شناسهٔ خبر: 45990 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مرگ رویای آمریکایی

«جواکیم اسکیلدسن» عکاس مجله «تایم»، زندگی زیر خط فقر مردم آمریکا و به سراب تبدیل شدن یک رویای جمعی را در عکس‌هایش به تصویر کشیده است.

مجموعه واقعیت‌های آمریکایی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛  «جواکیم اسکیلدسن» عکاسی است که برای مجله «تایم» کار می‌کند و در جدیدترین پروژه‌اش به سراغ آمریکایی‌هایی رفته که وضعیت زندگی‌شان زیر خط فقر است.

آنچه در تصاویر دیده می‌شود شوکه‌کننده است، هیچ ردپایی از رویای آمریکایی به چشم نمی‌آید... مردم این‌جا به سختی امرار معاش می‌کنند، آن‌ها می‌گویند رویای آمریکایی در کار نیست، این «واقعیت آمریکایی» است.

«اسکیلدسن» چند ماه از سال ۲۰۱۱ را به بازدید و عکاسی از مناطقی سپری کرد که بدترین وضعیت معیشتی را در آمریکا دارند. این‌ها مناطقی از نیویورک، کالیفرنیا، لوئیزیانا، داکوتای جنوبی و جورجیا بودند. گذشته از آمار و ارقام، آنچه در قاب عکس‌های این هنرمند دیده می‌شود، خود گویای همه چیز است. تعداد قابل توجهی از مجروحان جنگی، مهاجرین، مبتلایان به بیماری‌های روانی، مادران تنها و قربانیان بلایای طبیعی در شهرها، حومه‌ها و شهرک‌های آمریکا سکونت دارند. این مجموعه عکس که «واقعیت‌های آمریکایی» نام دارد، ماه گذشته در یک کتاب چاپ شد.

«اسکیلدسن» انتخاب چندان مطمئنی برای این پروژه نبود، چرا که تنها یک‌بار به آمریکا سفر کرده بود. او به عنوان  دستیار عکاس «رویال کورت» دانمارک آموزش دید و پروژه‌های پیشین‌اش به مناظر ساحلی پرتغال، مردم بلغارستان، فنلاند و یونان اختصاص یافته است. او همچنین طی ۱۰ سال گذشته عکس‌های فراوانی از خانه و منطقه محل سکونت خود در آلمان منتشر کرده است.

برداشت «اسکیلدسن» از آمریکا برگرفته از دریافت‌های او از فرهنگ عامه و رسانه‌ها بود. آمریکا برای او یک پاستیش (pastiche) بود، مکانی که تصاویر، فیلم‌ها و ترانه‌های بسیاری درباره‌اش وجود دارد. انتظارات او از این کشور چه خوب و چه بد، پس از این پروژه برعکس شد؛ او مردم آمریکا را سهل‌گیر، سریع، دلسوز و شدیدا مهمان‌نواز دید. کیفیت زندگی افرادی که «اسکلیدسن» به چشم دید، شوکه‌کننده بود؛ وسایل خانه‌شان وحشتناک بود وغذایشان جمعیتی پخته می‌شد.

این هنرمند به وضوح متوجه تفاوت وضعیت مهاجران تازه سکنی گزیده و آمریکایی‌های ساکن این کشور شد. این عکاس در این‌باره می‌گوید: ‌مهاجران آمریکای جنوبی یا جاهای دیگر واقعا فرهنگ دارند و دارای نوعی غنای فرهنگی هستند. بعضی از آمریکایی‌هایی که نسل‌هاست در این مناطق زندگی می‌کنند، تنها از لحاظ مالی فقیر نیستند، آن‌ها فقر فرهنگی دارند، از کمبود غذای فرهنگی و فرهنگ عمومی رنج می‌برند.

فقر در آمریکا با شرایط کشورهای در حال توسعه‌ فرق می‌کند. آمریکایی‌های فقیر هنوز سراب کالاهای مصرفی و حتی شاغل شدن را می‌بینند، اما در شرایط ناامن شغلی و قسط و وام گرفتارند و مجبورند در مناطقی با نرخ جنایت بالا زندگی را ادامه دهند. حداقل درآمد در آمریکا آن‌قدر پایین است که مردم باید چندشغله باشند، تا از پس حداقل مخارج زندگی بربیایند. تغییر شرایط می‌تواند بنیاد مالی یک خانواده را از هم بپاشاند.

«باربارا کیویات» ‌از روزنامه‌نگاران سابق «تایم» در این‌باره می‌گوید: یک ماه پول داشتن برای پرداخت قسط ماشین و یک ماه کم آوردن پول خورد و خوراک، بخش تاریک وضعیت اقتصادی آمریکاست. تو در نقطه اوج دارایی هستی و نگران از دست دادن همه آن چه به دست آورده‌ای.

با وجود سختی‌ها و واقعیات افسرده‌کننده، ‌عکس‌های «اسکیلدسن» را به سادگی می‌توان زیبا خواند. گرمای ترکیب‌ها با ارتباط چشمی مستقیم و معنادار سوژه‌ها، هماهنگی دارد. «اسکیلدسن» از نور طبیعی فضا مثل نقاشان رنسانسی استفاده کرده و یک سه‌پایه.

این عکاس درباه سوژه کارهایش می‌گوید: ایده من، رفتن به خانه مردم و تماشای چگونگی زندگی آن‌ها در این فضاست. من می‌خواستم پرتره‌ای بسیار انسانی خلق کنم. آن‌ها فقیر به نظر نمی‌رسند یا شبیه کسانی که در سختی زندگی می‌کنند. این پروژه می‌گوید که یک سیستم چقدر می‌تواند عجیب باشد. این مجموعه بیشتر نقدی است بر سیستم، تا افراد.

او در ادامه می‌گوید: ‌بسیاری از این داستان‌ها را قبلا شنیده‌اید اما تصویر، اطلاعاتی در خود دارد که بیانش با کلمات سخت است.

«جواکیم اسکیلدسن» در کتابش عکس‌ها و توضیحات لازم آن‌ها را به صورت جداگانه منتشر کرده  و هدف خود از این کار را تمرکز مخاطب بر تاثیر بصری این مجموعه عنوان کرده است.

انتهای پیام

نظر شما