شناسهٔ خبر: 45784 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کشف تصویر محراب طراحی شده توسط «توماس هاردی» در کلیسای «ویندسور»

صفحه زینتی پنهان در پس چهارچوب قاب محراب کلیسای «آل سینتس» (All Saints church) به طور اتفاقی کشف شده است که گمان می‌رود اثر نویسنده مشهور انگلیسی «توماس هاردی» باشد.

کشف تصویر محراب طراحی شده توسط «توماس هاردی» در کلیسای «ویندسور»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  «هاردی»، نویسنده انگلیسی برای آثار نوشتاری تراژیک بزرگ خود شهرت بسیاری دارد اما کشف ناگهانی تصویر پنهان شده در پشت محراب کلیسایی توسط چراغ دستگاه «آی‌فون» این گمان را ایجاد کرده است که این اثر هنری توسط این نویسنده برای کلیسای «ویندسور» طراحی شده باشد.
 
نویسنده آثار بزرگی چون « تس اهل دوربرویلز» و «دور از اجتماع خشمگین» به رشته معماری دوره دیده بود و در دهه 1860 به عنوان طراح مشغول به کار بوده است؛ در آن زمان او چندین طرح را برای کلیساهای مختلف طراحی کرده بود. در دهه 1970 مجموعه‌ای از طراحی‌های در پشت ساز کلیسای «آل سنینتس» در «ویندسور» یافت شده بود که بسیاری از آن‌ها اثر «هاردی» بوده است. اگرچه سه تا از طراحی‌ها در کلیسا نگهداری می‌شده است اما تا زمانی که دو تن از اعضای کلیسا در جستجوی ستون فونداسیون این مکان را کاوش کردند، این آثار پیدا نشده بودند.
 
«استوارت تانستال»، یکی از این افراد است که می‌گوید: «من همیشه در شگفت بودم که چرا چهارچوب پشت محراب کلیسا کمی ضخیمتر است برای همین نور چراغ دستگاه آی‌فون خود را به پشت آن انداختم. آن‌جا ستون فونداسیون نبود اما طراحی کنده‌کاری شده و یک تصویر تزئینی را پیدا کردم.»
 
وی دریافت که طراحی روی سنگ محراب در پشت کلیسا آویزان است؛ یکی از تصاویری که احتمالا توسط «هاردی» طراحی شده بود. «تانستال» اظهار کرد: «این کشف نشان می‌دهد چنین طرحی وجود داشته اما از دهه 1920 پنهان مانده بوده است. احساس من مانند رویای دختر و پسر کوچکی است در یافتن یک گنج.»
 
وی سپس درباره یافته خود در کنفرانس بنیاد «توماس هاردی» سخنرانی می‌کند. او می‌گوید: «آن‌ها به شدت هیجان‌زده شده بودند. این طرح کاملا سالم مانده است من شک ندارم که این کار اثر توماس هاردی است. تنها موضوعی که برای من مورد سئوال است این است که آیا این اثر را خود هاردی طراحی کرده و یا هم‌چون معماران دوره گوتیک طرح دیگری را در این‌جا اجرا کرده است. هر چند نظر متخصصین بر این است که طراحی آن نیز متعلق به خود هاردی است.»
 
این کشف کلیسای «آل سینتس» را بر آن داشته است تا با صرف 9 هزار پوند چهارچوب را برداشته و محراب را بازسازی کند. مقامات کلیسا این طرح زینتی ثابت شده بر دیوار را که طرح پشت محراب است یک موهبت الهی دانسته و آن را باشکوه توصیف کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند که با یافت شدن طرح محراب «هاردی» علاقه‌مندان به این نویسنده به کلیسای ما خواهند آمد که این امر این مکان را به مکانی جذاب برای گردشگران شهر «ویندسور» تبدیل خواهد کرد. هم‌چنین این مقامات بر این باور هستند که بازنمایی این طرح می‌تواند نشان دهنده نمونه زنده‌ای از هنر مذهبی گوتیک دوران ویکتوریایی باشد.
 
 
«آینسلی سویفت» کشیش این کلیسا نیز گفته است: «کار بازنمایی باید بسیار با دقت انجام شود زیرا چهارچوب چوبی متعلق به دهه‌های 1920 و 30 بوده و بر روی آن طرح‌های زیبایی رو آن کنده‌کاری شده است؛ نباید اجازه دهیم که این قاب تخریب شود. اما قاب اصلی را جابجا خواهیم کرد. من 18 سال است که این‌جا هستم و هیچ‌کس نمی‌داند که چه هیجانی دارم.»

نظر شما