شناسهٔ خبر: 45382 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استقبال گسترده ازاشتراک نیم‌بها/ جای نشریات ۷ استان هنوز خالی است

با گذشت بیش از دو سال از اجرای طرح اشتراک نیم‌بهای نشریات، جراید مختلف استقبال قابل توجهی از آن به عمل آورده‌اند اما کماکان جای نشریات ۷ استان کم‌برخوردار کشور در این طرح سراسری، خالی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بیش از دو سال از راه‌اندازی سامانه اشتراک نشریات کشور می‌گذرد. این طرح که به همت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد کلید خورده است و هدفش ارائه یارانه به مطبوعات از طریق فراهم کردن زمینه اشتراک بیشتر مردم در نشریات و در واقع کمک به چرخه اقتصادی آنهاست، اگرچه در ماه‌های آغازین مانند هر طرح نوپای دیگری کاستی‌هایی داشت، اما در مدت دو سالی که از اجرای آن می‌گذرد، با استقبال نشریات مختلف رو به رو شده است.

بر اساس این طرح، متقاضیان اشتراک نشریات در سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه (eshterak.ir) و استفاده از آن، نشریات مورد نظر خود را تا سقف ۵۰ درصد تخفیف، مشترک شوند. مبلغ اشتراک نشریه هم بر اساس قیمت پشت جلد اولین شماره مورد اشتراک محاسبه می‌شود و در صورت افزایش قیمت نشریه در شماره‌های آتی، بهای اشتراک تا پایان دوره برای مشترکان، ثابت باقی خواهد ماند.

روال اِعمال تسهیلات ویژه‌ای که در این طرح برای نشریات در نظر گرفته شده، به این شکل است که سامانه مربوطه مبلغ تسهیلات اشتراک را (تا ۵۰ درصد قیمت اشتراک) از کل هزینه کم کرده و مابقی را، مشترک می‌پردازد. بر همین اساس، حمایت برای روزنامه‌ها تا سقف ۵۰۰۰ ریال و مجلات تا سقف ۳۰۰۰۰ ریال و مجلات تخصصی ۵۰۰۰۰ ریال در هر شماره است.

به عنوان مثال چنانچه بهای یک ماهنامه عمومی ۴۰۰۰۰ ریال باشد، نصف آن را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌پردازد و الباقی (۲۰۰۰۰ ریال) توسط مشترک پرداخت می‌شود، اما اگر بهای یک شماره ماهنامه‌ای ۷۰۰۰۰ ریال باشد، سهم حمایت ۲۵۰۰۰ ریال خواهد بود و الباقی یعنی ۴۵۰۰۰ ریال، توسط مشترک پرداخت می‌شود که این خود مکانیسمی است بازدارنده در جهت جلوگیری از تصمیم نشریات برای بالا بردن قیمت آنها.

البته بر اساس همین گزارش و در رابطه با اشتراک نشریات بر اساس دوره انتشار آنها، در حال حاضر فقط مشترکان ساکن شهر تهران می‌توانند از طریق این سامانه مشترک روزنامه‌ها شوند و در صورتی که مشترک، ساکن شهر تهران نباشد، تنها می‌تواند نشریات با دوره انتشار از هفته‌نامه به بالا را مشترک شود.

همچنین بر اساس آئین‌نامه اجرایی این طرح، هر شهروند بر اساس تلفن همراه واحد، می‌تواند حداکثر تا ۳ نشریه (حداکثر هم دو روزنامه) را مشترک شود. سقف اشتراک برای روزنامه‌ها، ۳۰۰۰ و برای مجلات ۲۰۰۰ مشترک است و بعد از یک ماه از انعقاد قرارداد، باید تعداد مشترکین برای روزنامه‌ها به حداقل ۵۰ و برای مجلات به حداقل ۲۵ مشترک برسد، تا نشریه در سامانه مربوطه فعال شود.

هزینه توزیع نشریات هم به این صورت محاسبه و به مجریان توزیع پرداخت می‌شود: هزینه توزیع روزنامه در تهران ۵۷۵۰ ریال، کلانشهرها ۴۵۰۰ ریال، سایر مراکز استانی ۳۵۰۰ ریال و شهرستان‌ها ۲۵۰۰ ریال است. همچنین هزینه توزیع مجله در تهران ۷۵۰۰ ریال، کلانشهرها ۶۰۰۰ ریال، سایر مراکز استانی ۵۰۰۰ ریال و شهرستان‌ها ۴۰۰۰ ریال است.

