شناسهٔ خبر: 45731 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار «در عصر احتضار سرمایه‌داری» به قلم لئون تروتسکی/ کتابی که در آستانه جنگ جهانی دوم نوشته شد

کتاب «در عصر احتضار سرمایه‌داری» تالیف لئون تروتسکی با ترجمه حامد شمس به بیان وضعیت کشورها پس از انقلاب اکتبر روسیه پرداخته است.

انتشار «در عصر احتضار سرمایه‌داری» به قلم لئون تروتسکی/ کتابی که در آستانه جنگ جهانی دوم نوشته شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب «در عصر احتضار سرمایه‌داری: برنامه‌ انتقالی برای انقلاب سوسیالیستی» تالیف لئون تروتسکی با ترجمه حامد شمس به بررسی وضعیت کمونیسم در کشورهای مختلف پس از انقلاب اکتبر 1917 روسیه می‌پردازد.‌

کتاب فاقد فصل‌بندی است و مطالبی مانند «پیش شرط‌ های عینی برای انقلاب سوسیالیستی»، «مقیاس متغیر دستمزدها و متغیر ساعات کار»، «صف اعتصاب، گاردهای دفاع، میلیشای کارگران، مسلح کردن پرولتاریا»، «کشورهای عقب افتاده و برنامه خواسته‌های انتقالی» و تحت پرچم بین‌الملل چهارم» در صفحه فهرست مطالب آن مشاهده می‌شود.

در سطوری از یادداشت ناشر آمده است: «این اثر در آستانه‌ جنگ دوم جهانی نوشته شده و تجربه‌ انقلاب‌های دوران پس از انقلاب اکتبر 1917 روسیه در کشورهای مختلف را بررسی می‌کند و درس ‌آموخته‌های آن را چنین تعمیم می‌دهد: توده‌ها، میلیون‌ به میلیون دوباره و دوباره به جاده‌ی انقلاب گام می‌نهند. اما هر بار، دستگاه‌های بوروکراتیکِ محافظه‌کار خودشان، سد راهشان می‌شوند.» (ص 7)

در صفحات میانی کتاب می‌خوانیم: «بحران کنونی فرهنگ انسان، بحران در رهبری پرولتاریا است. کارگران مترقی که در بین‌الملل چهارم متحده شده‌اند به طبقه خود راه نجات از این بحران را نشان می‌دهند. آنان برنامه‌ای عرضه می‌کنند که بر پایه‌ تجربه‌ بین‌المللی در مبارزه‌ پرولتاریا و مبارزه‌ کلیه‌ ستمدیدگان جهان در راه آزادی، پی‌ریزی شده است. آنان پرچمی عرضه‌ می‌کنند که بی‌لکه است. کارگران (مردان و زنان) تمام کشورها، خود را تحت پرچم بین‌الملل چهارم قرار دهید. این پرچمِ پیروزه آینده‌ شماست!» (ص83)

کتاب «در عصر احتضار سرمایه‌داری: برنامه‌ انتقالی برای انقلاب سوسیالیستی» در 96 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای هفت هزار تومان از سوی نشر طلایه پرسو منتشر شده است.

نظر شما