شناسهٔ خبر: 45704 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنواره فارابی طراز علوم انسانی کشور است

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه جشنواره فارابی طبق پروتکل مهمترین جشنواره علوم انسانی کشور است، افزود: این جشنواره طراز علوم انسانی کشور است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از  شبستان: نشست خبری هشتمین دوره از جشنواره بین المللی خوارزمی، صبح شنبه، ۲۳ مرداد ماه در محل پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در این نشست دکتر حسین میرزایی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طی سخنانی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار بود که آثار جشنواره به صورت الکترونیکی دریافت شد، اظهار کرد: میزان آثار دریافتی در این دوره رکورد هفت دوره گذشته را زد و مقالات متعددی طی دوماه به دبیرخانه جشنواره رسید که این مدت به دلیل کثرت تماس ها یک هفته تمدید شد اما در بخش بین الملل همچنان زمان برای ارسال مقاله تا یازدهم شهریور ماه وجود دارد.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به آثار دریافتی و مقالات رسیده به دبیرخانه جشنواره در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: ۳۷۶۰ اثر در این دوره دریافت کرده ایم که این رقم به دلیل اینکه فرصت ارسال مقاله در بخش بین الملل جشنواره همچنان وجود دارد احتمالا افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در هشتمین دوره جشنواره فارابی ۱۵۷۰ اثر در بخش کتاب، ۹۹۰ اثر در بخش پایان‌ نامه‌ های دوره کارشناسی ارشد، ۵۰۹ اثر در بخش رساله دکتری و ۶۹۱ اثر در بخش گزارش پژوهشی خاتمه ‌یافته دریافت کردیم که از میان ۱۵۷۰ اثر دریافتی در بخش کتاب به میزان ۵۰ درصد توسط مولف حقیقی و ۵۰ درصد باقی از طریق ناشران و موسسات پژوهشی دریافت شده است.

میرزایی تصریح کرد: از میان ۶۹۱ اثر در بخش گزارش های پژوهشی خاتمه یافته قریب بر ۶۰۰ اثر از سوی افراد حقیقی در سایت جشنواره ثبت شده است و ۹۱ اثر باقی از سوی افراد حقوقی به ثبت رسیده است. همچنین در بخش رساله های دکتری از میان ۵۰۹ اثر حدود ۴۵۰ اثر را خود فارغ التحصیلان ثبت کرده اند و باقی آثار از سوی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به ثبت رسیده است، ضمن اینکه در بخش پایان نامه های کارشناسی ارشد از میان ۹۹۰ اثر حدود ۹۰۰ اثر از طریق دانشجویان ثبت شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نگاه ما در جشنواره بین المللی فارابی کشف آثار در حوزه علوم انسانی اسلامی است، افزود: بر این اساس تاکنون بر پایه مشارکت افراد پیش رفته ایم اما این نگاه کافی نیست و در نظر داریم مشارکت نهادها را در این سیر گسترش و توسعه دهیم، ضمن اینکه به هر صورت وظیفه ماست که به شناسایی بهترین آثار بپردازیم و آن را معرفی کنیم.

میرزایی تصریح کرد: هرچه که تعداد آثار رسیده به جشنوار بیشتر باشد کار ما نیز بیشتر می شود و در سال آینده قصد داریم در خصوص رساله های دکترا با دانشگاه ها تعامل داشته باشیم تا این رساله ها به عنوان اثر دبیرخانه جشنواره ثبت کنند.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه جشنواره فارابی طبق پروتکل مهمترین جشنواره علوم انسانی در کشور محسوب می شود، افزود: این جشنواره طراز علوم انسانی کشور است لذا باید در مشارکت و انتخاب آثار آن حداکثر مشارکت صورت پذیرد در نتیجه پیش بینی می کنیم در این راستا در بخش داخلی، جنبی و بین المللی ۳۵ اثر برگزیده داشته باشیم.

همچنین در ادامه این نشست دکتر سید عبدالامیر نبوی، دبیر علمی هشتمین دوره از جشنواره بین المللی فارابی طی سخنانی اظهار کرد: جشنواره امسال هرچند با تاخیر برگزار می شود و فا صله قابل توجهی با جشنواره دوره هفتم دارد اما ویژگی خاص آن دریافت دیجیتالی آثار و استفاده از تجارب دوره های قبل بوده است.

وی ادامه داد: در راستای برگزاری هشتمین دوره جشنواره فارابی جلسات متعددی با حضور روسای انجمن های علمی، مسئولان  برخی انجمن ها و نهادهای علمی کشور و تعدادی از فرهیختگان علوم انسانی برگزار شد که طی آن مفاد آیین آیین نامه و تجربیات دوره های قبل بررسی و اساسنامه جشنواره مورد بازبینی قرار گرفت.

نبوی افزود: با تاکید شورای سیاست گذاری جشنواره امسال در هرکدام از کمیته های دوازده گانه جشنواره، دو نفر شامل یک محقق بزرگسال(بالای ۳۵ سال) و یک محقق جوان(کمتر از ۳۵ سال) حضور داشته و معرفی می شوند ضمن اینکه امسال در بخش بین الملل ۵ نفر برگزیده داریم و علاوه بر آن انجمن علمی برتر، نظریه پرداز برتر، پیشکسوت علوم انسانی برتر و مترجم برتر خواهیم داشت.

اما در ادامه این نشست دکتر رضا ماحوزی، دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به فعالیت های جشنواره در بخش بین الملل اظهار کرد: تلاش ما این است که جایزه فارابی بتواند در عرصه داخلی و خارجی تاثیرگذار باشد و بتواند هویت اثرگذار خود را در عرصه داخلی و بین المللی به تثبیت برساند که در راستای تحقق این امر با مراکز ایران شناسی مستقر در داخل و خارج کشور ارتباطاتی را برقرار کرده و در عین حال با نهادهای مرتبطی چون کتابخانه ملی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، خانه اندیشمندان علوم انسانی ارتباط داشته و همکاری کرده ایم و قرار است تا بخشی از این جایزه به اعطای بورسیه خارج اختصاص یابد.

نظر شما