شناسهٔ خبر: 45826 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون رییس انجمن کُرال اروپا به ایران می‌آید/ جزئیات کارگاه‌ها

معاون رییس انجمن کُرال اروپا با همکاری دفتر موسیقی وزارت ارشاد، بنیاد رودکی، سفارت آلمان و انستیتو گوته به منظور برگزاری یک کنسرت ویژه و چند کارگاه آموزشی در تالار رودکی به ایران می‌آید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ عادله زمانی مدیر برگزاری برنامه های موسیقایی معاون رییس انجمن کُرال اروپا در ایران گفت: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته از روز شنبه ششم تا روز سه شنبه نهم شهریور ماه کارگاه آموزشی با حضور مارکوس دتربک هنرمند آلمانی و ژان شوماخر معاون رییس انجمن کرال اروپا آغاز می شود که در پایان این ورک شاپ کنسرت ویژه ای برگزار می شود و می تواند برای دوستداران موسیقی از جمله رویدادهای جالب و متفاوت حوزه موسیقی طی ماه های اخیر باشد.

وی ادامه داد: در این ویژه برنامه ها که با عنوان «سفرآوازی» در کشورمان اجرا می شود تصمیم داریم تجربه‌ای متفاوت با گردهمایی گروه های آوازی از سراسر کشور با هدف گسترش فرهنگ آوازخوانی دسته جمعی و تبادل فرهنگی- هنری میان ایران و آلمان داشته باشیم که با توجه به سطح بالای هنرمندان آلمانی شرکت کننده در این کارگاه تصور می کنم می تواند برنامه با کیفیتی در این عرصه به حساب آید.

مدیر برگزاری ویژه برنامه «سفر آوازی» درباره پروسه ثبت نام شرکت کنندگان در این کارگاه ها گفت: مهلت ابتدایی حضور متقاضیان برای شرکت در این کارگاه ها تا پنجم مرداد ماه بود و فهرست قطعاتی که در ورک شاپ تمرین می شود برای گروه ها و افراد ارسال می شود تا با آمادگی و اشراف کامل بر قطعه در ورک شاپ حضور یابند. در پایان دوره آموزشی، کنسرت رقابتی توسط گروه های شرکت کننده، برگزار خواهد شد. اجرای حداقل دو قطعه از دو دوره تاریخ موسیقی به همراه یک قطعه با تم برگرفته از موسیقی محلی یا موسیقی کلاسیک ایرانی و یک قطعه به انتخاب گروه از جمله شرایطی است که برای ثبت نام کنندگان در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه برای  هر یک از گروه‌های کر، ورک شاپ خصوصی برای تمرین رپرتواری که برای کنسرت پایانی در نظر دارند توسط آقای شوماخر برگزار خواهد شد.

زمانی ادامه داد: در کنسرت پایانی سه نوع داوری انجام می گیرد که اولی توسط مارکوس دتربک و ژان شوماخر، دومی توسط شرکت کنندگان در کنسرت با برگه‌های ارزیابی تهیه شده و سومین داوری هم توسط مخاطبان برنامه انجام خواهد گرفت و پس از آن نیز گروه های منتخب بر اساس این پروسه معرفی می شوند. بر همین اساس اقامت و شرکت رایگان در ورک شاپ مارکوس دتربک، اجرای کنسرت مشترک در یکی از شهرهای آلمان، ارائه تسهیلات ویژه برای شرکت در فستیوال «هارمونی» آلمان و فستیوال EUROPA CANTAT کشور استونی از جمله جوایزی است که به دارندگان مدال های طلا، نقره و برنز این ویژه برنامه اهدا می شود.

وی با بیان اینکه در پایان دوره به هر یک از شرکت کنندگان گواهینامه پایان دوره اهدا می شود، توضیح داد: خوانندگان گروه‌های آوازی کلاسیک، پاپ، جاز، گروه های کر، مدرسان آوازهای گروهی و رهبران گروه‌های کر مخاطبان این دوره از کارگاه ها وکنسرت هستند که برای ثبت نام  فردی هنرمندان ساکن تهران ۶۰۰ هزار تومان و ثبت نام گروهی به ازای هر نفر برای هنرمندان ساکن تهران ۴۰۰ هزار تومان و ثبت نام فردی هنرمندان مهمان ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

مدیر برگزاری ویژه برنامه «سفر آوازی» با سرفصل های این دوره از برگزاری کارگاه نیز اشاره کرد و گفت: چگونگی ایجاد، درک و تقویت حس ریتم، اهمیت چگونگی ضرب و تقویت حسی آن، چگونگی  یافتن جای درست صدای خواننده در آوازهای گروهی، چگونگی دستیابی به اجرای ملودیک نت های متوالی در آواز های پاپ-جاز، چگونگی تقویت و ایجاد اصوات ریتمیک به وسیله حنجره، تمرین ریتم بر ای خوانندگان گروه‌های آوازی، تمرین‌های ارائه، اکت و فیزیکی روی صحنه از جمله مباحثی است که در این دوره از کارگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد.

نظر شما