هم در چند روز پیش تخریب شده است.

خانه ثبتی شیخ الاسلام پس از تخریب

در این باره، جواد صدیقیان سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل بمی گوید که این تخریب ها شبانه انجام می شود.

او که اکنون در مسافرت به سر می برد اصرار دارد که پس از سفرش این موضوع را بررسی کرده و اطلاعات به روز را ارائه کند اما تایید می کند که احداث این خیابان استعلام میراث فرهنگی را ندارد.

دو دهانه از بازارچه ای که تنها ۵ سال از بازسازی آن می گذرد تخریب می شود

او ادامه می دهد: حدود ۱۲ سال پیش روی طرح احداث این خیابان مدیرکل میراث فرهنگی وقت و مدیرکل استان امضا کرده اند اما مشروط به اینکه در زمان اجرایی شدن طرح، می بایست دوباره از اداره میراث فرهنگی استعلام شود. آن مهر و امضا برای مدیریت شهری یک حقی را ایجاد کرده است ولی در حقیقت این امضا مجوز  نهایی نبوده است.

تخریب خانه ها برای احداث یک خیابان

وی در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای جلوگیری از تخریب خانه ها شده می گوید: با نیروی انتظامی و اداره کل مکاتبه کردیم کارهایی که وظیفه ما بوده را انجام دادیم اما از دو ماه پیش اقدام به تخریب خانه تاریخی اسفندیار رئوفی کردند که ارزشمند بوده ولی چون در فهرست میراث ملی ثبت نشده بود، تخریب آن را غیرقانونی نمی دانند.

صدیقیان در پاسخ به اینکه برگزاری جلسات چه نفعی در جهت جلوگیری از تخریب ها داشته است می گوید: نتوانستیم جلوی تخریب ها را بگیریم آنقدر که می شد جلسه برگزار کرده و نامه نگاری کردیم حتی قرار است شورای تامین در این باره جلسه برگزار کند اما متاسفانه ما عضو آن نیستیم و از ما هم دعوت نشده است.

وی ادامه می دهد: نمی توان گفت که چه نهادی مقصر این تخریب هاست. چون وقتی با مدیریت شهری صحبت می کنیم می گویند که شبانه آن را تخریب کرده اند بنابراین هیچ نهادی مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد. ما هم در آران و بیدگل تنها دو نفر نیروی یگان حفاظت داریم این نیروها نمی توانند دائم مراقب خانه ها باشند که تخریب نشوند!

اکنون خانه های تاریخی و ارزشمند بافت تاریخی آران یکی یکی از بین می روند تا به جای آن خیابانی احداث شود که نیاز مبرمی به احداثش نیز نبوده است با این وجود لودرها هر روز باقی مانده خانه های تخریب های شبانه انجام شده را صاف می کنند تا این خیابان احداث شود بدون هیچ نیروی مقابله کننده ای.

نظر شما