شناسهٔ خبر: 45296 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار «دلقک‌ها و آدمکش‌ها» در حوزه مطالعات انتقادی رسانه/ بررسی نقش سازمان سیا در هالیوود

امیر یزدیان، مترجم کتاب «دلقک‌ها و آدمکش‌ها: نقش سازمان سیا در هالیوود» گفت: این کتاب اثری متفاوت در حوزه مطالعات انتقادی رسانه است که به صورت مستدل نشان‌دهنده دخالت‌های سازمان سیا در هالیوود است.

 

انتشار «دلقک‌ها و آدمکش‌ها» در حوزه مطالعات انتقادی رسانه/ بررسی نقش سازمان سیا در هالیوود

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ امیر یزدیان، مترجم کتاب «دلقک‌ها و آدمکش‌ها: نقش سازمان سیا در هالیوود» درباره این اثر توضیحاتی داد و افزود: تریشیا جنکینز، استاد دانشگاه تگزاس است که سال‌هاست درباره دخالت سازمان سیا در هالیوود مطالعاتی داشته و طی تحقیقات خود با صاحب‌نظران این دو حوزه یعنی هالیوود و سیا مصاحبه‌هایی داشته است.

این مترجم ادامه داد: جنکینز در سال ۲۰۰۲ میلادی کتاب «دلقک‌ها و آدمکش‌ها: نقش سازمان سیا در هالیوود» را نوشت و در آن اسنادی را ارائه کرد که نشان‌دهنده دخالت‌های سازمان سیا در هالیوود است.

وی با بیان اینکه کتاب حاضر اثری در حوزه مطالعات انتقادی رسانه است، یادآور شد: موسسه ترجمان علوم انسانی نیز از سال ۱۳۹۱ سفارش ترجمه این کار را داد و من ترجمه این اثر را انجام دادم اما متاسفانه به دلیل پاره‌ای از مشکلات در ارزیابی، ویراستاری و انتشار اثر، این کتاب با تاخیر در سال ۹۵ منتشر شد.

یزدیان این کتاب را اثری متفاوت در این حوزه دانست و افزود: در این باره کتاب‌های متعددی در ایران منتشر شده اما کمتر اثری وجود داشته که تا این اندازه به صورت مستدل نشان‌دهنده دخالت‌های سازمان سیا در هالیوود باشد. 

وی با اشاره به اینکه سازمان سیا از اواخر دهه ۹۰ تصمیم به ترمیم چهره خود گرفت، گفت: این سازمان در راستای اجرای این هدف خود مراکزی را برای ارتباط با سازمان‌های رسانه‌ای و هالیوود راه اندازی می‌کند. جنکینز در این کتاب مثال‌های متعددی را از فیلم‌های هالیوودی می‌آورد که نشان‌دهنده دخالت سازمان سیا در آن است.

یزدیان اضافه کرد: ویراست جدیدی از این کتاب در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و من نیز در مکاتباتی که با نویسنده کتاب داشتم اطلاعاتی را درباره بازخوردهای فیلم آرگو به وی دادم که در ویراست جدید کتاب مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته این مترجم، چنانچه موسسه ترجمان علوم انسانی بخواهد ویراست جدید این کتاب به زبان فارسی ارائه می‌شود.

یزدیان گفت: موسسه ترجمان علوم انسانی در مردادماه سال جاری نشستی را با هدف نقد و بررسی این کتاب و با حضور استادان حوزه ارتباطات برگزار خواهد کرد.

وی یادآور شد: مباحث کتاب حاضر بنا به فراخور می‌تواند برای دانشجویان رشته علوم ارتباطات و مطالعات انتقادی رسانه قابل استفاده باشد.

کتاب «دلقک‌ها و آدمکش‌ها: نقش سازمان سیا در هالیوود» نوشته با شمارگان هزار نسخه در ۲۸۰ صفحه به بهای ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان به همت موسسه ترجمان علوم انسانی منتشر شده است.

نظر شما