شناسهٔ خبر: 45716 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب احمد اشرف درباره هویت ایرانی نقد و بررسی می‌شود

«هویت ایرانی: از دوران باستان تا پایان پهلوی» تازه‌ترین کتاب احمد اشرف در نشستی در سرای اهل قلم نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ هویت ملّی و قومی، مانند دیگر پدیدارهای اجتماعی، مقوله‌ای تاریخی است که در سیر حوادث و مشی وقایع تاریخی پدیدار می‌شود، رشد می‌کند، دگرگون می‌شود و معانی گوناگون و متفاوت پیدا می‌کند.

هویت ملّی و قومی از تصور تمایز و رویارویی میان «ما» یا «خودی‌ها» در برابر «دیگران» یا «بیگانگان» نشئت می‌گیرد. این احساس دوگانگی میان «ما و دیگران» اگر در حد اعتدال و معقول باشد می‌تواند همچون نیرویی برای هم‌یاری و اعتلای فرهنگی ظاهر شود و اگر به قلمرو تعصبات و دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌های ملّی و قومی و نژادی درآید یا به بهانه چالش با تعصبات ملّی و قومی، به نفی و انکار و تمسخر میراث فرهنگی خویش بنشین، نیرویی ویرانگر خواهد شد، زاینده دشمنی و ستیزه‌جویی.

در کتاب «هویت ایرانی: از دوران باستان تا پایان پهلوی» پس از بررسی فشرده دیدگاه‌های مربوط به هویت قومی و ملّی که بازسازی هویت ایرانی را در دوران ما شکل داده و به تصویر کشیده‌اند، تحول تاریخی هویت ایرانی در دوران پیش از اسلام، سده‌های میانه اسلامی تا دوران صفویه، پیدایش هویت «شیعی ایرانی» در دوره صفوی و سرانجام پیدایش تطور و هویت ملّی ایرانی در قرن‌های نوزدهم و بستم میلادی بررسی و تحلیل می‌شود.

این کتاب را «احمد اشرف» نوشته؛ «حمید احمدی» ترجمه کرده و و انتشارات «نی» آن را در ۲۶۴ صفحه، قطع رقعی و جلد شومیز، چاپ و با قیمت ۱۸ هزار تومان، روانه کتابفروشی‌ها کرده است.

نشست نقد و بررسی این کتاب با حضور محمدتقی راشد محصل، کاوه بیات، کارلو چرتی، رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران و حمید احمدی مترجم این اثر، چهارشنبه ۲۷ مرداد از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سرای اهل قلم خانه کتاب واقع در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک ۲، برگزار می‌شود.

نظر شما