شناسهٔ خبر: 45295 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب مجموعه مقالات «همايش ايران و جنگ جهاني دوم» در دو جلد منتشر شد

مطلب مطلبی، کارشناس آرشیو ملی از انتشار كتاب «مجموعه مقالات همايش ايران و جنگ جهاني دوم» خبر داد.

 

 

کتاب مجموعه مقالات «همايش ايران و جنگ جهاني دوم» در دو جلد منتشر شد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مطلب مطلبی، پژوهشگر تاریخ‌ به گفت: كتاب «مجموعه مقالات همايش ايران و جنگ جهانی دوم» در دو جلد از سوی انتشارات سازمان اسناد و كتابخانه ملی به چاپ رسید.

وی افزود: مقاله‌های اين كتاب از نظر شناخت برخی شالوده‌های سياسی - نظامی، اجتماعی ـ اقتصادی ايران در آستانه جنگ جهانی دوم و پيامدهای آن حائز اهمیت است. مقاله‌های این مجموعه بدون دسته‌بندی موضوعی و با چينش الفبايی، موضوعات مختلف سياسی، اجتماعی، نظامی، فرهنگی، و ادبی و ... را پوشش می‌دهد.

اين پژوهشگر تاریخ ادامه داد: کتاب «مجموعه مقالات همايش ايران و جنگ جهانی دوم»، حاوی مقالات منتخب و برگزيده اين همايش است. موضوعات مختلف از نويسندگانی با تخصص‌های گوناگون در ارتباط با ايران در جنگ جهانی دوم اين کتاب را به اثری سودمند و خواندنی برای حوزه تاريخ معاصر ايران تبديل کرده است. کتاب علاوه بر 34 مقاله منتخب همايش، دارای سخن نخست کوتاه اما آموزنده به قلم غلامرضا عزيزی، رياست پژوهشكده اسناد در ارتباط با چگونگي برگزاری همايش و نيز مقدمه‌ای از گردآورنده است.

مطلبی به برخی عناوین «مجموعه مقالات همايش ايران و جنگ جهانی دوم» اشاره کرد و افزود: «جنگ جهانی دوم و چگونگی ورود آوارگان لهستانی به خراسان»، «دسیسه تجزيه و تقسيم ايران در جنگ جهانی دوم»، «سوم شهریور 1320 ه.ش و حماسه مقاومت سرحد جلفا»، «شیوع امراض در دوره حضور متفقین در ایران»، «ضررهای اقتصادی وارد شده به ایران در خلال جنگ جهانی دوم»، «نگاهی گذرا به فعالیت‏‌های فرهنگی مهاجرین لهستانی در ایران»، «نقش اعتقادات دينی مردم مراغه در رويارويی با اشغالگران كشور»، «نقش قوام و مجلس پانزدهم در خروج شوروی از ایران»، «نگاهی به روابط ایران و ایتالیا طی جنگ جهانی دوم»، «نگاهی به وضعیت اقتصادی – سیاسی ایران دوران بعد از جنگ جهانی دوم»، «نیروهای امریکایی در ایران» و «نيروهای مذهبی در عرصه سياست و اجتماع؛ تأثير فضای باز سياسی حاصل از جنگ جهانی دوم بر فعاليت شبكه‌ای نيروهای مذهبی بعد از سقوط رضاشاه» عناوین مقالات را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: «ورود قوای متفقین به سبزوار و پیامدهای آن»، «ورود متفقین به ایران و تاثیر آن بر سلامت جامعه ایران».«بررسی موضع و واکنش حزب توده نسبت به اشغال ایران از آغاز جنگ جهانی دوم تا کنفرانس تهران»، «بررسی نقش سفرا و نمایندگی‌های خارجی در ایران درزمان اشغال ایران»، «پيامدهای اقتصادی ناشی از اشغال ايران در سال‌های جنگ جهانی دوم(1318- 1324 ه.ش/1939- 1945 م)»، «پیامدهای اقتصادی اشغال متفقین در ایران (با تکیه بر سطح زندگی مردم)»، «تأثیرات جنگ بین‌الملل دوم بر حوزه شمالی خلیج‌فارس و دریای عمان»، «تأثير حضور قوای شوروی در گيلان 1320 -1324»، «جنگ جهانی دوم به روایت اسناد مجلس شورای اسلامی» و «جنگ جهانی دوم در خليج‌فارس» سایر عنوان مقاله‌های این کتاب را شامل می‌شود.

کتاب «مجموعه مقالات همايش ايران و جنگ جهانی دوم» در دو جلد به كوشش دكتر مطلب مطلبی در 686 صفحه و با شمارگان 500 نسخه به قیمت 24 هزار تومان از سوی انتشارات سازمان اسناد و كتابخانه ملی منتشر شد.

نظر شما