شناسهٔ خبر: 45749 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر ارشاد، نظر علم‌الهدی را تایید کرد: دیگر در شهر مشهد کنسرت برگزار نمی‌شود

می‌توان گفت که در سال‌های اخیر کمتر کنسرتی در این شهر برگزار شده است و با حرف‌هایی که حجت‌الاسلام علم‌الهدی جمعه پیش در خطبه‌های نماز جمعه در مشهد زد و بعدتر صحبت‌های وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران، نشان از این دارد که آقای وزیر عطای برگزاری کنسرت در این شهر را به لقایش بخشیده است و ‌دیگر در این شهر کنسرتی برگزار نخواهد شد.

فرهنگ امروز/ زینب کاظم‌خواه:

مساله لغو کنسرت‌ها در شهرستان‌ها ید طولایی دارد، شهر مشهد یکی از آن شهرهایی است که بارها شاهد لغو کنسرت در آن بوده‌ایم. می‌توان گفت که در سال‌های اخیر کمتر کنسرتی در این شهر برگزار شده است و با حرف‌هایی که حجت‌الاسلام علم‌الهدی جمعه پیش در خطبه‌های نماز جمعه در مشهد زد و بعدتر صحبت‌های وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران، نشان از این دارد که آقای وزیر عطای برگزاری کنسرت در این شهر را به لقایش بخشیده است و ‌دیگر در این شهر کنسرتی برگزار نخواهد شد.
علم‌الهدی در نماز جمعه صراحتا اعلام کرد: «ما باید بدانیم که در شهر امام رضا (ع) زندگی می‌کنیم، در شهر امام رضا (ع) نمی‌شود کنسرت برگزار کرد و دیگر نباید سر این موضوع با مردم یا برخی مسوولان کوته‌فکر چانه‌زنی کرد. شما اگر کنسرت می‌خواهی جای دیگری زندگی کن، چرا باید یک شهر زیارتی را انتخاب کنید؟» او در واقع با این حرف‌ها آب پاکی را روی دست خیلی‌ها ریخت. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چند روز بعد وقتی از او پرسیده شد که نظرش درباره حرف‌های علم‌الهدی چیست، گفت که ترجیح می‌دهد در این مورد اظهارنظری نکند، ‌اما با گذشتن چند روز، روزه سکوتش را شکست و در جمع خبرنگاران درباره این اظهارنظر علم‌الهدی انگار قدری با این نظر هم‌سو شده و دوباره تصمیم گرفته سیاست مدارا را پیش گیرد و گفته: «در شهر مشهد مقدس حرم امام رضا (ع) و بقعه مبارک ایشان قرار گرفته و به درخواست نماینده ولایت فقیه در مشهد مقدس کنسرت موسیقی در این شهر برگزار نمی‌شود؛ اما برگزاری کنسرت‌هایی مانند علیرضا قربانی که اشعار وزین دارند، بلامانع است. در هر صورت به احترام نظر ایشان کنسرتی در این شهر برگزار نمی‌شود.»
او شاید از خیر برگزاری کنسرت در شهر مشهد گذشته تا شهرهای دیگر خراسان امکان برگزاری کنسرت داشته باشند به همین خاطر گفته است: «به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که در نقاط دیگر استان خراسان کنسرت برگزار نشود و از نظر ما برگزاری کنسرت در شهرهایی مثل سبزوار و نقاط دیگر استان خراسان اشکالی ندارد.»
اما وزیر در جمع خبرنگاران به نکات دیگری هم اشاره کرده‌ است، یکی از آنها حاشیه‌هایی است که هفته‌نامه یالثارات به پا کرد و نقل هر مجلس و محفلی شد. این نشریه اوایل مرداد عکسی از هنرمندانی که در جشن حافظ شرکت کرده بودند به همراه توهینی منتشر کرد که این موضوع با اعتراض جمعی از هنرمندان و بعد مسوولان ارشاد روبه‌رو شد، گرچه اعلام شد که این نشریه توقیف شده است اما در روز موعد بر خلاف انتظار روی دکه آمد. حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزارت فرهنگ دو روز پیش از ارسال پرونده قضایی‌وکیفری نشریه یالثارات در رابطه با توهین به هنرمندان به دادسرا خبر داده و گفته بود که این موضوع در قالب جرم به طور جداگانه درحال بررسی است.
او همچنین گفته بود که نشریه یالثارات توقیف نشده و فقط لغو امتیاز شده، در موضوع لغو امتیاز، تصمیم «هیات نظارت بر مطبوعات» قابل اعتراض است و دادستان در پی اعتراض این نشریه دستور موقت صدور نشریه را داده است.
حالا آقای وزیر هم در جمع خبرنگاران همان حرف‌های نوش‌آبادی را تکرار کرده است و گفته که این هفته‌نامه از نظر وزارت ارشاد لغو پروانه شده و هیچ‌وجه قانونی برای ادامه فعالیت‌ آن نیست. دستگاه قضایی پرونده آن را پیگیری می‌کند و ظاهرا موقتا اجازه فعالیت داده است؛ اما ما نمی‌دانیم این چگونه اجازه‌نامه موقتی است که این هفته‌نامه همچنان منتشر می‌شود.
فیلم فروشنده اصغر فرهادی و هجمه‌ای که منتقدان وارد می‌کنند یکی دیگر از سوالاتی بود که جنتی به آن پاسخ داد و گفت که فیلم فروشنده را دیده و مشکل عمده‌ای ندارد که امکان نمایش نداشته باشد. او در اعتراض به کسانی که به این فیلم هجمه وارد می‌کنند هم گفته است: «اول فیلم را ببینند و بعد نظر بدهند؛ چون تا وقتی فیلم دیده نشده نمی‌توان در مورد آن سخنی گفت.»

روزنامه اعتماد

نظر شما