شناسهٔ خبر: 45753 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جریان‌های روشنفکری ایران در «واسازی متون جلال آل‌احمد» به روایت مجتبی گلستانی

«واسازی متون جلال آل‌احمد» یکی از تازه‌های نشر نیلوفر است که نظرات انتقادی مجتبی گلستانی را درباره افکار و آثار آن نویسنده فقید و جایگاهی که در جریان‌های روشنفکری ایران بازی کرده است، دربردارد.

جریان‌های روشنفکری ایران در «واسازی متون جلال آل‌احمد» به روایت مجتبی گلستانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشر نیلوفر کتاب «واسازی متون جلال آل‌احمد» با عنوان فرعی سوژه، نیهیلیسم، امر سیاسی نوشته مجتبی گلستانی را به تازگی روانه کتابفروشی‌ها کرده است.

پس پشت ‌گفتار، سیاست مؤلف، سیاست مذکر، سیاست سلامت، سیاست حقیقت و سیاست سوژه عناوین فصول اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند.

این کتاب در سال 93 نوشته شده و به دلیل تاثیری که آثار آل‌احمد در نوجوانی بر تفکرات نویسنده گذاشته، به رشته تحریر درآمده است؛ کتابی که به گفته نویسنده، قرار بود کتاب کم حجمی از آب دربیاید اما سرانجام به 236 صفحه رسید.

گلستانی با نقد تفکرات و تاثیراتی که رویکردهای فکری آل احمد بر جریان‌های روشنفکری ایرانی داشته در نگارش این کتاب تحت تاثیر دریدا بوده؛ با این توضیح که او می‌خواست تاریخ فلسفه را به شیوه نقد ادبی بخواند، اما نگارنده در این کار انتقادی که عنوان واسازی را به تبعیت از دریدا برایش برگزیده، به دنبال این بوده که آل‌احمد درون چه استعاره‌هایی فکر کرده و نوشته است.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «جلال آل احمد در سنت مولف محور نقد ادبی در ایران معاصر شکل گرفته است، سنتی که به سهم خود تحت سلطه و پیش‌فرض‌های جریان روشفکری ایرانی قرار دارد. در این سنت «شخص» نویسنده و «آثار» او به شدت تقدیس شده و تحت نام بلند آوازه جلال از هر گونه رویکرد انتقادی مصون مانده‌اند. اقدام به واسازی لزوماً به معنای نفی یا حتی انکار اهمیت تاریخی متون آل احمد نیست، بلکه در وهله اول جداسازی یا رهاسازی متون از سنت حضور و آوا محوری داستان‌نویسی و نقد ادبی در ایران معاصر است. با این کار می‌توان متون (و حتی شخصی) آل احمد را از چنگ روایت‌های تک صدا و تک معنا و تثبیت شده موافقان و مخالفان نجات داد.

با این همه، چنین نیست که واسازی امکان دستیابی به یک آل احمد اصیل یا اصلی را فراهم آورد که چنین آل احمدی نه وجود دارد، نه دسترس‌پذیر است و نه می‌توان امید داشت که در صورت دسترس‌پذیری به کار آید؛ زیرا استراتژی واسازی اساساً می‌خواهد همین قسم تلقی را که خوانش متن را به جستجوی مولف اصیل و یافتن مقصود حققی وی فرو می‌کاهد، به چالش بکشد و با این کار، ابتدا آل احمد را از انحصار احزاب و گروه‌های سیاسی و جریان‌های روشن فکری و ادبی آزاد سازد و سپس بافت و پیش‌فرض‌های شکل دهنده و ساختار بخش متون وی را برملا کند...»

«واسازی متون جلال آل‌احمد» پیش از این با حضور سیدرضا شاکری و زینب صابرپور ـ اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ـ در پژوهشگاه جهاد دانشگاهی نقد و بررسی شده است.

کتاب «واسازی متون جلال آل‌احمد» با عنوان فرعی سوژه، نیهیلیسم، امر سیاسی نوشته مجتبی گلستانی با شمارگان هزار و  100 نسخه در 236 صفحه به بهای ۱۵۵۰۰ تومان از سوی نشر نیلوفر منتشر شده است.

نظر شما