شناسهٔ خبر: 45813 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​مجموعه مقالات جرج لوکاچ از سوی نگاه منتشر شد

کتاب «نویسنده، نقد و فرهنگ»، نوشته جرج لوکاچ با ترجمه اکبر معصوم‌بیگی از سوی انتشارات نگاه منتشر شد.

​مجموعه مقالات جرج لوکاچ از سوی نگاه منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مجموعه مقالات جرج لوکاچ، متفکر مجارستانی با عنوان «نویسنده، نقد و فرهنگ» با ترجمه اکبر معصوم‌بیگی از سوی انتشارات نگاه روانه بازار نشر شد.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «جورج لوکاچ متفکر و فیلسوف بزرگ مجار، در گستره پهناور و گونه‌گونی از مکتب‌های نظری و اندیشه‌وران نوآور در زمینه فلسفه، نقدادبی و تاریخ ادبی در سده بیستم تاثیر نهاده است: از مکتب فرانکفورت، تئودور آدرنو، والتر بنیامین، لوسین گلدمن، اعضای مکتب بوداپست تا اندیشه‌گرانی چون ایشتوان مساروش، تری ایگلتون و فردریک جیمسون.
مجموعه «نویسنده، نقد، فرهنگ» به زبده‌ترین مقاله‌های لوکاچ در پهنه نقد ادبی، نظریه ادبیات، زیبایی‌شناسی و فرهنگ اختصاص دارد و نویسنده در ضمن این مقاله‌ها به کار بزرگانی چون گوته، تالستوی، زولا، تورگنیف، توماس‌مان، فلوبر، شیکسپیر، لسینگ و بسیاری دیگر می‌پردازد.»

لوکاچ در این کتاب در کنار سایر مقالات متنوع در سه مقاله «داستایفسکی»، «توماس‌مان در جستجوی انسان بورژوا» و «نامه‌ای درباره شکسپیر» به کار سه تن از بزرگان ادبیات اروپا می‌پردازد.

پایان این مجموعه «فرهنگ کهن و فرهنگ نو» به نخستین دوره گرایش لوکاچ به برتری فرهنگ بر اقتصاد برمی‌گردد و یکی از شاخصه‌های این دوره فکری لوکاچ است. لوکاچ در این مقاله غلبه فرهنگ را بر حوزه اقتصاد نمودار رهایی بشر از ستم اقتصادی و آغاز فرهنگ نو می‌داند.

«روایت یا توصیف؟»، «قیافه‌شناسی فکر در شخصیت‌پردازی»، «نویسنده و منتقد»، «داستایفسکی»، «توماس مان: در جست‌وجوی انسان بورژوا»، «نامه‌ای درباره شکسپیر»، «فرهنگ کهن و فرهنگ نو»، «مینافون بارنهلم یا بخت سرباز لسینگ»، «هنر و حقیقت عینی»، «مسئولیت روشنفکران» و «زیبایی‌شناسی از نگاه مارکس و انگلس» مقالات این کتاب را شامل می‌شوند.

در بخشی از مقاله «داستایفسکی» می‌خوانیم: «گرچه واقعیتی غریب است با این همه بارها تکرار شده است که تجسم ادبی انسان طراز نو با همه‌ی مسائل و مشکلات‌اش از ملتی جوان به جهان متمدن پا می‌گذارد. از این‌جاست که در سده‌ هجدهم ورتر از آلمان آمد و در انگلستان و فرانسه رواج گرفت. باز از اینجاست که در نیمه دوم سده‌ نوزدهم راسکولنیکوف از روسیه دوردست، ناشناخته و تقریبا افسانه‌ای آمد تا برای کل جهان متمدن سخن بگوید.»

کتاب «نویسنده، نقد و فرهنگ» نوشته جرج لوکاچ با ترجمه اکبر معصوم‌بیگی، با شمارگان یک‌هزار  نسخه در 448 صفحه، به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است.

نظر شما