شناسهٔ خبر: 45530 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سرود «آمریکا آمریکا» چگونه در ۴۸ ساعت ساخته و اجرا شد؟

اسفندیار قره‌باغی در نشست خبری دومین جشنواره شعر و موسیقی و سرود ضد استکباری طبس خاطره سرودن و ساخته شدن ۴۸ ساعته سرود «آمریکا آمریکا» را بازگو کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست خبری دومین جشنواره شعر و موسیقی و سرود ضد استکباری طبس صبح امروز با حضور اسفندیار قره‌باغی دبیر این جایزه در محل دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این نشست خبری قره‌باغی در سخنانی اظهار داشت: در دنیای امروز تمامی لذت‌ها و ثروت‌ها و قدرت‌ها و آنچه به آن اعتقاد داریم در یک سو و همه محنت و آزارها و مصیبت‌ها را در سوی دیگر برای ما نهاده‌اند. غرب امروزه با این تقسیم‌بندی درصدد نفوذ در میان ماست و سعی دارد به هر نحو ممکن در جوانان ما نفوذ پیدا کند و از آنها چیزی را بسازد که دلش می‌خواهد. دست‌سازهای آنها را امروزه می‌شود در جامعه دید، بزه‌کاران، خلاف‌کاران و معتادان مگر چگونه به این راه افتاده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از زیباترین راه‌هایی که امروزه آنها برای نفوذ انتخاب کرده‌اند، موسیقی بوده است. از زمانی که انقلاب پیروز شد رادیو را مجاهدین در دست گرفتند و آن را به گلوله بستند. تمامی ارکسترها خوابید و دیگر خبری از موسیقی نشد. تا مردم آمدند سری بلند کنند سگ زنجیری غرب به ما حمله کرد و دوباره کشور زیر یوغ بمباران و پیدا کردن ارزاق و... رفت. در چنین فضایی من و دوستانم سعی کردیم با موسیقی به کمک جبهه‌ها و مردم برویم و بشویم مسئولان تدارکات روحیه برای مردم و رزمندگان.

قره‌باغی افزود: در آن روزگار موسیقی وضعیت عجیبی داشت. شورای سرپرستی صداوسیما، موسیقی را حرام می‌پنداشت و ما سعی داشتیم کاری در این زمینه بکنیم. در نهایت با دعوت از تعدادی از دوستان شاعر و موسیقی‌دان و صدابردار کار شروع شد و البته بدون پول. دو سال بعد از آن برای ساخت و اجرای یک سرود به ما هزار تومان دادند این در حالی بود که همه زن و زندگی شان را کنار گذاشته و با عشق به این کار وارد شده بودند. حاصل این شد که در سال ۶۱ حدود ۳۲۰ تولید داشتیم که حدود روزی یک سرود می‌شود.

این موسیقی‌دان افزود: یادم هست شبی در مجلسی بودیم و مرحوم سید احمد خمینی پیغام داد که چرا سرودی بر ضد آمریکا نمی‌سازید. همان شب آقای سبزواری تا صبح سرود آمریکا آمریکا را سرود و آقای راغب ملودی را و آقای میرزمانی تنطیم کرد و من هم خوندم. در ۴۸ ساعت سرود ساخته شد. همه اینها به خاطر عشقی بود که پایش ایستاده بودیم. اما رفته‌رفته مملکت که پس از جنگ آرام شد، قشرهایی به موسیقی خیانت کردند. تهیه‌کنندگان تلویزیونی برای اینکه جوانان را روی آنتن ببرند از آنها پول گرفتند و ارشادی‌ها هم برای بهره‌بردن از سهمیه کاست، از هنرمندان رشوه گرفتند و خواننده‌هایی را معروف کردند که امروز یک «آ» نمی‌تواند بگوید.

وی ادامه داد: وقتی موسیقی اصیل و علمی از کشور رانده شد، موسیقی‌های زیرزمینی مخفی سر بر آورد و از آنجا بود که موفقیت دشمن شروع شد. جوانان زیر ابرو برداشته و گیس بلند از آن سوی آبها برای ما موسیقی ساختند و رسیدیم به جایی که امروز اگر خواننده‌ای اصیل می‌خوند جوان ما نمی‌فهمدش اما در مقابل او شعرهای فلان خواننده هرزه را نیز حفظ است. کار رسیده به جایی که یک خط قرآن در خانه‌ها خوانده نمی‌شود اما شماره کفش فلان خواننده را حفظیم.

دومین جشنواره شعر و موسیقی و سرود ضد استکباری طبس افزود: در این فضا جشنواره ضد استکباری طبس سعی دارد موسیقی فاخر ضد استکباری را به دنیا عرضه کند و به دنیا نشان دهد امثال آنچه در شبکه‌هایی مانند GEM  از ایران پخش می‌شود، حقیقت ندارد. من از رسانه‌ها می‌خواهم آنقدر در این زمینه بنویسند که مسئولان بی‌کفایت قبل و فعلی و حال صدا و سیما و ارشاد بفهمند که کارشان نسل جوان را نابود کرده و می‌کند. ما با این جشنواره سعی داریم این رویه را اصلاح کنیم و صدای موسیقی ضداستکباری را در دنیا بلند کنیم. هدفمان معرفی جوانان است وبرای اینکار جدای از جوانان داخل از برخی فعالان غیرایرانی نیز دعوت کرده‌ایم.

نظر شما