شناسهٔ خبر: 45866 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب‌های تازه‌ ضیاء موحد

ضیاء موحد از کتاب‌های تازه منتشرشده و آثار در حال نگارش خود خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این شاعر و منطق‌دان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آثاری که از او منتشر شده است، اظهار کرد: به تازگی دو کتاب «تأملاتی در منطق ابن‌سینا و سهروردی» و کتاب «پنهان در آینه» از من منتشر شده است.
او درباره کتاب «تأملاتی در منطق ابن‌سینا و سهروردی» گفت: این کتاب یک مجموعه مقاله است که در آن‌ها به نکاتی در منطق این دو فرد توجه شده که تاکنون مغفول مانده است. من این نکات را به زبان منطق جدید ترجمه کرده‌ام. این کتاب مورد توجه منطق‌دانان خارج از کشور که در منطقه اسلامی هستند قرار گرفته است و ارجاعاتی به این مقالات داده‌اند. مجموعه مقالات این کتاب فارسی و انگلیسی و ترجمه برخی از آن‌هاست که در سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۳ منتشر شده است.
«تأملاتی در منطق ابن سینا و سهروردی» توسط مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و نشر هرمس به چاپ رسیده و در نمایشگاه کتاب تهران در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
این کتاب با فصل‌های «نظریه قیاس‌های شرطی ابن‌سینا»، «ابن‌سینا و تقدم در کشف فرمول‌های بوریدان و بارکن»، «تمایز وجوه سور و حمل در منطق سنتی اسلامی»، «آرای سهروردی در قیاس»، «قیاس‌های موجه سهروردی» و «دلالت‌شناسی اسم‌های خاص و داستانی در آرای ابن‌سینا، کریپکی و اومبرتو اکو» همراه است.


موحد همچنین درباره کتاب «پنهان در آینه» بیان کرد: این کتاب گفت‌وگویی ۳۰۰ صفحه‌ای درباره فلسفه، ادبیات، شاملو، اخوان، بوف کور، گلشیری، شعر دهه هفتاد، جریان روشنفکری و بسیاری از مسائل فرهنگی دیگر است. کتاب حاصل حدود چهار سال گفت‌وگو با من است. این گفت‌وگوها از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۹ نیز ادامه داشت. در قالب ۲۰ ساعت مصاحبه ضبط شده و پس از آن نیز در حدود پنج سال در اختیار من بود تا در نهایت به این شکل درآمد و از سوی نشر هرمس منتشر شد.


این شاعر و منطق‌دان درباره آثار در دست تالیف خود نیز اظهار کرد: در حال نگارش دو مقاله هستم که یکی از آن‌ها کار زیادی می‌برد، دامنه‌دار و وسیع است. سال‌هاست از من می‌خواهند که درباره شعر و منطق مقاله بنویسم، به همین سبب تصمیم گرفتم مقاله‌ مفصلی درباره ارتباط شعر و منطق و اختلافات‌شان بنویسم که در فارسی بی‌سابقه است.
او همچنین افزود: احتمالا سال آینده مجموعه شعری نیز منتشر کنم. این مجموعه از نظر سبک و تم دنباله پنج مجموعه پیشین خودم است. هنوز اسمی برای مجموعه انتخاب نکرده‌ام و جزئیات این کتاب بعدا مشخص خواهد شد.

نظر شما