شناسهٔ خبر: 45926 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بزرگ‌ترین کمپین زبانی: نظرسنجی فرهنگ آکسفورد برای انتخاب نامقبول‌ترین واژگان انگلیسی

موسسه فرهنگ‌های لغت آکسفورد تصمیم گرفته است برای شناسایی واژگانی که کمترین محبوبیت را دارند یک نظرسنجی در سطح جهان برگزار کند؛ نتایج اولیه به طور باورنکردی از انتخاب «سلام» (Hello) و «نمناک» (Moist) به عنوان واژگانی که کمترین محبوبیت را دارند، حکایت دارد.

بزرگ‌ترین کمپین زبانی: نظرسنجی فرهنگ آکسفورد برای انتخاب نامقبول‌ترین واژگان انگلیسی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در پی تصمیم موسسه فرهنگ‌های لغت آکسفورد برای شناسایی واژگانی که کمترین مقبولیت را در میان انگلیسی زبان‌ها دارد، نتایج اولیه نشان می‌دهد که واژه «نمناک» (Moist) از نظر مردم رتبه نخست را دارا است.
 
صرف‌نظر از این که این نظرسنجی درباره واژگان مورد استفاده مردم بزرگتترین نظرسنجی در نوع خود بوده است، این انتشارات فرهنگ لغت از زبان‌های سرتاسر جهان دعوت کرده است تا به پرسش‌های مرتبط با زبان در کمپین OneWordMap شرکت کنند و برای نخستین گام از آنان خواسته است تا واژگانی  را که محبوبیت و مقبولیت کمتری دارند انتخاب کنند.
 
موسسه فرهنگ‌های لغت آکسفورد امیدوار است تا دست‌کم 10 هزار نفر به این دعوت پاسخ دهند تا بتواند فهرستی را بر مبنای کشور، سن و جنسیت برای نامقبول‌ترین واژگان شناسایی کند و تفاوت‌ها و همسانی‌هایی درباره مردم مختلف به دست آورد.
 
«دانیل بردداک» از انتشارات دانشگاه آکسفورد گفته است: «تعداد واژگان احتمالی که ممکن است انتخاب شوند و ما انتظار آن را داشته باشیم بسیار کم است. به نظر می‌رسد «نمناک» واژه‌ای است که مردم به طور غریزی آن را انتخاب کرده‌اند که البته ثابت کننده نتایج نظرسنجی است که به صورت محدود و داخلی برگزار کرده‌ایم.»
 
تا کنون بیش از 8 هزار نفر واژگان انتخابی خود را فرستاده‌اند که از تفاوت‌هایی بر مبنای کشورها حکایت دارد. در انگلستان، واژه «نمناک» در صدر قرار دارد و واژگان بعدی «نه» No، «نفرت» Hate، «دوست داشتن» Like و «نتوانستن Can`t بوده‌اند. هر چند واژه «نمناک» در آمریکا و استرالیا نیز جایگاه صدر جدول را از آن خود کرده است.
 
در مقابل در کشور هلند «جنگ» War و «عشق» Love جزو پنج واژه نخست است در حالی که در اسپانیا، «سلام» Hello در کمال شگفتی رتبه نخست را کسب کرده است. از جبل‌الطارق یک واژه رسیده است، «زرد» Yellow و در نیوزلند نخستین پاسخ «خلط» یا آب دهان Phlegm بوده است.
 
«بردداک» می‌گوید: «خیلی مطمئن نیستیم که در نهایت مردم چه واژه‌ای را انتخاب می‌کنند اما انتظار ما این است که هر انتخاب دلایل متنوع و مختلفی خواهد داشت؛به عنوان مثال واژه «سرطان» Cancer، مردمان بسیاری را در جهان تحت تاثیر خود قرار داده است بنابراین جای شگفتی نخواهد بود که این واژه انتخاب شود. همچنین گزارش‌ها و تفاسیر بسیاری در زمینه سیاست وجود دارد به همین دلیل دور از انتظار نیست که واژگانی مرتبط با آن برای ما ارسال شود.»
 
 بردداک می‌گوید که این نخستین باری است که موسسه فرهنگ‌های لغت آکسفورد درباره نامقبول‌ترین واژگان نظرسنجی برگزار می‌کند و می‌افزاید: «این کاری نیست که پیش از ان را انجام داده باشیم اما خوشحالیم که در نهایت به برگزاری آن اقدام کرده‌ایم. ما در تلاش هستیم تا راه‌هایی را برای شناسایی علایق مردم نسبت به زبان و واژگان پیدا کنیم و امیدواریم این کار اشتیاق مردم درباره این موضوعات را افزایش دهد. هر چند به سختی می‌توان حدس زد که چند نفر در این نظرسنجی شرکت می‌کنند اما امیدواریم حداقل در منطقه خودمان دست‌کم 30 هزار نفر پاسخ دهند.»

نظر شما