شناسهٔ خبر: 45316 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ویلای پناهی ساخته دوبرول معمار فرانسوی در آستانه تخریب

قرار است یک نهاد، ویلای پناهی ساخته شده توسط رولان مارسل دوبرل معمار فرانسوی را در خیابان انقلاب را تخریب و جای آن مجتمع تجاری احداث کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر ؛ «رولان مارسل دوبرل» یکی از معماران فرانسوی است که در سال ۱۳۴۱ه.ش ( اواخر دوره پهلوی اول) وارد ایران شد. او در ابتدا کار خود را در شرکت ساختمانی باتینیول از شرکت­های ساختمانی خارجی مستقر در تهران که در طرح های جدید دوران رضاخان فعال بودند، کار خود را در ایران آغاز کرد. او علاوه بر شرکت در تاسیس دانشکده هنرهای زیبا و ریاست یکی از آتلیه ها، ساختمان باشگاه دانشگاه تهران و دانشکده هنرهای زیبا را هم طراحی و نظارت کرد. دوبرول در سال ۱۳۲۰ه.ش ایران را ترک کرد.

دوبرول از سال ۱۳۱۵ه.ش همکاری خود را با وزارت معارف وقت آغاز کرد و از سال ۱۳۱۶ه.ش در سمت سر مهندسی در آنجا مشغول به کار شد. استادیوم ۳ هزار نفره منظریه، توسعه پارک ورزشی امجدیه و طرح های مربوط به دانشگاه تهران عمده فعالیت های او برای این وزارتخانه است.

ویلای پناهی یکی از کارهای دوبرل است که در حدود سال ۱۳۱۷ه.ش در خیابان انقلاب، حدفاصل خیابان وصال شیرازی و فلسطین، پلاک ۱۰۴۷ به سفارش اصغر پناهی یکی از پیمانکاران معروف دوره پهلوی ساخته شد. این بنا یکی از آثار دوره مدرنتیه است که توسط یک معمار خارجی در اواخر دوره پهلوی ساخته شده و حائز اهمیت و ارزش است ولی متاسفانه این بنا تا کنون در فهرست آثار ارزشمند میراث فرهنگی شناسایی نشده  و در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده است.

ویلای پناهی بعد از انقلاب مصادره و یکی از نهادها در کشور مالک آن شد. این نهاد اکنون در نظر دارد  طرح بنایی سیزده طبقه را طراحی کرده است تا هفت بنا در سطح و شش بنا در زیر صفر بسازد. در زمان پیرایش و ساماندهی خیابان انقلاب و اطلاع گروه سازمان زیباسازی شهر تهران از تخریب این بنا،  طی نامه ای از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران به شهرداری منطقه ۶ مانع صدور مجوز تخریب این بنا  شد.

نظر شما