شناسهٔ خبر: 45585 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«پروانگی» روایت انتزاعی از خوشی‌های زودگذرست/ حضور در جشنواره‌ها

علی عزیزی کارگردان انیمیشن «پروانگی» معتقد است این اثر روایت انتزاعی از خوشی های زودگذر و تاثیر منفی آن بر خانواده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی عزیزی نویسنده و کارگردان «پروانگی»  با اشاره به  داستان این انیمیشن ۷ دقیقه‌ای که با تکنیک «نقاشی رنگ روغن زیر دوربین» و در مدتی حدود ۲ سال تولید شده است، گفت: این انیمیشن به روایت زندگی پدر و دختری می پردازد که شیفته پروانه ها هستند. پدر ماده ای در اختیار دارد که با لمس آن می تواند حس پروانگی را تجربه کند اما مصرف این ماده تاثیراتی بر رابطه او و دخترش می گذارد.

وی در مورد چگونگی شکل گیری ایده اولیه این انیمیشن توضیح داد: ایده ابتدایی این اثر از یک فراخوان جشنواره دانشجویی با موضوع اعتیاد به ذهنم خطور کرد. از آنجایی که آسیب اعتیاد منحصر به خود شخص معتاد نیست و این موضوع روی بنیان خانواده و تک تک اعضای آن تاثیر می گذارد، تصمیم داشتم فیلمی با موضوع اعتیاد و تاثیرات آن بر خانواده بسازم.

این انیماتور تاکید کرد: با پیشرفت داستان احساس کردم این فیلم فراتر از موضوع اعتیاد و ماده مخدر می تواند به هر آن چیزی بپردازد که تجربه ای لذت بخش و زودگذر دارد ولی تاثیرات نامطلوبی بر خانواده می گذارد، به همین دلیل در فیلم از نمایش مستقیم و عینی مصرف ماده مخدر پرهیز شده و در جنس روایت از رویکردی انتزاعی بهره گرفته شده است.

وی همچنین در مورد علت انتخاب این تکنیک توضیح داد: از آن جایی که پیش از آغاز فعالیت انیمیشن سال ها به نقاشی اشتغال داشته ام احساس کردم توانایی اتمام این پروژه را با این تکنیک دارم بر همین اساس با انجام تست های اولیه فضای تصویری کار را پیدا کردم. علاوه بر این نوع دکوپاژی که در ذهن داشتم و جنس انیمیت های کار با این تکنیک قرابت داشت. اگر چه نقاشی زیر دوربین تکنیک بسیار مشکل و طاقت فرسایی است ولی در صورت تحمل مشقات این تکنیک و صرف وقت و حوصله فراوان شاهد نتیجه ای ماندگار و  ارزشمند خواهیم بود.

عزیزی در پایان گفت: این فیلم هم اکنون برای شرکت در چندین جشنواره داخلی و خارجی ارسال شده است که امیدواریم کار به خوبی دیده شود.

عوامل تولید فیلم انیمیشن «پروانگی» عبارتند از نویسنده، کارگردان و تهیه کننده: علی عزیزی، مشاور کارگردان: سارا خلیلی، انیمیت: علی عزیزی، طراحی استوری برد: فاطمه مبارکی، آهنگساز: کیوان افتخاریان، سرپرست صدا گذاری: مهرداد نبئی، صدا گذار: بهزاد و بهنوش مهدیزاده.

نظر شما