شناسهٔ خبر: 45354 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شاید هری پاتر بتواند جلو «دونالد» مرگبار را بگیرد/ تاثیر رمان‌های «رولینگ» بر دیدگاه علیه «ترامپ»

بنا بر مطالعات انجام شده در دانشگاه «پنسیلوانیا»ی آمریکا، هواداران مجموعه رمان‌های «هری پاتر» تمایل کمی به رای دادن به نامزد جمهوری‌خواه دارند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  محققان دانشگاه پنسیلوانیا مدعی شده‌اند که تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد، کسانی که مجموعه رمان‌های «هری پاتر» را خوانده‌اند، نسبت به بقیه تمایل کمتری به رای دادن به «دونالد ترامپ» دارند. آن‌ها گفته‌اند که نتایج بررسی‌های آن‌ها نشان می‌دهد که تهدید رییس جمهوری شدن «دونالد ترامپ» به تنهایی کافی است تا برخی آمریکایی‌ها بخواهند کشور خود را ترک کنند با وجود این در میان خوانندگان مجموعه رمان‌های جادوگری «جی کی رولینگ» امید به وجود یک قهرمان نامحتمل و بعید بیشتر به چشم می‌خورد.

 
بررسی‌کنندگان در پرونده ویژه یکی از نشریات دانشگاهی با عنوان «توجه: علوم سیاسی و سیاست» گفته‌اند که خوانندگان داستان‌های مدرسه جادوگری «هاگوارتز» (نام مدرسه مجموعه هری پاتر) به ندرت به «ترامپ» علاقه‌ای نشان داده‌اند. آن‌ها مدعی شده‌اند که ممکن است این موضوع ناشی از مقایسه نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا با «والدمورت» (جادوگر بدجنس درهری پاتر) و حق رای دادن در مخالفت با استبداد باشد و همچنین ترویج تساهل و پذیرش دیگران که در شخصیت «هری پاتر» در مقابله با جادوگر شریر دیده می‌شود.
 
نتایج این تحقیقات که با عنوان «هری پاتر و دونالد مرگبار» منتشر شده، در نظرسنجی از ۱۱۴۲ آمریکایی در دوره‌های زمانی پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی «ترامپ» در سال ۲۰۱۴ و پس از آن در سال ۲۰۱۶ به دست آمده است. در آغاز از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی درباره اسلام‌هراسی و در دوره‌ پایانی مطالعات به طور مستقیم درباره «دونالد ترامپ» سئوال شده بود.
 
پرفسور «دیانا موتز»، مدیر تیم تحقیقاتی از دانشکده ارتباطات «آننبرگ» گفته است که هر فردی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی که بیشتر کتاب‌های «هری پاتر» را خوانده در مقیاس صفر تا ۱۰۰ فقط تا ۳ امتیار به «ترامپ» داده است. او در نشست خبری اظهار کرد: «این مقیاس بیشتر تحت تاثیر رویکرد جمهوری‌خواهان نسبت به اقلیت‌هایی چون مسلمانان بوده است زیرا دیدگاه سیاسی «ترامپ» به طور گسترده‌ای مخالف ارزش‌های معرفی شده در «هری پاتر» ارزیابی شده است. بنابراین این امکان وجود دارد که ویژگی‌های تاکید شده در مجموعه داستان‌های هری پاتر نقش موثری در واکنش آمریکایی‌ها نسبت به ترامپ داشته باشد.»
 
هرچند تا کنون تاثیر کتاب در تغییر نگرش خوانندگان هم‌چنان ناشناخته است اما مطالعات تیم «موتز» شاهدی بر این مدعاست که آموزه‌های کتاب‌ها داستانی می‌تواند بسیار موثر باشد. «موتز» می‌گوید: «این یافته‌ها این امیدواری را افزایش می‌دهد که شاید هری پاتر بتواند جلو دونالد مرگبار را بگیرد؛ همان‌گونه که هری پاتر توانست به مقابله با جهان جادوگری والدمورت برخیزد.»

نظر شما