شناسهٔ خبر: 45447 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«دختری در میان اتاق» را می‌سازم/ لوکیشن فیلم مرز ترکیه است

کریم لک زاده که این روزها فیلم بلند «قیچی» را در اکران گروه «هنر و تجربه» دارد این روزها مشغول ساخت هشتمین فیلم کوتاه خود است.

کریم لک‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر از ساخت فیلم کوتاه «دختری در میان اتاق» خبر داد و گفت: فیلمنامه این فیلم کوتاه را که تقریبا ۲۵ دقیقه خواهد بود خودم نوشتم و کارگردانی اش هم به عهده خود من است. این فیلم به تهیه کنندگی مهدی رشیدی توسط انجمن سینمای جوانان تولید می شود و امیدوارم به جشنواره فیلم کوتاه تهران برسد.

وی با اشاره به اینکه فیلم به زبان ترکی است و لب مرز ایران و ترکیه می گذرد درباره داستان آن توضیح داد: این اثر قصه پدر پیری است که پس از سال‌ها به انتظار دیدار دخترش است که از آلمان برای دیدنش می آید. فیلم یک نیم نگاهی به بحث مهاجرهای ترکیه به آلمان نیز دارد.

وی با بیان اینکه فیلمنامه این فیلم را ۸ ماه پیش نوشته است با اشاره به موضوع کودتای اخیر ترکیه بیان کرد: آن موقع که من فیلمنامه را نوشتم هنوز کودتا نشده بود و قطعا به خاطر اینکه الان بحث های مربوط به کشور ترکیه مورد توجه است سراغ این سوژه نرفتم. در دل فیلم یک بیان انسانی از تقابل انسانیت و مهر پدری و مادیات وجود دارد. ضمن اینکه فرهنگ روستایی برایم همیشه جذاب بوده و مدت‌ها بود دوست داشتم در یک روستا فیلمی بسازم.

دست از ساخت فیلم کوتاه برنمی‌دارم

لک زاده از وجود فانتزی در فیلم کوتاه جدیدش خبر داد و در ادامه درباره اینکه با وجود ساخت فیلم بلند چرا همچنان به دنیای فیلم کوتاه علاقه دارد نیز گفت: برای من یکی از شریف ترین راه های رسیدن به ساخت فیلم بلند ساختن فیلم های کوتاه است و خیلی بهتر از این است که کسی بر اساس رانت و ... یک راست سراغ ساخت فیلم بلند برود. ضمن اینکه رهایی لذت بخشی در فیلم کوتاه وجود دارد که با انواع دیگر فیلمسازی قابل قیاس نیست وگرنه من همین الان هم فیلم بلند «قیچی» را در گروه سینما «هنر و تجربه» اکران دارم و دومین فیلم بلندم را به زودی کلید می زنم اما دست از ساخت فیلم کوتاه بر نمی دارم. ساخت فیلم کوتاه نوعی مشق کردن است.

وی درباره دومین فیلم بلند خود که قرار است به زودی کلید بزند نیز گفت: اسم فیلم دومم «کله سرخ» است و در حال حاضر به دنبال تهیه کننده هستم تا فیلمنامه را برای تصویب ارائه کند. این فیلم درباره پیرمردی است که پس از سال‌ها به روستای خود باز می گردد و اتفاقاتی در این بازگشت او رخ می دهد.

لک زاده درباره روایت های ساده در فیلم های کوتاهش و پرهیزش از پیچیده کردن روایت ها نیز بیان کرد: تحلیل شما درست است. من دوست ندارم داستان یک خطی فیلم آنقدر توجه مرا به خود جلب کند که سراغ طرح های عجیب و غریب بروم و همه بگویند چه طرح عجیب و جذابی. دوست دارم راحت و ساده فیلمم دیده و شنیده شود ولی یک عمقی هم در پس این روایت و موقعیت ساده باشد.

وی ادامه داد: نمی گویم در بیان این عمیق شدن به موفقیت رسیده ام اما تلاشم را کرده ام. به طور مثال در فیلم قبلی کوتاهم به اسم «ژیلا» یک نفر می خواهد به دوستانش کمک کند اما در نهایت آنها به کمکش می روند. یک جادویی این میان هست که برای حل مشکلاتشان به آن اکتفا کرده اند اما در نهایت آن جادو را که برایشان مشخص نیست جواب می دهد یا نه رها می کنند تا به کمک دوستشان بروند.

این فیلمساز در ادامه در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر بیشترین امکان برای دیده شدن فیلم‌های کوتاه ایرانی جشنواره ها است، گفت: من معتقدم فیلم کوتاه جایی در تلویزیون ندارد و نباید هم داشته باشد چون ساختار فیلم کوتاه با تلویزیون هماهنگ نیست. ضمن اینکه در گروه «هنر و تجربه» فیلم بلند هم مهجور است چه برسد به فیلم کوتاه زیرا تنها افراد خاصی به دیدن فیلم کوتاه می روند. می ماند همین جشنواره ها که به آن اشاره کردید که معتقدم درست ترین جایی است که به فیلم های کوتاه هویت می دهد.

نیاز به جشنواره های خصوصی داریم نه دولتی

لک زاده ادامه داد: تنها مشکل فیلمسازی در این عرصه در کشور ما اینجاست که جشنواره های خصوصی و غیر موضوعی کمی در عرصه فیلم کوتاه در کشورمان برپا می شود؛ جشنواره هایی که پذیرای نگاه آزادانه فیلمسازان از هر طیف باشند. جشنواره های عموما دولتی است و به هر حال سمت و سوی خاصی را طبیعتا پوشش می دهد. ما نیاز به جشنواره های خصوصی داریم تا عرصه فیلمسازی ما در شاخه فیلم کوتاه بالنده شود.

وی در پایان با اشاره به اکران فیلم بلند «قیچی» در گروه «هنر و تجربه» گفت: در این مدت اتفاقات مثبتی در اکران برای فیلم افتاده و شخصا از اکران آن راضی هستم.

لک زاده نویسندگی و کارگردانی فیلم های کوتاهی همچون «صبح کنار جاده»، «غم ها و غریزه ها»، «جنایت و مکافات»، «فرشته زرد»، «من آبادان رفتم جنگ»، «ژیلا»و «قمارباز» را برعهده داشته است.

وی تاکنون موفق به کسب عنوان بهترین فیلمنامه از چهاردهمین جشن خانه سینمای ایران، حضور در جشنواره فیلم «چشم سوم» هند و دریافت جایزه ویژه داوران از این فستیوال برای فیلم «ژیلا»، عنوان بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین از هفدهمین جشن خانه سینما و کاندیدای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و کسب عنوان بهترین فیلمنامه ششمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران برای فیلم «قمارباز» شده است.

نظر شما