شناسهٔ خبر: 45538 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعتراض دانشجویان به آیین‌نامه آموزشی درحال پیگیری است

وزیر علوم از پیگیری اعتراض جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور به آیین‌نامه آموزشی مقطع کارشناسی در وزارت علوم خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ جمعی از انجمن‌ها، تشکل ها و شوراهای صنفی ۸۸ دانشگاه سراسر کشور، در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم، اعتراض خود را به آیین نامه آموزشی مقطع کارشناسی به شماره  ۲۴۴۷۵۹/۲ تاریخ ۲۴ اسفندماه ۹۳ اعلام کردند.

لزوم افزایش سنوات تحصیلی

در قسمتی از نامه مذکور ضمن اشاره به ماده ۱۵ آیین نامه آموزشی مقطع کارشناسی آمده است: در ماده ۱۵ مدت مجاز تحصیل دانشجویان در مقطع کاردانی به دو سال و در مقطع کارشناسی به چهار سال تغییر یافته است. همچنین بر اساس این آیین‌نامه دانشگاه در شرایط خاص اختیار دارد یک نیم سال برای مقطع کاردانی و دو نیم سال برای مقطع کارشناسی به این زمان بیفزاید که دانشجوی مشمول آموزش رایگان باید برای نیم سال های مازاد شهریه پرداخت نمایند.

با توجه به تجربیات گذشته، ارائه اختیار در این ماده به دانشگاه می‌تواند موجب برخورد سلیقه‌ای با دانشجویان گردد و یا موجبات حذف دانشجویی را فراهم سازد. بدین صورت که به برخی دانشجویان اجازه ادامه تحصیل پس از ترم هشتم را ندهند و آن ها را از ادامه تحصیل محروم نمایند.

از سوی دیگر کاهش مدت مجاز تحصیل امکان تغییر رشته را بسیار محدود و ناممکن می‌نماید. با توجه به اینکه  بر اساس تصبره ۲ ماده ۳۳ آیین نامه نظام وظیفه در صورت نظر مثبت دانشگاه، امکان تحصیل تا ۱۲ ترم وجود دارد، لذا پیشنهاد می‌گردد با حذف اختیار از دانشگاه به منظور جلوگیری از برخورد های سلیقه‌ای، مدت سنوات تحصیلی مجاز در مقطع کارشناسی به ۱۲ نیمسال افزایش یافته و ذکر گردد کلیه دانشجویان در صورتی که طی ده نیمسال که از حق تحصیل رایگان برخوردارند فارغ التحصیل نشوند، می‌بایست بابت نیمسال‌های بعدی شهریه پرداخت نمایند. همینطور برای مقطع کاردانی مدت تحصیل رایگان به ۵ ترم افزایش یابد و در صورتی که دانشجو در این مدت موفق به فارغ التحصیلی نشود، بتواند یک ترم دیگر با پرداخت شهریه ادامه تحصیل دهد.

در ادامه نامه همچنین از عطف به ما سبق شدن آیین‌نامه‌های جدید انتقاد شده و گفته شده: دادن اختیار به دانشگاه‌ها برای عطف‌به‌ماسبق شدن یا نشدن آیین‌نامه‌ها، اساسا امری اشتباه است که در این آیین نامه رخ داده و این امر نیز موجبات برخوردهای سلیقه‌ای را فراهم خواهد ساخت.صحیح نیست دانشجویی که برای دوران تحصیل خود بر اساس آیین نامه قبلی برنامه ریزی نموده، اکنون در نیمه یا پایان تحصیل با آیین نامه دیگری مواجه گردد که موجب تحمیل تغییر مسیر تحصیل و تغییر برنامه‌های وی و پرداخت شهریه تحمیلی گردد.

