شناسهٔ خبر: 45394 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیاست و مسائل توسعه در سایه خشونت چگونه است؟/ داگلاس سی.نورث در کتابی پاسخ می‌دهد

کتاب «سیاست، اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت» چهارچوب نظری «خشونت و نظام‌های اجتماعی» متعلق به داگلاس سی. نورث، جان ژوزف والیس و باری آر. وینگاست را برای 9 کشور در حال توسعه به کار می‌گیرد.

تاریخ انتشار : جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰

سیاست و مسائل توسعه در سایه خشونت چگونه است؟/ داگلاس سی.نورث در کتابی پاسخ می‌دهد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «سیاست، اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت» نوشته داگلاس سی. نورث، جان جوزف والیس، استوین بیو وب، باری آر.وینگانست با ترجمه محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور به همت انتشارات روزنه منتشر شده است.
 
این کتاب چهارچوب نظری «خشونت و نظام‌های اجتماعی» متعلق به داگلاس سی. نورث، جان ژوزف والیس و باری آر. وینگاست (انتشارات دانشگاه کمبریج، 2009) را برای 9 کشور در حال توسعه به کار می‌گیرد. این نمونه‌ها نشان می‌دهند که چگونه کنترل سیاسیِ امتیازات اقتصادی جهت محدود ساختن خشونت و همکاری ائتلاف‌هایی از سازمان‌های قدرتمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نمونه‌های مطالعاتی به جای آنکه سیاست‌مداران و فرادستان را صرفا به عنوان افرادی فاسد سرزنش کنند، روشن می‌سازند که چرا در جوامعی که نقش سازمان‌های اقتصادی دستکاری می‌شود تا ثبات و موازنة سیاسی ایجاد کنند، دست‌یابی به توسعه دشوار است. این مجلد به بسط انگاره نظم اجتماعی دسترسی محدود [به حقوق مالکیت] به مثابه یک نظام اجتماعی پویا می‌پردازد که در آن همواره خشونت یک تهدید است و بروندادهای سیاسی و اقتصادی، به جای ارتقا بخشیدن رشد اقتصادی یا حقوق سیاسی، نتیجه نیاز به مهار خشونت به حساب می‌آیند.

کتاب حاضر در 10 فصل سامان یافته است؛ فصل یکم به چهارچوب‌های نظری می‌پردازد. در فصل‌های دوم تا نهم تجارب کشورهای بنگلادش، کنگو، زامبیا و موزامبیک، فیلپین، هند، مکزیک، شیلی و کره جنوبی بیان شده است و فصل پایانی کتاب نیز به آموزه‌ها اختصاص دارد.

درباره نویسندگان کتاب
داگلاس نورث دریافت‌کننده مشترک جایزه نوبل اقتصاد در سال 1993 است. او در دپارتمان هنرها و علوم دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوییس کرسی اسپنسر تی‌ اُولین را دارد و پژوهشگر ارشد «بارلت بورناپ» در مؤسسة هوور در دانشگاه استفنورد است [داگلاس نورث در نوامبر 2015 درگذشت]. او نویسندة یازده کتاب از جمله «نهادها، تغییرات نهادی و عملکرد اقتصادی» (1990) است.

جان ژوزف والیس استاد اقتصاد دانشگاه مریلند و دستیار پژوهش در «دفتر ملی تحقیقات اقتصادی» است. پروفسور والیس یک مورخ اقتصادی متخصص در زمینه مالیه عمومی دولت‌های آمریکاست.

استیون بی. وب بیست و یک سال است به عنوان اقتصاددان و مشاور در زمینه پژوهش، ارزیابی و مأموریت‌های سیاستگذاری برای آمریکای لاتین و منطقه کارائیب و مناطق دیگر در بانک جهانی مشغول به کار است. او به تازگی به عنوان مشاور این بانک خدمت می‌کند
بری آر. وینگاست دارای کرسی خاندان «وارد سی. کربز» در دپارتمان علوم سیاسی، و پژوهشگر ارشد موسسه هوور در دانشگاه استنفورد است. او به عنوان عضو آکادمی ملی علوم، جایزة ریکر، جایزة هاینز یولو و جایزه یادواره جیمز بار را دریافت کرده است. 

کتاب «سیاست، اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت» با شمارگان دو هزار نسخه در 526 صفحه به بهای 285 هزار ریال به همت انتشارات روزنه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما