شناسهٔ خبر: 45315 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پروفسور خلیل اینالجیک مورخ و نویسنده مشهور ترکیه درگذشت

پروفسور دکتر خلیل اینالجیک مشهورترین تاریخ‌نگار و نویسنده ترکیه که روز گذشته برای درمان به بیمارستانی در آنکارا منتقل شده بود، درگذشت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آنکارا، مسئولان بیمارستان «گوون» آنکارا اعلام کردند که پروفسور دکتر خلیل اینالجیک، مشهورترین تاریخ‌نگار و نویسنده ترکیه که برای درمان به این بیمارستان منتقل شده بود، درگذشت.

دانشگاه بیلکنت هم اعلام کرد: پروفسور دکتر اینالجیک تاریخ نگار عثمانی و بنیانگذار رشته تاریخ در این دانشگاه امروز در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت.

دانشگاه بیلکنت با صدور پیامی، درگذشت این مورخ نامدار ترکیه را به ملت، تمامی دوستداران وی، جامعه بیلکنت و خانوانده دکتر اینالجیک تسلیت گفت.

اصالت خلیل اینالجیک که روز ۲۶ می سال ۱۹۱۶ در استانبول متولد شده بود، تاتار کریمه بود. وی سال ۱۹۳۶ در رشته تاریخ عصر جدید دانشکده تاریخ و جغرافیای دانشگاه آنکارا، آغاز به تحصیلات آموزش عالی کرد.

این تاریخ نگار ترک به سال ۱۹۴۳، پایان نامه دکترایش با موضوع مسئله تضمینات و بلغار را ارائه نمود و سالیان مدیدی در همین دانشکده در خصوص تاریخ عثمانی و اروپا، تدریس می‌کرد.

وی در سال ۱۹۷۲ در رشته تاریخ دانشکده شیکاگو، با عنوان «پرفسور رشته تاریخ عثمانی» به کارش ادامه داد و در سال ۱۹۹۳ به ترکیه بازگشت و در دانشگاه بیلکنت آنکارا، مشغول به کار شد و به عنوان استاد در سطوح فوق لیسانس و دکترا کنفرانس‌هایی برگزار کرد. وی در سطحی بسیار خوب، مسلط به زبان ترکی عثمانی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و در سطح متوسط به زبان‌های عربی، فارسی و ایتالیایی مسلط بود.  

یادآوری می‌شود، از سوی مرکز بیوگرافی بین المللی کمبریج، اینالجیک در میان ۲۰۰۰ دانشمند علوم اجتماعی منتخب جهان قرار داشت.

نظر شما