اگر وزارت علوم این امر را صراحتا به دانشگاه ها ابلاغ نکند و آن را به اختیار آن ها بگذارد، ممکن است دانشگاه ها بدین بهانه همچنان از ورودی‌های پیشین شهریه دریافت کنند که در مواردی این امر اتفاق افتاده است. بنابر این لازم است در صورتی که بر اساس آیین‌نامه جدید از دانشجویان ورودی‌های قبلی مبلغی تحت عنوان هزینه افزایش سنوات دریافت شده است، می‌بایست این مبالغ به دانشجویان عودت گردد.‌

در قسمت دیگر این نامه به ماده ۱۲ آیین‌نامه اشاره و ذکر شده که در صورتی که سنوات مجاز تحصیلی دانشجو تمام شده باشد، در صورت حذف یا عدم کسب نمره قبولی برای انتخاب مجدد آن درس دانشجو موظف به پرداخت هزینه درس مربوطه است.این ماده از آیین نامه شفاف نیست. اگر منظور ارائه هزینه تحصیل پس از سنوات مجاز است، این امر در ماده ۱۵ بیان شده است  و مطابق این ماده بابت تحصیل در نیم سال های اضافی هزینه اخذ می گردد چه دانشجو در درسی نمره قبولی را کسب نکند و یا آن درس را حذف نماید و چه برای نخستین بار دروس را اخذ نماید. لذا می‌بایست این ماده به صورت شفاف بیان گردد.

ابهام در دریافت هزینه سنوات اضافی

مساله دریافت هزینه سنوات اضافی در آیین نامه جدید در مورد دانشجویانی که تغییر رشته داده‌اند، دانشجویانی که مرخصی گرفته اند و دانشجویانی که در دانشگاه های دیگر مهمان شده‌اند دارای ابهام است. برای مثال دانشجویی یک ترم از مرخصی تحصیلی استفاده نماید و این امر موجب عدم فارغ التحصیلی در سنوات مجاز و دریافت سنوات اضافی گردد. در این صورت بر اساس آیین نامه جدید دانشجو بایستی هزینه سنوات اضافی را پرداخت نماید و این در حالی است که دانشجو از خدماتی استفاده ننموده است و هزینه‌ای به دانشگاه تحمیل نکرده است. یا دانشجویی که در طول سنوات مجاز تحصیل در دانشگاهی دیگر مهمان شده باشد در آن دانشگاه هزینه می‌پردازد و در صورتی که در سنوات مجاز فارغ التحصیل نشود می‌بایست هزینه نیم سال های اضافه را پرداخت نماید و این در حالی است که این دانشجو یک ترم کمتر از سنوات مجاز خود به صورت رایگان بهره‌مند گشته است. لذا می بایست در این موراد ابهامات آیین نامه برطرف شده و عنوان گردد دانشجو در هر شرایطی در تعداد نیمسال مشخصی حق تحصیل رایگان دارد.

عدم اجرای جایگزینی نمره قبولی با نمره مردودی در همه دانشگاه‌ها

بر اساس آیین نامه جدید در صورتی که دانشجو در ابتدا موفق به کسب نمره قبولی در درسی نشود، در زمانی که آن درس را بگذراند نمره قبولی جایگزین نمره های قبلی خواهد شد. با توجه به اینکه تعمیم این مورد به ورودی های گذشته در اختیار دانشگاه ها گذاشته شده است. این امر در برخی از دانشگاه ها اجرا شده و در برخی دیگر اجرا نمی شود که این موجب افزایش معدل برخی دانشجویان در برابر سایر دانشجویان شده است. با توجه به اهمیت معدل کارشناسی، همچنین تاثیر آن در کنکور ارشد و استخدام، خواهشمند است به منظور برقراری مساوات و عدالت در بازنگری آیین نامه این مورد از اختیار دانشگاه خارج شده و برای همه ی دانشجویان ورودی های قبل اجرا گردد.

به گزارش ایسنا، در نهایت امضا کنندگان این نامه درخواست شفافیت آیین‌نامه و اصلاح ابهامات، افزایش سنوات تحصیلی  کارشناسی به مدت ۱۲ ترم و مدت تحصیل به صورت رایگان به ۱۰ ترم و حذف قید اختیار به دانشگاه برای ترم پنجم و ششم کارشناسی ارشد ، عدم پرداخت شهریه بابت انتخاب مجدد دروسی که دانشجو موفق به کسب نمره قبولی در آن ها نشده است، عدم ارائه اختیار به دانشگاه در مورد ارائه سنوات به دانشجویان، جایگزینی نمرات دروسی که دانشجویان موفق به گذراندن آن نشده‌اند با نمره قبلی برای کلیه دانشجویان و عطف به ما سبق نشدن کلیه ی  مواردی که برای دانشجویان ایجاد مشکل می نماید را دارند.

نظر شما