شناسهٔ خبر: 45918 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نسخه مکتوب و صوتی گزیده چهار مقاله نظامی عروضی منتشر شد

کتاب مکتوب و صوتی «پرنیان هفت رنگ» شامل گزیده چهارمقاله نظامی عروضی سمرقندی توسط انتشارات معین منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب مکتوب و صوتی «پرنیان هفت رنگ» شامل گزیده چهارمقاله نظامی عروضی سمرقندی به تازگی توسط انتشارات معین منتشر و راهی بازار نشر شده است. این اثر از مجموعه کتاب‌های مکتوب و صوتی «گنج حکمت» منتشر شده که قرار است گزیده متون و شعرهای ادبیات کلاسیک فارسی را با انتخاب محققان ادبیات و صدای گویندگان کشور در بر بگیرد.

گزینش متون «چهارمقاله نظامی عروضی سمرقندی» توسط عفت مستشارنیا انجام شده و خوانش متون نیز توسط بهروز رضوی گوینده باسابقه رادیو و تلویزیون صورت گرفته است.

مجموعه گنج حکمت، یکی از مجموعه‌هایی است که این ناشر چاپ می‌کند و در مطلبی که بهزاد میرزایی دبیر این مجموعه برای معرفی آن نوشته، اشاره شده است: اجرای درست و در عین حال جذاب شاهکارهای نثر فارسی جز به اتکای صدای آشنای فرهیخته‌ترین صداپیشگان این مرز و بوم ممکن نمی‌شد. استادانی که با شکیبایی و حس مسئولیت کوشیدند ضمن جلب رضایت صاحب نظران، «درست خواندن» را فدای «زیبا خواندن» نکنند.

میرزایی درباره گزیده چهارمقاله نظامی عروضی نوشته است: اهل ادب به خوبی از جایگاه بلند چهارمقاله نظامی عروضی در نثر فارسی اطلاع دارند. همین اهمیت ویژه؛ ما را بر آن داشت که وسواس گونه به دنبال گوینده‌ای خوش صدا و مهمتر از آن، آشنا به متن بگردیم. و احتمالا مایه تعجب خواهد بود اگر بگوییم سه بار و در فاصله چند ماه، بخش‌هایی از این اثر خوانده شد، اما مقبول نیافتاد. آخر کار علی رغم این که تصمیم داشتیم از صداهای جدید در این مجموعه بهره بگیریم، دست به دامان جناب رضوی شدیم.

نسخه صوتی این اثر، ۲ لوح فشرده را شامل می‌شود که هرکدام ۱۲ ترک صوتی را شامل می‌شوند. اما در نسخه مکتوب این بخش‌ها درج شده‌اند: درباره نظامی عروضی و چهار مقاله، مقالت اول: در ماهیت دبیری و کیفیت و آنچه تعلق بدین دارد، مقالت دوم: در ماهیت علم شعر و صلاحیت شاعر، مقالت سوم: در علم نجوم و غزارت منجم در آن علم، مقالت چهارم: در علم طب و هدایت طبیب.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

اما شاعر باید که سلیم الفطره، عظیم الفکره، صحیح الطبع، جیدالرویه، دقیق النظر باشد، در انواع علوم متنوع باشد و در اطراف رسوم مستطرف، زیرا چنانکه شعر در هر علمی به کار همی شود هر علمی در شعر به کار همی شود. و شاعر باید که در مجلس محاورت خوشگوی بود و در مجلس معاشرت خوشروی. و باید که شعر او بدان درجه رسیده باشد که در صحیفه روزگار مسطور باشد و بر السنه احرار مقروء، بر سفائن بنویسند و در مدائن بخوانند که حظ اوفر و قسم افضل از شعر بقاء اسم است، و تا مسطور و مقروء نباشد این معنی به حاصل نیاید، و چون شعر بدین درجه نباشد تاثیر او را اثر نبود و پیش از خداوند خود بمیرد، و چون او را در بقاء خویش اثری نیست در بقاء اسم دیگری چه اثر باشد؟

کتاب با ۱۴۲ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۰ هزار ریال منتشر شده که قیمت آن به همراه لوح های فشرده صوتی، ۴۰۰ هزار ریال است.

نظر شما