شناسهٔ خبر: 45280 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اسلام را از جایگاه دانش، علم و حوزه های تخصصی ارائه کنیم

مرتضی جوادی آملی گفت: چهره تخصصی و عالمانه اسلام قابلیت این معنا را ندارد که کسی از آن سوء استفاده کند چون چهره تخصصی اسلام به شکل و فرم علم درآمده و هیچ کس نمی تواند به علم، آسیب بزند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست «بررسی آخرین تحولات فکری و فرهنگی در غرب» با سخنرانی حجت الاسلام رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و پژوهشگران پژوهشگاه معارج برگزار شد.

حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی در این نشست با اشاره به اقتضائات جهان مدرن و نحوه ی تعامل آن با اسلام، اظهار داشت: دین اسلام را نه می توان مانند گذشته فهمید و نه می شود مانند گذشته آن را ارائه کرد. ما در جهانی به سر می بریم که بدترین و نازیباترین چهره از اسلام در آن شاخص شده است و طبعاً جهان این چهره اسلام را هیچگاه نخواهد پذیرفت.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: جهان امروز غرق در اندیشه های ناصواب، خشن و نامناسبی است که از اسلام ارائه می شود، چهره ای از اسلام که نه عقل و فطرت آن را می پذیرد و نه حتی دین اصیل آن را تایید می کند.

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به یک منطق صحیح از اسلام و ارائه درست آن از یک سو ما به یک خوانش و بازبینی مجدد از اسلام نیاز داریم  و از سوی دیگر لازم است در ارائه آن اسلام اصیل نقش پررنگ تری را داشته باشیم.

حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی با تقسیم اسلام به دو دسته اسلام عالمانه و اسلام عوامانه، تصریح کرد: چهره تخصصی و عالمانه اسلام قابلیت این معنا را ندارد که کسی از آن سوء استفاده کند چون چهره تخصصی اسلام به شکل و فرم علم درآمده و هیچ کس نمی تواند به علم، آسیب بزند زیرا علم سپر دفاعی خود را دارد و از خود در مقابل هجمه های جاهلانه دفاع می کند. اما متاسفانه خوانش عوامانه دین، خوانش غالب در جهان امروزی است و این خوانش است که امروزه تریبون در اختیار دارد لذا آسیب ها اکثراً از این ناحیه است.

وی با اشاره به نقش مراکر علمی در گسترش اسلام اصیل، ادامه داد: بنابر این تا اسلام از جایگاه دانش، علم و حوزه های تخصصی که خود قرآن از آن به عنوان «تفقه» یاد می کند صادر نشود مشکلات پابرجا خواهد بود لذا مرکز علمی و اندیشکده های اسلامی سهم عمده ای در این مساله دارند که اسلام را به شکل و فرم تخصصی و علمی درآورند و آن را در جهان به صورت علمی ارئه کنند تا جامعه جهانی اسلام و دین را از این جایگاه و خاستگاه بگیرد و استفاده کند.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در بخش دیگری از سخنان خود آزاداندیشی را از الزامات اساسی پیشرفت دانست و اظهار داشت: ما باید به منطقی برسیم که حوزه های علمیه با آن مدل علمی اصیل خود، آزادانه و مبتنی بر مبانی اصیل اسلامی که انقلاب و حکومت اسلامی را تولید کرد حرکت کند و به سامان برسد. پیشرفت در این است که اندیشمندان و فلاسفه و مراکز علمی آزاد باشند تا مبتنی بر مبانی خود بیاندیشند و بر اساس آن اندیشه مدلسازی کنند لذا با سفارش دادن به حوزه و دانشگاه برای تولید یک تفکر خاص، موفقیتی برای ما حاصل نخواهد شد.

نظر شما