شناسهٔ خبر: 45703 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سخنگوی ارشاد خبر داد: شکایت پلیس و حوزه علمیه از جشن حافظ

سخنگوی ارشاد از ارسال پرونده قضائی و کیفری نشریه یالثارات در رابطه با توهین به هنرمندان به دادسرا خبر داد و گفت که حوزه علمیه و پلیس از جشن حافظ شکایت کرده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق: سخنگوی ارشاد از ارسال پرونده قضائی و کیفری نشریه یالثارات در رابطه با توهین به هنرمندان به دادسرا خبر داد و گفت که حوزه علمیه و پلیس از جشن حافظ شکایت کرده‌اند.
نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد و معاون پارلمانی این وزارتخانه، با اشاره به شکایت حوزه علمیه و پلیس از جشن حافظ به خانه ملت گفت: «جشن حافظ یک مراسم غیردولتی است که امسال شانزدهمین دوره آن برگزار شد و وزارت فرهنگ مستقیما نقشی در برگزاری این جشن نداشته بنابراین شکایت‌ها از این جشن نمی‌تواند به وزارت فرهنگ مرتبط باشد اگرچه قوه قضائیه دو موضوع نحوه برگزاری جشن حافظ و توهین نشریه یالثارات‌الحسین به شرکت‌کنندگان در این جشن را توأمان دنبال می‌کند».
او درباره واکنش نشریه یالثارات پس از برگزاری جشن حافظ عنوان کرد: «توهین نشریه یالثارات‌الحسین در زمره موضوعات کیفری جای می‌گیرد بنابراین شاکیان باید شکایت خود را در این زمینه به قوه قضائیه برسانند».
او درباره اینکه نشریه یالثارات لغو امتیاز شده است، بیان کرد: «در موضوع لغو امتیاز، تصمیم هیأت نظارت بر مطبوعات قابل‌اعتراض است و دادستان در پی اعتراض این نشریه دستور موقت صدور نشریه را داده است. باید مصوبه هیأت نظارت بر مطبوعات در ١٤ دی‌ماه سال ٩٤ مبنی‌بر «لغو امتیاز این نشریه» به اطلاع قوه قضائیه می‌رسید که این کار صورت نگرفت، اما مصوبه به خود مدیرمسئول نشریه ابلاغ شد و مسئولان این نشریه به قوه قضائیه درخواست انتشار دادند و محاکم قضائی، حکم انتشار موقت را به آنها داده‌اند».
نوش‌آبادی افزود: «علاوه‌بر دیرکرد در ابلاغ مصوبه وزارت فرهنگ به قوه قضائیه، اشتباهی لفظی از سوی وزارت فرهنگ صورت گرفت چراکه به‌اشتباه اصطلاح «توقیف» به‌جای «لغو» را در خبر منتشرشده در رابطه با این نشریه به کار برده است».
سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه طبق قانون مطبوعات، لغو امتیاز یک نشریه اگرچه قانونی است، اما مانع از پیگیری در محاکم حقوقی و قضائی نیست، گفت: «در نتیجه این قانون، صاحبان نشریه یالثارات می‌توانستند به حکم هیأت نظارت بر مطبوعات اعتراض کنند، البته پرونده قضائی و کیفری این نشریه در رابطه با توهین به هنرمندان در قالب جرم به طور جداگانه در حال بررسی است. پرونده توهین یالثارات به هنرمندان، هفته قبل به دادسرا ارسال شده است».
بعد از برگزاری شانزدهمین جشن حافظ که از سوی بخش خصوصی برگزار می‌شود، هفته‌نامه یالثارات با انتشار مطلبی در کنار تعدادی از عکس‌های مربوط به فرش قرمز این جشن، در شماره ٨٤٤ خود از تیتری استفاده کرد که واکنش جامعه هنری را برانگیخت. بیشتر عکس‌های منتشرشده در صفحه هفت این هفته‌نامه، تصاویری از هنرمندان به همراه همسرانشان بود و یالثارات، پوشش هنرمندان حاضر در جشن حافظ را مورد حمله قرار داد.
پس از آن نوش‌آبادی در نشستی خبری که ١١ مرداد در برج آزادی برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درقبال جشن‌هایی مانند جشن حافظ و اتفاقی که شکل گرفت، اظهار کرد: «بحث نوع پوشش‌ها و این قبیل اتفاقات، صحنه‌ها و جلوه‌ها در سالن‌های سینما و موسیقی، همواره متداول است و کار جدیدی نیست که از سوی رسانه‌ها زیر سؤال برده و تخریب شود. این پوزیشن‌های پوششی و آرایشی همیشه وجود داشته که شاید به‌زعم ما و شما خوش نیاید؛ البته کسانی هم احساس رضایتی درباره این صحنه‌های نامتعارف ندارند، اما به‌هرحال در همه جامعه ما ممکن است این جلوه‌ها اتفاق بیفتد و یک نشریه آن را بزرگ‌نمایی کند و به بهانه نقد دلسوزانه، توهینی کند که هیچ‌کس آن را نپسندد و همه از انعکاس آن دلخور شوند».
جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نیز چند روز بعد از سخنان نوش‌آبادی در نشستی که ١٧ مرداد برگزار شد، این جشن را به‌مثابه «جشنواره مد و لباس» و نه «جشنواره فرهنگی» دانست و با رد این ادعا که دادستانی در تعقیب اشخاص گزینشی عمل می‌کند، درباره نشریه یالثارات، مطلب و تصاویر درج‌شده در این نشریه پیرامون جشن حافظ اظهار کرد: «ما نسبت به مراسمی که نقض ارزش‌های اسلامی و ترویج سبک زندگی غربی است، برخورد قانونی خواهیم کرد».
همچنین علی معلم، مسئول جشن حافظ، هم به «شرق» گفت: «باید بگویم جشن حافظ تاکنون ١٦ دوره برگزار شده است. در هر دوره هم با دریافت مجوزهای قانونی جشن را برگزار کرده‌ایم».

نظر شما