شناسهٔ خبر: 45658 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«جای خالی» نقد روابط بین آدم‌ها است/ تجربه اجرا در غرب تهران

نمایش «جای خالی» به نویسندگی و کارگردانی حمید عبدالحسینی با روایتی از مشکلات یک زوج قصد دارد نگاهی به روابط انسان‌ها و چالش‌های آن داشته باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حمید عبدالحسینی درباره نگارش نمایشنامه «جای خالی» که قرار است به زودی در تماشاخانه «همای سعادت» روی صحنه رود گفت: این نمایشنامه در معنای کلی به روابط بین آدم‌ها اما به طور جزئی تر به رابطه بین یک زن و شوهر می پردازد. این قصه روایتگر حس ها و ایده آل ها و برخوردهای مردی است که میان رویا و حقیقت زندگی گرفتار است. او با زنش اختلاف های زیادی دارد از جمله اینکه چون خودش از محبت پدر و مادر محروم بوده با همسرش سر بچه دار شدن دچار چالش است.

وی افزود: ما اختلاف این زوج را در طول نمایش واکاوی می کنیم. در مقطعی از نمایش زن، همسرش را ترک می کند و در این فاصله مرد اسیر ذهنیات خود و خلق زن ایده آلش می شود. در نهایت همسرش باز می گردد و مرد متوجه می شود هر چقدر حقیقت فراز و نشیب داشته باشد و در رویا همه چیز آرام باشد اما در نهایت حقیقت بر مجاز غلبه می کند.

این نویسنده که کارگردانی اثر را هم به عهده دارد، بیان کرد: خواسته ام این بود در اثرم بیشتر به یک درام روانشناسانه نزدیک شوم. خودم مطالعاتی در این حوزه داشته ام و در رشته اصلی ام که فیلمسازی و ساخت مستند است نیز به این سمت گرایش دارم.

عبدالحسینی که نخستین تجربه اجرای عمومی خود را پس از حضور در جشنواره های مختلف تجربه می کند درباره علت انتخاب سالن نمایشی در غرب تهران و دور از مرکزیت تئاتر برای به صحنه بردن این اثر گفت: به غیر از دلایل فرعی و بحث های مالی که داشتم -گروه ما مستقل است و تمام هزینه ها را شخصا تقبل می کنم- یک دلیل دیگرِ انتخابم این بود که هر چند در منطقه غرب متاسفانه تماشاخانه کم داریم اما احساسم این است که مردم این حوالی اتفاقا مبتلا به بسیاری از موضوعاتی هستند که در تئاتر به آنها اشاره می شود از جمله همین نمایشنامه ای که نوشتم. در نمایشنامه من قشر متوسط جامعه و از گروه روشنفکر و شبه روشنفکر حضور دارند و فکر کردم مردم در این منطقه بیشتر خودشان را در این فضا پیدا می کنند و شاید برای دیدن نمایش تا مرکز شهر نیایند.

وی در پایان با بیان اینکه سالن همای سعادت از نظر فنی سالنی استاندارد است اظهار امیدواری کرد با تبلیغات مناسب بتواند مخاطبان خوبی را به سالن بکشاند.

این نمایش کاری که از گروه «هنر فردا» است با بازی یوسف فروتن، الهام ایزدیار، حمیدرضا مرادی، نانت تومه از اول تا پانزدهم شهریور ماه هر شب از ساعت ۲۰ در تماشاخانه همای سعادت به نشانی شهر زیبا، خیابان آیت الله کاشانی، زیر پل شهید باکری، جنب بانک پارسیان ، پلاک ۲۶۱، طبقه چهار، واحد ۵ اجرا می شود.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به دستیار کارگردان مطهره ثناء وزین خواه، گریم  مریم حسنی، طراح صحنه و لباس نسیم چوگلی، عکاس  ابوذر بی غرض، موسیقی  بردیا یوسفی، طراح پوستر نفیسه موسوی مشاور رسانه ای مطهره کشاورز اشاره کرد.

نظر شما