بر اساس آخرین اطلاعات موجود در سامانه اشتراک نشریات کشور، در حال حاضر ۶۶۶ نشریه عضو طرح اشتراک نشریات هستند که تفکیک آنها بر اساس دوره انتشار به این شرح است: روزنامه ۱۳۲ مورد، هفته‌نامه ۱۷۶ مورد، دوهفته‌نامه ۸۱ مورد، ماهنامه ۲۱۸ مورد، دوماهنامه ۲۵ مورد، فصلنامه ۳۲ مورد، دوفصلنامه ۱ مورد و سالنامه ۱ مورد.

تفکیک این نشریات بر اساس موضوع هم به ترتیب زیر است: فرهنگی ۱۱۱ مورد، خانوادگی ۲۷ مورد، سیاسی ۴۴ مورد، اقتصادی ۶۳ مورد، علمی و تخصصی ۵۹ مورد، ورزشی ۲۶ مورد، تخصصی ۶۴ مورد، دینی ۵ مورد، اجتماعی ۸۱ مورد، هنری ۲۰ مورد، عمومی ۱۴۹ مورد، سرگرمی ۱۸ مورد، انگلیسی زبان ۷ مورد، ادبی ۱ مورد. توضیح اینکه، هنوز هیچ نشریه خارجی عضو این سامانه نشده است.

همچنین بهای ۲۴۴ مورد از این نشریات زیر هزار تومان، ۵۳ مورد هزار تا ۲ هزار تومان، ۱۹۷ مورد ۲ هزار تا ۵ هزار تومان، ۱۵۱ مورد ۵ هزار تا ۱۰ هزار تومان و ۲۱ مورد هم بالای ۱۰ هزار تومان است که میزان تخفیف ۸ مورد از این نشریات ۱۰ تا ۲۰ درصد، ۸ مورد ۳۰ تا ۴۰ درصد و ۱۰ مورد هم بالاتر از ۴۰ درصد است. همچنین مخاطب ۳ مورد از این نشریات خردسالان، ۷ مورد کودکان، ۱ مورد نوجوانان، ۹ مورد جوانان، ۷ مورد بانوان، ۵۷۳ مورد عموم و ۶۶ مورد هم متخصصان هستند.

تفکیک نشریات عضو سامانه اشتراک از حیث پراکندگی جغرافیایی و گستره انتشار هم به این ترتیب است: آذربایجان شرقی ۲۲ مورد، آذربایجان غربی ۲۴ مورد، اردبیل ۱ مورد، اصفهان ۱۸ مورد، البرز ۸ مورد، بوشهر ۲ مورد، تهران ۲۲۳ مورد، خراسان جنوبی ۳ مورد، خراسان رضوی ۷ مورد، خراسان شمالی ۱ مورد، خوزستان ۴ مورد، زنجان ۲ مورد، سمنان ۱ مورد، فارس ۱۸ مورد، قم ۱۲ مورد، کرمان ۲۱ مورد، لرستان ۱۳ مورد، مازندران ۲ مورد، مرکزی ۵ مورد، هرمزگان ۱۹ مورد، همدان ۷ مورد، یزد ۹ مورد، گلستان ۶ مورد و گیلان ۱۵ مورد، است.

بر اساس آمار اخیر، بیشترین استقبالی که در میان نشریات استان‌های مختلف کشور از این طرح صورت گرفته، مربوط به استان تهران است. با این حال تاکنون هیچ یک از نشریاتی که در استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری منتشر می‌شوند، به عضویت طرح اشتراک نیم‌بهای نشریات درنیامده‌اند.

همچنین مطابق این گزارش، ۴۰ اپراتور توزیع هم با عقد قراردادهایی با سامانه اشتراک نشریات کشور، اجرای طرح را در سراسر کشور بر عهده دارند که هویت آنها شامل اطلاعاتی از قبیل پست الکترونیک و شماره تلفن‌ آنها کاملاً مشخص است.

مسئولان این طرح می‌گویند که نشریات عضو طرح اشتراک، می‌توانند علاوه بر تخفیف این طرح، یا خودشان و یا به کمک اسپانسرهایشان، تخفیف‌هایی را برای مشترکینشان در دوره‌های مختلف در نظر بگیرند البته منطور به اینکه پرداختی مشترکان از ۱۰ درصد قیمت یک نشریه کمتر نشود.

نظر شما