شناسهٔ خبر: 45995 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حداد عادل: فارسی‌آموزان سفیران صلح و دوستی برای ایران در جهان باشند

غلامعلی حداد عادل در اختتامیه هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی خطاب به فارسی‌آموزان گفت: دوره دانش‌افزایی زبان فارسی می‌تواند برای همیشه چراغ زبان فارسی را در دل شما روشن نگه دارد. وی از فارسی‌آموزان خواست تا سفیران صلح و دوستی برای ایران در جهان باشند.

حداد عادل: فارسی‌آموزان سفیران صلح و دوستی برای ایران در جهان باشند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آئین اختتامیه هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور دکتر حدادعادل، رئیس بنیاد سعدی، دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر طه هاشمی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر قهرمان سلیمانی، معاون پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونان بنیاد و دانشگاه علامه طباطبایی، استادان و فرهیختگان زبان و ادب فارسی و بیش از 200 فارسی‌آموز از 41 کشور، در محل دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

رئیس بنیاد سعدی در سخنانی با سپاس از پروردگار برای برگزاری موفقیت‌آمیز این دوره دانش‌افزایی، خطاب به فارسی‌آموزان حاضر گفت: ۹۰ ساعت آموزش برای یک فارسی‌آموز، زمان کمی نیست و امیدوارم این دوره مفید بوده و شما در یادگیری زبان فارسی پیشرفت کرده باشید.

وی افزود: امیدوارم در اقامت چهار هفته‌ای در کشور ایران، به شما خوش گذشته باشد و کشور ما را با خاطره‌ای خوش ترک کنید، ضمن‌ آن‌که ما هم خاطره بسیار خوبی از حضور شما در ایران داریم و تصویر این دوره را همواره در دل خودمان حفظ می‌کنیم.

حداد عادل اظهار کرد: با حضور در این دوره دانش‌افزایی، یک تصویر از ایران در ذهن شما شکل گرفته که نمی‌دانیم دقیقاً چه تصویری است، ولی مهم این است که حس کردید ما ایرانی‌ها چقدر به زبان فارسی خودمان علاقه‌مند هستیم.

رئیس بنیاد سعدی ادامه داد: ما دوست داریم زبان فارسی در دنیا رواج پیدا کرده و آموخته شود و تعداد زیادی از مردم دنیا این زبان را بدانند و با گنجینه‌های آن آشنا شوند.

حدادعادل افزود: روز نخست در آئین افتتاحیه این دوره به شما فارسی‌آموزان عرض کردم که با ایرانی متفاوت از کشوری که برخی از رسانه‌ها به شما معرفی کرده‌اند، روبه‌رو می‌شوید. دولتمردان آمریکا و برخی کشورهای دیگر در چند سال گذشته این‌طور وانمود کرده‌اند که خطری بالاتر از ایران برای صلح جهان وجود ندارد، حالا دوست دارم پیش خودتان قضاوت کنید که مردم و ملت ایران که این چند هفته تجربه همزیستی با آنان را داشته‌اید، خطری برای صلح جهان هستند؟ دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا در برنامه‌های انتخاباتی در مجموع ۶۴ بار از ایران به‌عنوان خطر یاد می‌کنند.

وی خطاب به فارسی‌آموزان شرکت‌کننده گفت: در این سفر چهار هفته‌ای که در ایران تجربه کردید و به مسافرت و دید و بازدید رفتید چند بار مردم را در کوچه و بازار در حال دعوا باهم دیدید؟ آیا مردم ایران مردمی در حال تنش و درگیری باهم بودند؟ یا مردمی در حال تلاش و کوشش که برای ارتباط با سایر مردم جهان آغوش خود را باز می‌کنند؟

رئیس بنیاد سعدی در ادامه عنوان کرد: ایران را با کشوری مثل آمریکا که می‌گوید همه باید فقط به حرف من گوش دهند، ولی در هر ۲۴ ساعت چندین نفر با اسلحه گرم در آنجا کشته می‌شوند، مقایسه کنید. از شما می‌خواهیم آنچه از ایران دیدید، برای هموطنان خود تعریف کرده و در رسانه‌ها نیز بنویسید. شما فارسی‌آموزان در کشورها و رسانه‌های خود سفیران صلح و دوستی برای ایران باشید. امیدوارم زبان فارسی روزبه‌روز در نزد شما جایگاه بهتری پیدا کرده و ارتباط خود را نیز با بنیاد سعدی افزایش دهید.

حدادعادل ضمن تشکر از رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و معاونان و مدیران این دانشگاه، افزود: از دیگر همکاران و مسئولان برگزاری این دوره مانند سفیران و رایزنان فرهنگی کشور، مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورا و هیات امنای بنیاد سعدی و وزارت علوم که بنیاد سعدی را در برگزاری این دوره یاری کردند، تشکر می‌کنم.

در ادامه این آئین رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در گزارش خود از دوره دانش‌افزایی زبان فارسی گفت: در این دوره برنامه‌ها به دو بخش آموزشی و فرهنگی (گردشگری) تقسیم شده بود و ۲۰۹ فارسی‌آموزی که به ایران آمده بودند، کلاس‌بندی شدند. بر مبنای یک آزمون استاندارد که نسخه بومی‌شده بنیاد سعدی از آموزش زبان فارسی به‌صورت جهانی است، زبان‌آموزان مورد ارزیابی قرار گرفتند که حتی در یک کلاس هم جابه‌جایی نداشتیم که نشان‌دهنده استاندارد قابل‌قبول آموزش‌ها در بنیاد سعدی است.

وی ادامه داد: هر روز ۳۳ کلاس درس و در مجموع بیش از ۴۰۰ ساعت کلاس آموزشی در این دوره برگزار شد. از میان ۱۹۰ زبان‌آموز شرکت‌کننده در این کلاس‌ها، حتی یک ساعت هم غیبت نداشتیم.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با بیان این‌که از میان ۵۲۶ استادی که تقاضای تدریس در این دوره را داشتند، ۳۵ نفر انتخاب شدند، بیان کرد: آزمون پایانی این دوره در سه قالب چهارگزینه‌ای، نگارش و گفت‌وگو برگزار شد. در هر سطح سه نفر که بیشترین پیشرفت را داشته و همچنین رتبه اول تا سوم را کسب کردند، انتخاب کردیم.

صحرایی افزود: در این دوره برای همه زبان‌آموزان کارنامه صادر و روی سایت دانش‌افزایی قرار می‌گیرد. همه دانشجویان در این دوره به‌جز ۲ دانشجو موفق به قبولی شدند. متأسفانه این ۲ دانشجو اخراج شدند و این تلخ‌ترین اتفاق این دوره بود.

وی در پایان گفت: در این دوره برنامه‌های شاد و مفرحی نیز برای زبان‌آموزان اجرا شده که ۲۸ مورد آن بازدید از نقاط مختلف فرهنگی، تفریحی و گردشگری شهر تهران و اصفهان بوده است.

نظر شما