شناسهٔ خبر: 45425 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​«مبانی درام» منتشر شد

صمد رستمی، نویسنده کتاب‌های «دیالکتیک فلسفه هگل در دارم برشت»، «مجموعه داستان‌های کوتاه نقطه چین» و «پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی»، کتاب «مبانی درام» را روانه بازار نشر کرد.

جلد کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نخستین چاپ کتاب «مبانی درام» به قلم صمد رستمی، از سوی انتشارات نوین پویا منتشر شده است. یوسف فخرایی در مقدمه این کتاب تلاشِ رستمی در «مبانی درام» را نبردی برای معنابخشی در حوزه ادبیات نمایشی معرفی و این کوشش را معنوی، جسورانه و پیگیر می‌نامد.

نویسنده در هر یک از چهار فصل کتاب سعی کرده بخشی از آنچه را که به تکمیل محورهای کتاب کمک می‌کند، شرح دهد.

فصل نخست شامل آئین، اسطوره، حماسه، درام و انواع درام است و فصل دوم به تراژدی، کمدی، ساتیر، تراژدی-کمدی، ملودرام، میم و پانتومیم اشاره دارد.

نویسنده در فصل سوم به تشریح ساختار، طرح، کاراکتر و دیالوگ پرداخته و فصل پایانی کتاب مفاهیمی مانند دراماتورژی، کُنش، هامارتیا، ایده، کارگردان، اقتباس، نتیجه و فهرست منابع را در خود جای داده است.

در صفحه 119 کتاب «مبانی درام» در توضیح هنر «میم» آمده است: ««میم» (Mime-Mimo) ظاهراً اندکی بعد از (۵۸۱ ق.م) اولین بار در «مگار» (شهری در نزدیکی آتن) ظاهر شد. البته هنرمیم مثل نقاشی‌هایی که در اعماق زمین از انسان‌های نخستین بر جای مانده است، به دوراهی از زندگی آدمی برمی‌گردد که مرزهای قابل دفاع ملی بیشتر از ده متر مربع سطح جغرافیایی آن هم به شکل غار، نبوده است و دیگر اینکه هیچ متنی از میم‌های دوران اولیه به جای نمانده است. اما میم‌های بعدی، موقعیت‌های روزمره محلی را به صورت هجوآمیز در می‌آوردند و یا نمایش مسخره آمیزی از اساطیر بودند.»

نخستین چاپ کتاب «مبانی درام» با شمارگان یک‌هزار نسخه در ۲۲۸ صفحه، به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات «نوین پویا» روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما