شناسهٔ خبر: 45702 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«نه» چاووشی؛«سکوت» مهرجویی

ساخت «سنتوری٢» قطعی به نظر می‌رسد؛ آن‌قدر که داریوش مهرجویی از زمان تقریبی فیلم‌برداری این فیلم و مذاکره با بازیگران آن هم صحبت کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق: ساخت «سنتوری٢» قطعی به نظر می‌رسد؛ آن‌قدر که داریوش مهرجویی از زمان تقریبی فیلم‌برداری این فیلم و مذاکره با بازیگران آن هم صحبت کرده است. اما مدت‌هاست که ماجرای پیچیده ساخت این فیلم، سرانجام آن را کمی مبهم کرده. چینش چندباره بازیگران و صحبت‌هایی مبنی‌بر حضور محسن چاووشی- خواننده‌ای که در «سنتوری» درخشیدو ظاهرا قرار نیست در «سنتوری ٢» همکاری داشته باشد- از ابهام‌های ساخت این فیلم سینمایی است. مهرجویی به‌تازگی از موافقت ضمنی چاووشی برای حضور در «سنتوری٢» خبر داده است؛ خبری که با پاسخ منفی چاووشی در اینستاگرام همراه بود و سکوت مهرجویی را به دلیل واکنش چاووشی به‌همراه داشت.
فیلمی که رنگ اکران ندید و درعوض سی‌دی‌های قاچاق فیلم آن‌قدر دست‌به‌دست شد که «سنتوری» به یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های داریوش مهرجویی تبدیل شد. وزارت ارشاد که جلو اکران فیلم را گرفت، راه گریزی برای سازندگان فیلم باقی نگذاشت و درعوض سازندگان فیلم شاهد ازدست‌رفتن سرمایه‌شان در بازار قاچاق فیلم بودند. فرامرز فرازمند، تهیه‌کننده فیلم، از مردم خواست فیلم را نخرند و داریوش مهرجویی در مصاحبه‌ای اعلام کرد نسخه‌ای که غیرقانونی منتشر شده، با نسخه نهایی که آماده پخش بود متفاوت و خرید آن «شرعا حرام» است. پس از انتشار سی‌دی سنتوری، شماره‌حسابی از سوی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم اعلام شد تا علاقه‌مندان بهای بلیت را به این شماره حساب واریز کنند تا عواید حاصل از این طرح صرف امور خیریه شود، هرچند که این طرح مورد اقبال طیف عظیمی از مخاطبان این فیلم قرار گرفت، اما تأثیری در برطرف‌کردن ضررهای سازندگان فیلم و بازار داغ قاچاق فیلم نداشت.
مرداد ماه سال ١٣۸۹ بود که فرازمند، تهیه‌کننده کار، از دنیا رفت و به‌دنبال آن، تنها امتیازی که به فیلم تعلق گرفت مجوز پخش در شبکه خانگی بود. هرچند این توزیع هم سودی برای دست‌اندرکاران فیلم به‌همراه نداشت، اما مهرجویی از حق قانونی خودش دفاع کرد و دادخواستی از طرف او در دیوان عدالت اداری علیه وزارت ارشاد تنظیم شد؛ حرف اصلی مهرجویی هم در این دادخواست آن بود که چون فیلمش مجوز نمایش وزارت ارشاد را داشته و ارشاد اجازه نمایش به آن نداده، خسارت این توقیف باید به وی پرداخت شود. مدتی بعد حکمی صادر شد که مبنی‌بر آن، ارشاد موظف شده بود که بابت خسارات مادی و معنوی وارده به مهرجویی، مبلغ یک‌میلیاردو ۴۰۰‌ میلیون تومان را به وی پرداخت کند، اما وزارت ارشاد به این حکم اعتراض کرد و همین اعتراض باعث شد پرونده به دادگاه تجدیدنظر برود.
اما قطعا توقیف «سنتوری» یکی از اتفاقات تلخ کارنامه هنری مهرجویی است. او مدتی قبل در گفت‌وگویی با روزنامه «شرق»، از توقیف «سنتوری» به‌عنوان جالب‌ترین اتفاقی که در این سال‌ها در سینما برایش افتاده یاد کرد و گفت: «توقیف سنتوری، غم‌انگیزترین حادثه زندگی‌ام بوده و سبب شد این فیلم بی‌دلیل سقوط کند. تا آمدیم بجنبیم، سی‌دی قاچاق فیلم بیرون آمد و امکانات تجاری فیلم از بین رفت. برای من از همه‌جای دنیا نامه نوشتند که این فیلم، فیلمی مؤثر بوده و خانواده‌ای حتی به من پیغام دادند که پسرشان با تماشای این فیلم آنچنان متأثر شده که دیگر حتی سیگار هم نمی‌کشد.
