شناسهٔ خبر: 45577 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«سیر تحول عرفان هندی» را در قالب کتاب بخوانید

کتاب «سیر تحول عرفان هندی» نوشته ی «سورندراناته داسگوپتا» را انتشارات سمت با ترجمه ی «دکتر ابوالفضل محمودی» منتشر کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کتاب حاضر خلاصه ای از مهم ترین جنبه های برخی از مهمترین عرفان های هندی است که سیر تحول و تکامـل اندیشه معنوی هندی را، که خود بنیان بسیاری از معنویت گرایی های جدید است، همراه با فراز و فـرود آن نشـان می دهد.

این کتاب مشتمل بر شش گفتار است که عناوین آن عبارت اند از:«گفتار اول: عرفان مرتبط با آیین قربانی» ، «گفتار دوم: عرفان اوپنیشدها» ، «گفتار سوم: عرفان یُگه» ، «گفتار چهارم: عرفان بودایی» ، «گفتار پنجم: گونه‌های کهن عرفان عاشقانه» و «گفتار ششم: عرفان عاشقانه مردمی».

گفتنی است فصل اول این کتاب دربردارنده ی مرحله ابتدایی شکل گیری عرفان هندی و به تعبیر داسگوپتا شکل فروتر آن است.

دوره اوپنیشدی که بیانگر نقطه عطف مهم در عرفان هنـدی اسـت  و برخی از مفاهیم اساسی عرفان هندی همچون وحدت، نفی کثرت،همانیِ «من» یا آتمن با برهمن و... در ان مطرح شده، در دومین فصل از کتاب مورد بررسی قرار گفته است.

مکتب یگـه، مکتبی کـه شـاید ریشه های آن به پیش از دوره ی اوپنیشدها و حتی پیش از حضور آریایی ها در هند باز می گشت و در پی آن بود تا با مراقبه و تمرکز براساس روشـهای عملـی خـاص خـود  ازدوگانگی رها و به بازشناخت خود حقیقی خویش و سرانجام به رهایی دست یابد موضوع سومین فصل از کتاب را به خود اختصاص داده است و مکتب بودایی نیز در فصل چهارم مورد بررسی قرار گرفته است.

در دو فصل آخر کتاب نیز فرجام سیر تحول اندیشه معنوی هندو که طریقت عشق یا بهکتی است در دو مرحله کلاسیک و مردمی آن  بررسی و تحلیل شده است.

 کتاب حاضر را انتشارات سمت در ۱۶۸صفحه وبهای ۶ هزار و ۵۰۰ تومان چاپ کرده و به بازار کتاب فرستاده است

نظر شما