شناسهٔ خبر: 45498 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شهرداری تهران هویت خانه سیمین و جلال را در مرمت فراموش نکند

خواهرزاده جلال‌آل احمد خواستار حفظ هویت منزل این نویسنده در جریان بازسازی و مرمت آن توسط شهرداری تهران شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ طی روزهای گذشته مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، وابسته به شهرداری تهران، طی مصاحبه‌­ای درباره خانه زنده‌­یادان جلال آل‌احمد و سیمین دانشور که از اردیبهشت ۱۳۹۳ برای تبدیل­ به یک نهاد فرهنگی عام­‌المنفعه به نام «خانه-­موزه جلال و سیمین» در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته‌­است، اعلام کرد که مرمت و بازسازی منزل سیمین و جلال با حفظ هویت بنا صورت می‌­گیرد. وی در ادامه با تأکید بر ارزش تاریخی و فرهنگی این بنا، یادآور شد: هدف اصلی ما، ضمن مقاوم­‌سازی و اصلاح موارد پرمخاطره، تأکید بر مداخله حداقلی برای حفظ اصالت بنا است.

انتشار این خبر در کنار تأخیر چندساله شهرداری در اجرای پروژه مزبور که اهمیتش بر کسی پوشیده نیست، باعث­‌شد تا برای اطلاع از نظر بازماندگان و دوستداران سیمین و جلال نسبت به اظهارات مقام مزبور سراغ محمدحسین دانایی، خواهرزاده زنده‌­یاد جلال آل‌احمد برویم و از او درباره این موضوع و همچنین وضعیت پروژه سوال کنیم.

وی در ابتدا نسبت به مصاحبه مقام مزبور اظهار خوشوقتی کرد و گفت: ایشان حقاً سخن از زبان ما می‌­گویند. دوستداران سیمین و جلال و به طور­کلی، همه کسانی که به سرمایه­‌های نمادین جامعه احترام می‌­گذارند و به ارزش‌­های فرهنگی کشور علاقمند هستند، از ابتدا اصرار داشتند که شهرداری تهران و نهادهای زیرمجموعه‌اش، مثل همین شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، به موضوع حفظ هویت اصلی این بنا به عنوان خانه و محل زندگی دونفر از نویسندگان صاحب­‌نام معاصر توجه داشته باشند و اجازه ندهند که خدای ­نکرده نظریات غیرعلمی و غیراصولی معطوف به بعضی اهداف مادی بر این پروژه فرهنگی سایه بیندازد و هویت و ماهیت و کاربری واقعی آن را مورد تهدید و تعرض قرار دهد و اکنون هم بسیار خوشوقتیم که مدیریت جدید شرکت توسعه فضاهای فرهنگی هم در همین جبهه قرار گرفته و با روشن­‌بینی قابل­ تقدیر بر حفظ هویت اصلی این بنای تاریخی تأکید ورزیده است.

 دانایی سپس با اشاره به قسمتی از مصاحبه مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی حاکی از این که: «مهم تر از مرمت، کاربری آن تحت عنوان خانه-­موزه جلال آل احمد و سیمین دانشور است»، افزود: این نظر کاملاً صحیح است و بنده هم در مصاحبه قبلی با خبرگزاری مهر عرض کردم که طبق ضوابط شورای بین المللی موزه‌­ها که یک نهاد بین‌­المللی تخصصی در این زمینه است و ایران هم عضویت آن را پذیرفته و نسبت به رعایت ضوابط آن متعهد است، خانه-­موزه ها باید با حفظ ویژگی­‌های اولیه و به شکلی که در دوره تاریخی گذشته بوده­‌اند، بازسازی و بازپیرایی شوند و با چیدن لوازم و اثاثیه شخصی، وسایل کار و آثار شخصیت‌­های مزبور، برای بازدید عموم آماده ­شوند، چون هدف اصلی از تأسیس اینگونه مراکز فرهنگی، معرفی هویت تاریخی و حفظ ارزش‌های مادی و غیر­مادی خانه هاست و در­نتیجه، همانطور که مدیر محترم این شرکت فرموده­‌اند، آنچه مهمتر از مرمت است، حفظ هویت و کاربری این بنا به عنوان خانه است و هیچ یک از عملیات مربوط به مرمت و تقویت و مقاوم­سازی و بازسازی و غیره و همچنین کاربری‌­های احتمالی بعدی که بنا به ضرورت­‌هایی برای این بنا تعریف می­‌شوند، نباید در این امر مهم و اساسی، یعنی در هویت آنجا به عنوان خانه و محل زندگی، خللی وارد کنند.

 وی در پایان ضمن اظهار خوشوقتی از وضعیت روبه­ پیشرفت کارها، درباره آینده این پروژه گفت: نکته‌­ای که باید دست­اندرکاران محترم به آن توجه­ کنند، این است که هدف­ افراد فقط با امید و خواسته آنها مشخص نمی‌­شود، بلکه این مسیر و جهت حرکت افراد است که هدف آنها را مشخص می­‌کند. بنابراین، اگر دست اندرکاران پروژه همانطور و در همان مسیری کار کنند که تا­کنون کار کرده‌­اند، مسلماً دوسال بعد که خیلی هم زود خواهد رسید، در همین جایی خواهند بود که اکنون ایستاده‌اند، اما اگر از این وضع راضی نیستند و به دنبال نتایج بهتری هستند، باید تغییر در طرز فکر و طرز کار خودشان را از همین امروز شروع کنند تا دوسال آینده‌­شان بهتر از دوسال گذشته­‌شان باشد. بنابراین، آینده این پروژه در دست آقایان است و به تصمیم و انتخاب آنها بستگی دارد. ما امیدواریم که این تصمیم را همین امروز بگیرند و ما از فردا شاهد تغییرات جدی در وضع این پروژه باشیم.

نظر شما