اما ظاهرا پرونده «سنتوری» مهرجویی برای مهرجویی همچنان باز است و قصد دارد ساخت «سنتوری٢» را آغاز کند. چند ماه پیش در صحبت‌های ابتدایی ساخت این فیلم سینمایی، صحبت از حضور قطعی بهرام رادان برای ایفای نقش اصلی فیلم بود، اما بعد از مدتی مهرجویی اعلام کرد که بهرام رادان در نامه‌ای به او اعلام کرده که امکان همکاری و حضور در فیلم جدید مهرجویی را که قرار بود «سنتوری٢» باشد ندارد؛ چراکه برنامه سفر دارد و از نظر زمانی با برنامه او هماهنگ نیست.
مهرجویی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بهرام رادان برنامه سفر به آمریکا را داشت و امکان بازی در فیلم را پیدا نمی‌کرد. چون قصد داشتم پس از تمرین چند قطعه، فیلم‌برداری را از آبان امسال شروع کنم، او عذرخواهی کرد که نمی‌تواند در این پروژه بازی کند.
وی ادامه داد: به‌همین‌دلیل حامد بهداد جایگزین بهرام رادان شد و نام شخصیت اصلی فیلم را هم از علی به حمید تغییر دادم. همچنین در کنار بهداد، لیلا حاتمی بازی خواهد کرد.
او درباره‌ داستان فیلم «سنتوری، مرد پاییزی» گفت: این فیلم داستان متفاوتی دارد و ارتباط چندانی با «سنتوری» سال ٨٥ ندارد، اما همانند فیلم قبلی خواننده و نوازنده سنتور در آن هستند که برای این کار یک نوازنده خوب پیدا کردیم و دو موسیقی‌دان جوان هم با ملودی‌های زیبایی که نوشته‌اند و صدای خوبی که دارند، ما را همراهی خواهند کرد.
غیر از بازیگران این فیلم سینمایی حضور محسن چاووشی که اجرای قطعاتی از او در این فیلم سروصدای زیادی به همراه داشت، هم خبرساز شد چراکه ظاهرا چاووشی قصد همکاری با مهرجویی در «سنتوری٢» را ندارد. ظاهرا رقم پیشنهادی بالای این خواننده، ادامه این همکاری را با مشکل مواجه کرده است. مهرجویی گفته است محسن چاووشی به‌ دلیل حضور در «سنتوری» موفق به اخذ مجوز شدند و فعالیت‌های رسمی‌شان را در کشور آغاز کردند ولی برای پروژه «سنتوری، مرد پائیزی» رقمی که ایشان تقاضا کردند، دو، سه برابر رقم کارگردان فیلم بود و همین باعث شد من خیلی از دست ایشان رنجیده‌خاطر شوم. ایشان به جای اینکه یک تشکر خشک و خالی از ما بابت فعالیت‌های رسمی‌شان داشته باشند، این‌گونه جواب ما را دادند.
ظاهرا مهرجویی به فکر جایگزین‌کردن یک خواننده جوان و جدید برای فیلمش است و قصد دارد به‌زودی فیلم را مقابل دوربین ببرد.
مهرجویی در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود درباره جزئیات ساخت این فیلم سینمایی گفته: «پیش از این بهرام رادان به دلیل سفری که از قبل برنامه‌ریزی کرده بود، امکان حضور در این فیلم را نداشت اما با توجه به گذشت زمان، قرار است او در این فیلم به همراه لیلا حاتمی بازی کند. او با اشاره به اینکه تمام فیلم در تهران ساخته خواهد شد، درباره حضور محسن چاووشی در این فیلم هم بیان کرد: «هنوز خودم صحبت قطعی با او نکردم، اما بعضی از همکارانم در پروژه با او در تماس هستند و گویا برای همکاری‌اش در این فیلم موافقت کرده است». این در حالی است که محسن چاووشی در اینستاگرامش همکاری‌نکردن با این کارگردان را فقط با دو کلمه «سنتوری، نه» اعلام کرده.  سرگذشت ساخت «سنتوری ٢» و اینکه سرانجام این فیلم با چه ترکیبی از بازیگران و در چه شرایطی مقابل دوربین خواهد رفت، هنوز مشخص نیست. مشخص نیست آیا تجربه ساخت قسمت دیگری از این فیلم باز هم موفقیت پیشین را تکرار خواهد کرد یا خیر.

نظر شما