شناسهٔ خبر: 45476 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دردسرهای شبکه های اجتماعی برای آقای نویسنده

شایعه مرگ هاروکی موراکامی نویسنده مشهور ژاپنی موجی از نگرانی را در میان هواداران او برانگیخت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شایعه مرگ هاروکی موراکامی نویسنده مشهور ژاپنی دیروز سوژه داغ رسانه‌های اجتماعی بود و موجب نگرانی علاقه‌مندان و هواداران این نویسنده مشهور شد.

این نگرانی از آنجا ایجاد شد که اکانتی از سوی شینچوشا ناشر ژاپنی، خبر مرگ این نویسنده را منتشر کرد.

در این توییت که ساعت ۳ بعدازظهر  (پنج شنبه) در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اعلام شده بود: «هاورکی موراکامی رمان‌نویس ژاپنی درگذشت. اخبار رسمی در این باره به زودی منتشر می‌شود».

در واقع این اکانت مربوط به ماه آوریل امسال بود که دیروز برای اولین بار منتشر شد.

این توییت به اشتباه خبر مرگ موراکامی را اعلام کرده بود و به سرعت و ظرف چند دقیقه توسط طرفداران این نویسنده متوقف شده بود. ناشر انگلیسی این نویسنده نیز بلافاصله اعلام کرد او زنده است و حالش خوب است.از جمله در یکی از این توییت‌ها آمد:

موراکامی حالش خوب است و روزی ۱۲۰ مایل می‌دود و همچنان ترانه‌های بیتل‌ها را گوش می‌دهد.

در ماه ژوئن نیز خبر مشابهی درباره نویسنده مشهور آمریکایی کورمک مک‌کارتی منتشر شده بود و توسط اکانتی از ناشر وی ناپف وارد شبکه‌های اجتماعی شده بود. تنها ۴۰ دقیقه بعد انتشارات پنگوئن رندوم هاوس که مالک ناپف نیز هست این ادعا را رد کرده بود و تاکید کرده بود که مک کارتی صحیح و سالم است و همچنان نسبت به اخبار توییتری بی‌اعتناست.

بعدا معلوم شد که توماسو دی بندتی روزنامه‌نگار ایتالیایی که در انتشار این اخبار سابقه طولانی دارد، این اکانت را جعل کرده بود.

او این کار را ادامه می دهد تا ثابت کند شبکه‌های اجتماعی قابل اعتماد نیستند و نباید به اخبار آنها اعتماد کرد.

این بار نیز بلافاصله انتشارات پنگوئن رندوم هاوس ناشر موراکامی در آمریکا نیز تقلبی بودن این خبر را تایید کرد و ناشر ژاپنی شینچوشا نیز اعلام کرد این نیز کار بندتی بوده است. او به تازگی خبری مبنی بر مرگ جی.ام.کوتسی نویسنده مشهور آقریقای جنوبی را نیز منتشر کرده بود.  

نظر شما