شناسهٔ خبر: 45699 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیاست سکوتی که آقای وزیر در پیش گرفت

لغو کنسرت‌ها یکی از سنگ‌های بی‌شماری بود که هرازچند گاهی زیر پای وزیر انداخته شد و با وجود بارها اعلام کردن این موضوع از جانب وزیر که هیچ کنسرتی که مجوز دارد نباید از سوی نهادهای دیگر لغو شود، ‌اما همچنان لغو کنسرت‌ها به‌خصوص در شهرستان‌ها داستانی تکراری بود که همچنان هم اتفاق می‌افتد.

فرهنگ امروز/ زینب کاظم‌خواه:

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از روزی که بر صندلی وزارت ارشاد تکیه زده است کمتر روزی بوده که آب خوش از گلویش پایین برود. او دوران پرحاشیه‌ای را در زمان وزارتش سپری کرد، او حتی یک بار هم برای توضیح درباره اکران فیلم «قصه‌ها»ی رخشان بنی‌اعتماد به مجلس فراخوانده شد. مشکلات جنتی همچنان اما ادامه داشت، ‌از اکران فیلم «رستاخیز» و اعتراض نمایندگان در صحن علنی مجلس برای نشان دادن فرزندان امام حسین (ع) و بعد از آن هم اعتراض علما به این موضوع همچنان چالش‌های پیش روی وزیر دولت یازدهم را بیشتر و بیشتر کرد.
لغو کنسرت‌ها یکی از سنگ‌های بی‌شماری بود که هرازچند گاهی زیر پای وزیر انداخته شد و با وجود بارها اعلام کردن این موضوع از جانب وزیر که هیچ کنسرتی که مجوز دارد نباید از سوی نهادهای دیگر لغو شود، ‌اما همچنان لغو کنسرت‌ها به‌خصوص در شهرستان‌ها داستانی تکراری بود که همچنان هم اتفاق می‌افتد.
یکی از شهرهایی که در آن بارها کنسرت لغو شده شهر مشهد بود، در سال‌های اخیر تقریبا کنسرتی در این شهر برگزار نشده است، حجت‌الاسلام علم‌الهدی هم چند روز پیش در خطبه‌های نمازجمعه در مشهد صراحتا اعلام کرد: «ما باید بدانیم که در شهر امام رضا (ع) زندگی می‌کنیم، در شهر امام رضا (ع) نمی‌شود کنسرت برگزار کرد و دیگر نباید سر این موضوع با مردم یا برخی مسوولان کوته‌فکر چانه‌زنی کرد. شما اگر کنسرت می‌خواهی جای دیگری زندگی کن، چرا باید یک شهر زیارتی را انتخاب کنید؟» اما وقتی از علی جنتی، وزیر ارشاد در مورد این اظهارات سوال شد، ترجیح داد که سیاست سکوت را پیشه کند، ‌شاید او می‌خواهد خود را کمتر درگیر این حواشی کند و حرف زدن درباره این موضوعات ره به ترکستان می‌برد.
حوزه سینما یکی از حوزه‌های حاشیه‌ساز دولت یازدهم بوده است، از حاشیه‌های رستاخیز و قصه‌ها که بگذریم، انتقادات به حوزه خصوصی‌تر یعنی نوع پوشش هنرمندان هم کشیده شد. از روزی که نشریه یالثارات عکس هنرمندان حاضر در جشن حافظ را به همراه توهینی منتشر کرد، حاشیه‌ها گریبان این جشن را گرفت. بسیاری از هنرمندان به این موضوع واکنش نشان دادند، واکنش‌های غیررسمی که تمام شد، مسوولان ارشاد هم به این موضوع واکنش رسمی نشان دادند و حالا معاون پارلمانی وزارت فرهنگ از ارسال پرونده قضایی ‌و کیفری نشریه یالثارات در رابطه با توهین به هنرمندان به دادسرا خبر داده و گفته که این موضوع در قالب جرم به طور جداگانه درحال بررسی است.
حسین نوش‌آبادی همچنین گفت: پرونده توهین یالثارات به هنرمندان، هفته قبل به دادسرا ارسال شده است. با وجودی که حکم توقیف نشریه یالثارات اعلام شد، اما هفته بعدش یالثارات مثل همیشه روی دکه آمد و این‌بار به حرف‌های شهاب حسینی که از این نشریه انتقاد کرده بود واکنش تندی نشان داد. نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در این باره گفته است که نشریه یالثارات توقیف نشده و فقط لغو امتیاز شده، در موضوع لغو امتیاز، تصمیم «هیات نظارت بر مطبوعات» قابل اعتراض است و دادستان در پی اعتراض این نشریه دستور موقت صدور نشریه را داده است.  اما دامنه انتقادها به نوع پوشش هنرمندان در جشن حافظ گسترده شد، به طوری که اعلام شده که هم حوزه علمیه و هم پلیس از این جشن شکایت کرده است.
حسین نوش‌آبادی در این باره گفته است: «جشن حافظ یک مراسم غیردولتی است که امسال شانزدهمین دوره آن برگزار شد و وزارت فرهنگ مستقیما نقشی در برگزاری این جشن نداشته، لذا شکایت‌ها از این جشن نمی‌تواند به وزارت فرهنگ مرتبط باشد اگر چه قوه قضاییه دو موضوع «نحوه برگزاری جشن حافظ» و «توهین نشریه یالثارات به شرکت‌کنندگان در این جشن» را توامان دنبال می‌کند.
معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است: «توهین نشریه یالثارات‌الحسین در زمره موضوعات کیفری جای می‌گیرد لذا شاکیان باید شکایت خود را در این زمینه به قوه‌قضاییه برسانند.»
اما آقای وزیر که تا پیش از این سعی می‌کرد در برابر هجمه انتقادات، با مدارا مسائل حوزه فرهنگ را حل کند، مثلا برای حل مشکل فیلم رستاخیز به حوزه علمیه رفته و با علما صحبت کرد، ‌این‌بار انگار از چانه‌زنی‌ها با جریانی خارج از حوزه فرهنگ خسته شده باشد، ‌قدری با منتقدان همسو شد و گفت که بعضی از پوشش‌های این جشن نامناسب بوده‌اند.
علی معلم برگزارکننده جشن حافظ این روزها یک پایش در دادگاه است و یک پایش در دفتر محل کارش و ترجیح می‌دهد تا زمانی که حکم نهایی در مورد جشن حافظ اعلام نشده سیاست سکوت را پیشه کند. این در حالی است که هنوز از سوی جشن حافظ هیچ شکایتی از نشریه یالثارات نشده است، اما از سوی دیگر همفکران آنها در شکایت از جشن حافظ پیشدستی کرده‌اند. جشنی که قدمت شانزده ساله دارد و در تمام سال‌های برگزاری هیچ‌وقت با مشکلاتی که حال جلوی پایش گذاشته‌اند روبه‌رو نبوده است.

روزنامه اعتماد

نظر شما